| کد خبر: 168013 |

امتی:

◄ گرانی کامیون مانع پیشرفت ترانزیت است

در شرایط فعلی کامیون 600 میلیون تومانی ما ناچار است با کامیون 10 هزار دلاری افغانستان رقابت کند.شاید برای یک راننده افغانی به‌صرفه باشد که با کرایه حمل پائین باری را حمل کند اما برای یک راننده و شرکت ایرانی صرف ندارد که باوجود اقساط 5 میلیون تومانی بار را حمل کند.

تین نیوز

یک فعال حمل و نقلی گفت: اگر خواهان حمل‌ونقل به‌روز هستیم و می‌خواهیم در ترانزیت حرفی برای گفتن داشته باشیم، چاره‌ای نداریم که کامیون را با قیمت و تسهیلات مناسب در اختیار شرکت‌ها و مالکان قرار دهیم.

محمود امتی نایب‌رئیس انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی با بیان اینکه توسعه صنعت  حمل‌ونقل به راهکارهای جدیدی نیازمند است، گفت: از 15 سال پیش مشکلاتی دامن‌گیر حوزه حمل‌ونقل شده که همه آن‌ها تکراری است و مدام تکرار می‌شود. یکی از این مسائل بحث نوسازی ناوگان در حمل‌ونقل بین‌المللی است.

او با توضیح اینکه اکنون در کشور حدود 120 هزار ناوگان داریم؛ اما بر اساس آنچه آمار نشان می دهد شاید تنها 20 هزار ناوگان در این قسمت فعال باشد، گفت: تقریباً از 10 سال گذشته تاکنون حدود 40 درصد ترانزیت کالا را به شرکت‌ها و کشورهای خارجی واگذار کردیم، آسیبی جدی که به آن پرداخته نشده است و پیش‌بینی ما این است که اگر با همین روند پیش برویم احتمال اینکه فورواردی و شرکت‌های ترانزیت را هم به خارجی‌ها واگذار کنیم وجود دارد.

این فعال حمل‌ونقلی با اعلام اینکه اکنون در استان خراسان این اتفاق افتاده است و بین 15 تا 20 شرکت از شرکت‌های استان را خارجی‌ها خریده‌اند، ادامه داد: باید به ریشه این مشکل بازگشت که چرا این اتفاق افتاده است؟ چرا زمانی 5 درصد از حمل ما را ناوگان خارجی انجام می‌داد اما اکنون این میزان به 45 درصد رسیده است؟

 به گفتهٔ امتی این معضلی است که اگر دولت از درآمد آنی و مقطعی خودش گذر نکند و به شرکت‌ها اهمیت ندهد و برای آن چاره‌ای نیندیشد، متأسفانه در آینده ترانزیت واگذار خواهد شد و همین حداقل درآمد نیز از دست خواهد رفت و بهای تمام‌شده ترانزیت ما بالا خواهد رفت.

او ادامه می‌دهد: اکنون دو سه سالی است که حجم زیادی از کالای ترانزیت از مسیر گرجستان، آذربایجان، دریای خزر، ترکمنستان به آسیای میانه حمل می‌شود. شاید 70 تا 80 درصد بهای تمام‌شده ترانزیت به کرایه حمل مربوط است. اگر کامیون گران در اختیار راننده قرار دهیم این راننده نمی‌تواند بار را با کرایه پائین حمل کند اما اگر کامیون به قیمت مناسب در اختیار شرکت‌ها قرار بگیرد این هزینه نیز خودبه‌خود کاهش خواهد یافت.

امتی توضیح می‌دهد که در شرایط فعلی کامیون 600 میلیون تومانی ما ناچار است با کامیون 10 هزار دلاری افغانستان رقابت کند و گفت: شاید برای یک راننده افغانی به‌صرفه باشد که با کرایه حمل پائین باری را حمل کند اما برای یک راننده و شرکت ایرانی صرف ندارد که باوجود اقساط 5 میلیون تومانی بار را حمل کند.

او گفت: مقایسه با دیگر کشورهای همسنگ در این زمینه نشان می‌دهد که ترکیه در 30 سال پیش در حمل‌ونقل و ترانزیت از ما عقب‌تر بود اما با برنامه‌ریزی به‌جایی رسیدند که ناوگان آن‌ها به 160 هزار دستگاه رسیده و شرکت‌هایی دارند که مالکیت 3000 دستگاه دارند.

امتی این را هم گفت که بخش عظیمی از درآمد ناخالص ملی ترکیه از ترانزیت است.

این فعال حمل و نقلی ادامه داد: ما نیز اگر خواهان حمل‌ونقل به‌روز هستیم و می‌خواهیم در ترانزیت حرفی برای گفتن داشته باشیم، چاره‌ای نداریم که کامیون را باقیمت و تسهیلات مناسب در اختیار شرکت‌ها و مالکان قرار دهیم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.