| کد خبر: 177854 |

اگر این کمک در زمان حمل کالا و به صورت نقدی به صادرکنندگان پرداخت شود، تاثیر مستقیم در کاهش قیمت تمام شده دارد، به خصوص اینکه افزایش کرایه‌های حمل، در برخی از موارد به مراتب بالاتر از افزایش نرخ دلار بوده و این می‌تواند برای صادرات ما، یک تهدید جدی به شمار آید.

تین‌نیوز | 

اگرچه بعد از تحریم‌ها، انتظارات نسبت به ارزآوری از محل صادرات غیرنفتی افزایش یافته، اما افزایش بی سابقه نرخ کرایه انواع شقوق حمل ونقل، صادرات را تحت فشار قرار داده است.

به گزارش مهر، با اوج گرفتن تحریم‌های نفتی و به تبع آن، محدودیت‌ها در نقل و انتقال منابع مالی ناشی از فروش نفت در دنیا که یکی از اهداف تحریم‌کنندگان ایران است، تمرکز بر روی راهکارهای درآمدزایی غیرنفتی افزایش یافته است. حال دولت بر این باور است که باید راهکارهای جایگزین را برای درآمدهای نفتی به کار ببندد و مهره‌های زمین بازی خود را به نحوی بچیند که اقتصاد ایران بهترین بازی را در زمین تحریم داشته باشد. تمرکز بر روی صادرات غیرنفتی، از جمله ابزارهایی است که دولت را در حصول نتیجه یاری می رساند.

با این وجود، موضوع حمل و نقل و افزایش کرایه‌های سوخت نیز برای صادرکنندگان آزاردهنده شده و از همه بدتر، قدرت رقابت آنها در عرصه‌های رقابتی بازارهای جهانی را به شدت کاهش داده است. آنگونه که صادرکنندگان می‌گویند افزایش کرایه‌های حمل و نقل بار صادراتی، شرایط بسیار سختی را برای آنها به وجود آورده و زمینه را برای کاهش قدرت رقابتی آنها بیش از هر زمانی فراهم کرده است.

جزئیات افزایش کرایه حمل بار صادراتی

آنگونه که صادرکنندگان می‌گویند افزایش کرایه‌های حمل بار صادراتی، باعث کاهش قدرت رقابت آنها شده است، به خصوص اینکه برخی مقاصد بارهای صادراتی ایران، اکنون به دلیل محدودیت‌های تحریم، خریدهای خود را کاهش داده و شرایطی را پیش روی فروشندگان کالاهای ایرانی قرار می‌دهند که شاید ارسال محموله‌های کالایی صادراتی از ایران به آنجا خیلی مقرون به صرفه نباشد.

بر این اساس، محسن علوی یکی از صادرکنندگان ایرانی محصولات کشاورزی به هندوستان،  گفت: کشتی کانتینربر برای هر عدد کانتینر ۴۰ فوت (۲۰ تنی)، در ایام پایانی سال ۹۶ از بندر شهیدرجایی به مقصد هند، نرخی ۷۰۰ دلاری را از صادرکنندگان طلب می‌کردند، در حالیکه در مردادماه، این نرخ به ۱۲۰۰ دلار افزایش یافته و در مهر امسال به ۲۲۰۰ دلار رسیده است؛ اما طی هفته‌های گذشته، پای نرخ ۳۷۰۰ دلاری هم به میان آمده است.

وی افزود: از سوی دیگر، هزینه حمل ترانزیت داخلی هم افزایش یافته است، به نحوی که در سال گذشته کرایه حمل هر کانتینر 40 فوت (20 تنی) از آستارا به بندرعباس ۳.۵ میلیون تومان بود که اکنون به ۱۲ میلیون تومان افزایش یافته است.

افزایش ناخوشایند کرایه حمل بارهای صادراتی

محمد لاهوتی، رئیس کنفدراسیون صادرات ایران  با اشاره به افزایش کرایه حمل کالاهای صادراتی گفت: همزمان با افزایش نرخ ارز، طبیعی بود که متناسب با تغییر نرخ دلار، کرایه‌های حمل نیز افزایش یابد؛ در عین حال حمل بار از طریق کانتینر و کشتی با افزایش نرخ روبرو بوده است؛ ضمن اینکه کرایه‌های حمل و نقل زمینی که بیشترین حمل و نقل کالایی ایران به اروپا را هم شامل می‌شود، با توجه به افزایش نرخ ارز، نسبت به مدت مشابه سال گذشته، تا دو برابر رشد پیدا کرده است.

وی افزود: بعد از خروج آمریکا از برجام و اعمال زودهنگام تحریم‌ها از سوی آمریکا که منجر به قطع رابطه تجاری ایران با برخی از کشورها از جمله شرکت‌های اروپایی شد، عملا به دلیل اینکه کامیون‌هایی که بار صادراتی ایران را به مقاصد صادراتی حمل می‌کنند، با مشکل نبود کالا برای حمل به سمت ایران مواجه شده‌اند؛ در حالیکه قبل از تحریم ها بسیاری از این کامیون‌ها در مسیر برگشت از بازارهای هدف صادراتی، کالاهایی را هم به مقصد ایران حمل کرده و کرایه حمل بار را به صورت یورویی از فروشنده کالای صادراتی به ایران دریافت می‌کردند؛ پس حمل کالای صادراتی ایران به مقاصد اروپایی برای آنها از جذابیت کافی داشت؛ چراکه بار وارداتی به ایران، عملا جبران کرایه حمل بار صادراتی از ایران را هم داشت.

لاهوتی ادامه داد: متاسفانه در شرایط کنونی به دلیل عدم همراهی برخی از کشورهای اروپایی در فروش کالا به ایران و موانعی که بر سر راه ثبت سفارش واردات کالا از سوی دولت ایجاد شده است، در شش ماه گذشته واردات کالا به ایران کم شده است، البته باید به این عوامل، نوسانات ارزی، بالا رفتن قیمت ارز و سیاستهای جدید دولت را نیز مبنی بر مدیریت واردات و ممنوعیت ورود برخی از کالاها اضافه کرد که عملا باعث شده که تقاضا برای واردات کالا از اروپا به ایران به شدت کاهش یافته و در برخی مواقع به صفر برسد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: در چنین شرایطی، کالاهای صادراتی عملا بار کرایه‌های حمل بار از سایر مقاصد صادراتی به سمت ایران را هم به دوش کشیدند و باید کرایه بار برگشت کامیون‌های حمل بار را هم بدهند؛ به همین دلیل قیمت حمل بار به وسیله کامیون، امسال نسبت به سال گذشته بین ۳.۵ تا ۴ برابر شده و این افزایش، دقیقا بر روی قیمت تمام‌شده کالاهای صادراتی تاثیر گذاشته و مشکلات نقدینگی برای صادرکنندگان ایجاد کرده است.

راه حمایت از صادرات در این شرایط چیست؟

لاهوتی گفت: به نظر می‌رسد اگر موضوع ثبت‌سفارش ها به روال کنونی پیش رفته و واردات از اروپا به دلیل مسائل تحریم کاهش یابد، روند کنونی کرایه‌های حمل، قیمت تمام‌شده کالاهای صادراتی را افزایش خواهد داد. پس در حال حاضر دولت می‌تواند با پرداخت بخشی از هزینه‌های صادرات زمینی به اروپا به صادرکنندگان، به نوعی به صادرات کمک کرده و از آن حمایت کند؛ به این معنا که در ردیف‌های بودجه‌ای که برای حمایت از صادرات و در قالب اعطای مشوق‌های صادراتی در سال ۹۷ دیده شده، از صادرات حمایت کند.

وی ادامه داد: این مشوق‌ها در حوزه دریایی اعطا می‌شد، در حالیکه با توجه به اتفاقات اخیر، می‌طلبد که از آن محل، سازمان توسعه تجارت ایران به کمک صادرکنندگان بیاید؛ ولی اگر بخواهد این حمایت از صادرات صورت گیرد، باید این کمک به صورت نقدی و در زمان حمل رخ دهد؛ تا از صادرات حمایت شود، نه اینکه همچون دوره‌های گذشته که صادرکننده کالا را صادر می‌کرد و با ارایه مدارک مثبته، در اواسط سال بعد، این کمک‌هزینه را ممکن بود دریافت نماید.

لاهوتی گفت: اگر این کمک در زمان حمل کالا و به صورت نقدی به صادرکنندگان پرداخت شود، تاثیر مستقیم در کاهش قیمت تمام شده دارد، به خصوص اینکه افزایش کرایه‌های حمل، در برخی از موارد به مراتب بالاتر از افزایش نرخ دلار بوده و این می‌تواند برای صادرات ما، یک تهدید جدی به شمار آید

 

منبع: خبرگزاری مهر

اخبار مرتبط

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • محسن متقین 1 0

    البته اینکه کرایه حمل کشتی عای کانتینر بر وبیمه دریایی بدلایل ذکرشده درگزارش و تحریم ها وکاهش همکاری شرکتهای حمل دریایی افزایش داشته حرف درستی است.اینکه کرایه حمل کالای جاده ای به مقصد اروپا هم از نظر ریالی افزایش داشته بسیار طبیعی است زیرا هزینه رفت وبرگشت یک کامیون ایرانی به مقصد اروپای مرکزی والمان وکشورهای همسایه ان بالغ بر۳۵۰۰ یورو بوده وهم اکتون هم همان است لذا قیمت تسعیر ارزها به پول ملی موجبات گرانی شده است .ولی باید توجه داشت کرایه حمل کالا درکریدور ترانزیت شمال جنوب وترانزیت ایران تاثیر بسیارکمی در گران شدن بهای تمام شده کالاهای صادراتی وترانزیت دارد .کالاهای مورد حمل درایران به دودسته یکی کالاهای اساسی وارداتی مورد نیاز مصرف مردم است که دولت روی قیمت ان سوبسید پرداخت میکند مانند گندم ،ارد ،نهاده های دامی وخوراک دام مانند ذرت سویا وجو که به دلیل پرداخت سوبسید برای خرید انها مسلما باافزایش قیمت حمل تاثیر قابل مشاهده ای روی قیمت تمام شده سوبسید دارد میگذارد وراه حل ان پرداخت سوبسید روی کرایه حمل انها ست مانند پرداخت سوبسید روی قیمت خرید .نکته دوم کالاهای تجاری که به قیمت ارزهای مورد معامله به فروشندگان خارجی فروخته میشود وکالاهای گران قیمتی است که دیگر هیچ نگرانی ندارد زیرا طبق مثال فروشنده حتی اگر کرایه حمل استارا بندر عباس از سه ونیم میلیون تومن به دوازده میلیون رسیده باشد (که البته اینن اطلاعات کاملا غلط است).یک محموله پانصد میلیون تومنی ویا یک میلیارد تومنی در داخل یک کانتینر وقتی ۸ میلیون تومن به کرایه اضافه شود(بازهم تاکیدمیکنم این اتفاق هرگز نیفتاده است).تاثیر ان را خودتان حساب کنید افزایش ان کمتر از نیم درصد است .ریاضیات که بلدید .
    محسن متقین

  • سیددلاورموسوی 2 0

    باسلام.
    کاری به کرایه کشتی و حمل ونقل دریایی ندارم.
    اما این موضوعی که مطرح شده که از استارا تا بندرعباس ۱۲ میلیون کرایه میدهند یا رانندها میگیرند دروغ محض است.
    گیریم که کرایه ۳۵۰۰۰۰۰هزار تومان به دوازده میلیون رسیده باشد.
    شما وقتی یک کانتینر ۳۰۰۰۰کیلویی را حمل میکنید این افزایش کرایه چنددرصد بر روی قیمت این کالا تاثیردارد؟ چقدر مغلطه میکنید!!
    فکر نکنید دیگران سواد ندارد .
    این یک فرمول خیلی ساده است.
    اگر قیمت اجناس داخل کانتین حداقل کیلویی ۵ هزارتومان قیمت داشته باشداین کرایه ای که شما تو بوق و کرنا کرده اید زیر ۳درصد برقیمت جنس تآثیرمیگذارد.
    درصورتیکه همین کامیوندار ورشکسته تمام اقلام مصرفی را با ۲۰۰ الی ۳۰۰درصد گرانتر از قبل میخرد.

  • خدادادبکرانی 0 0

    سلام عرض ادب
    آیا اظهار کننده این مطالب مشکل را در نرخ بالای کرایه می بینند؟؟؟
    یعنی نرخ دلار وارز وتورم وبالا رفتن قیمت های اجناس۳۰۰تا۵۰۰درصدی که گریبانگیر کل جامعه شده را ایشان چشم پوشی وفقط انگشت مبارک را به نرخ کرایه نشانه رفته است؟؟؟
    اون زمان که بندر عباس کرایه ۳۵۰۰هزارتومان برای آستارا اعلام بار مینمود
    قطعات ولوازم ولاستیک خودرو
    چند برابر پایین تر از قیمت کنونی بود:
    در ضمن ضرر حمل بار صادراتی را بایدجامعه حمل ونقل ما به دوش بکشدوصاحبان کالا که قصد صادر کردن محموله های خودشون را دارند سود سرمایه خودشون را با کم گذاشتن در نرخ کرایه حمل بارشون باید به جیب بزنند؟؟
    این مبحث که در اینجا باز شده وایشان نرخ کرایه را ترمزی بر صادرات تلقی کرده اند کاملا اشتباه وغیر عقلانی می باشد.
    وبا در نظر گرفتن نرخ ارز که دائما در نوسان می باشد این آقا بجواب خواهد رسید
    واگر نرخ ارز را در صادرات محموله های خود به حساب بیاورد دیگر به دخل کرایه های حمل ونقل چشم نخواهد دوخت::.«

  • رضا خزائی 0 0

    سلام
    با تشکر از تین نیوز

    باید عرض کنم،وسیله ای سال ها قبل اختراع شد به نام ماشین حساب، این وسیله برای راحتی بیشتر در محاسبات و جلوگیری از اتلاف وقت و پیشبرد اهداف بود.

    از کاربرد مفید و مضر، وسیله این بود که اگر کاربر توان محاسباتی درستی هم نداشت بسته به اعداد وارده بر صفحه کلید، پاسخ های دشوار هم به راحتی محاسبه می‌کرد.

    این مورد موجب شد که گاهی بسته به اعتماد به نفسی که ماشین حساب به کاربر میداد، تصور کند یک ریاضی دان است و به محاسبات خود غره شود.

    عزیزان یک ماشین حساب اختیار کنید و محاسبه کنید هزینه ی افرایش یافته یک میلیون تومانی در کرایه 26000 بیست و شش هزار کیلو گرم چقدر می‌شود؟؟

    مورد دوم
    به استناد کدام بارنامه ی صادر شده از شرکت حمل و نقل اعلام میکنید کرایه سه میلیون و پانصد هزار تومانی به دوازده میلیون تومان افزایش داشته است... یا ما کامیوندار نیستیم یا شما سخن واهی ذکر کرده اید که این مورد توسط هیچ راننده ای مشاهده نشده است.

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه حمل ونقل روزنامه تین