| کد خبر: 171214 |

امتی:

برای کشوری مثل ترکیه موضوع حمل‌ونقل چنان اهمیت دارد، که با سرمایه‌گذاری حدود 3.5 میلیارد دلاری در بخش ناوگان, رئیس‌جمهور و دو تن از معاونانش و یک نفر از وزارت راه در ترکیب هیئت‌مدیره انجمن حمل‌ونقل حضور دارند و سالی یک‌بار در مجمع عمومی حاضر می‌شود نتیجه آن‌هم این شده که ترکیه در صدور کارنه تیر رتبه اول دنیا را دارد و بیش از 160 هزار دستگاه کامیون در ترانزیت فعالیت می‌کند.

تین‌نیوز | 

محمود امتی نایب‌رئیس انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی به تشریح دیپلماسی حمل‌ونقل در منطقه پرداخت.

وی بابیان اینکه فضا نسبت به اهمیت ترانزیت در وزارت راه و شهرسازی تغییر کرده است گفت: در گذشته هر زمان می‌خواستند انگی به ترانزیت‌کاران بزنند، قاچاق را مطرح می‌کردند. اما الان به‌جایی رسیدیم که حداقل این اتهام برداشته‌شده و در صحبت‌های مقامات عالی‌رتبه کشور حداقل چندجمله‌ای راجع به حمل‌ونقل بین‌المللی و ترانزیت گفته می‌شود.

امتی با بیان اینکه تلاش‌های ارزنده‌ای تاکنون صورت گرفته است، گفت: تشکیل کارگروه لجستیک که شناسایی و پیگیری موضوعات و مشکلات ترانزیت با رویکرد علمی و بنیادی را  توسط وزارت راه و شهرسازی در پی داشته و نتیجه آن تشکیل شورای عالی ترابری بود که قدم بسیار بزرگی است.

او این را هم گفت که ترانزیت در ایران هنوز یک رهبری واحد و متولی خاص ندارد، تا بتواند در سطح ملی بین حدود 20 نهاد و سازمان مرتبط یک‌رویه منسجم و متحدی را اجرا کند.

امتی ادامه داد: بنا به نظر بسیاری از کارشناسان اقتصادی بعد از نفت, ترانزیت و گردشگری اولویت‌های نخست اقتصادی کشور است که اگر مدیریت و ساماندهی شود این نعمت خدادادی می‌تواند سریع‌تر, ارزان‌تر و آسان‌تر از صنعت و کشاورزی و ...  ارز آوری داشته باشد.

 او دیپلماسی حمل‌ونقل را بسیار مهم خواند و ادامه داد: اگر در خوش‌بینانه‌ترین حالت تمامی مسائل داخلی از جمله تمامی مشکلات و موانع ترانزیت را حل کردیم، آیا در حوزه روابط بین‌الملل و روابط خارجی هم کاری کرده‌ایم و اگرنه؟! حال باید چه کنیم؟  آیا در وزارت امور خارجه و سفارتخانه‌ها برنامه یا سیاستی برای حمل‌ونقل  یا رایزن حمل‌ونقلی داریم؟     

این فعال ترانزیتی ادامه داد: به‌عنوان‌ مثال  در مسیر دوغارون - اسلام قلعه افغانستان وقتی دیپلماسی فعال بود، با یک نشست و ملاقات  مرزی  یا پیگیری دستگاه دیپلماسی موانع رفع می‌شد و تا روزانه حدود 800 کامیون خروجی داشتیم. اما برعکس بیش از یک سال و نیم است که در مسیر دوغارون مشکل‌داریم، کامیون‌ها در حالت عادی بین سه تا چهار شب توقف دارند و هم‌اکنون حدود 800 دستگاه کامیون در آنجا متوقف است که  بیش از 5 شب توقف خواهند داشت و متأسفانه هنوز  راه‌حل مناسب و اقدام جدی صورت نگرفته است.

وی گفت: متأسفانه در چارچوب دیپلماسی ما، بحث ترانزیت و حمل‌ونقل که زیربنای محور رشد اقتصادی هر کشور است بسیار ضعیف است. 

امتی ادامه داد: برای کشوری مثل ترکیه موضوع حمل‌ونقل چنان اهمیت دارد، که با سرمایه‌گذاری حدود 3.5 میلیارد دلاری در بخش ناوگان, رئیس‌جمهور و دو تن از معاونانش و یک نفر از وزارت راه در ترکیب هیئت‌مدیره انجمن حمل‌ونقل حضور دارند و سالی یک‌بار در مجمع عمومی حاضر می‌شود نتیجه آن‌هم این شده که ترکیه در صدور کارنه‌تیر رتبه اول دنیا را دارد و بیش از 160 هزار دستگاه کامیون در ترانزیت فعالیت می‌کند و سهم زیادی از GDP این کشور به حمل‌ونقل مربوط می‌شود..

اخبار مرتبط

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه حمل ونقل روزنامه تین