| کد خبر: 166816 |

امتی مطرح‌کرد:

◄ ظرفیت ترانزیت ایران 20 میلیون تن است نه 9 میلیون

این سؤال مطرح است که سازمان راهداری آیا تنها محموله‌های ترانزیت را در آمار خود می‌آورد یا کانتیرهای خالی در مسیر برگشت را هم جزو آمار خود حساب می‌کند؟

تین نیوز

نایب‌رئیس انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی گفت:ایران ظرفیت 20 میلیون تن ترانزیت دارد درحالی‌که اکنون روی رقم 9 میلیون تن متوقف‌شده است.

به گزارش خبرنگار تین نیوز درحالی‌که جدیدترین آمار ارائه‌شده از سوی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نشان می‌دهد که ترانزیت ایران در سالی که گذشت توانست رشد خود را تثبیت کرده و در قیاس با سال قبل آماری قابل‌قبول به ثبت برساند اما فعالان ترانزیت در کشور نظر دیگری دارند.

بر اساس جدیدترین گزارش ترانزیتی سازمان راهداری در ۱۲ ماه سال ۹۶ بیش از ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تن کالا از ۳۲ مرز فعال زمینی و آبی کشور جابه‌جاشده که در قیاس با سال ۹۵ افزایش ۱۹ درصدی را نشان می‌دهد.

در همین راستا محمود امتی نایب‌رئیس انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار تین نیوز در پاسخ به این سؤال که آیا واقعاً ترانزیت ایران توانسته است نسبت به سال گذشته به این رشد برسد، گفت: برای محاسبه میزان پیشرفت ترانزیت کشور لازم است مقوله‌های مختلفی را در کنار هم بررسی کرده و بعد حکم بر کاهش یا افزایش داد.

وی ادامه داد: این سؤال مطرح است که سازمان راهداری آیا تنها محموله‌های ترانزیت را در آمار خود می‌آورد یا کانتیرهای خالی در مسیر برگشت را هم جزو آمار خود حساب می‌کند؟

این فعال حمل‌ونقلی ادامه داد: دوم اینکه ما در سال 95 کاهش ترانزیت داشتیم و آیا مقایسه آمار ترانزیتی آن هم با ارقام سالی که در آن شاهد کاهش چشمگیری از ترانزیت کشور هستیم درست است؟

امتی بابیان اینکه اکنون شاهد رشد افزایش ترانزیت در مسیر گرجستان- آذربایجان- دریای خزر -ترکمنستان هستیم، ادامه داد: شاهد هستیم که بار  زیادی در این مسیر به سمت کشورهای آسیای میانه حمل می‌شود که متأسفانه ایرانی نقشی در آن ندارد.

او می‌گوید: اگر به سال‌های 92 و  94 بازگردیم شاهد رشد افزایش ترانزیت ایران هستیم و ارقام فعلی باید با آن سال‌ها و هم‌چنین رشد افزایش ترانزیت در مسیرهای رقیب مقایسه شود.

امتی با طرح این سؤال که آیا باید به 9 میلیون تن ترانزیت در سال راضی باشیم؟ ادامه داد: ایران ظرفیت 20 میلیون تن ترانزیت دارد درحالی‌که اکنون روی رقم 9 میلیون تن متوقف‌شده است.

نایب‌رئیس انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی با بیان اینکه تحلیل‌ها برای مقطع کوتاه و سالی خاص است درحالی‌که باید در یک نمودار آورده شود و سال 91 که رشد چشمگیری در ترانزیت داشتیم، لحاظ شود گفت: نگاه واقعی به وضعیت ترانزیت کشور بر کشف مشکلات این بخش کمک می کند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.