| کد خبر: 224107 |

آزادراه تبریز - سهند از جمله طرح‌های مهم راه‌سازی آذربایجان‌شرقی است که عملیات اجرایی آن حدود ۱۲ سال قبل آغاز شد و دولت تدبیر و امید به رغم تنگناهای مالی، مشکل تملک مسیر آن به عنوان مانع اصلی اجرای طرح را برطرف کرد و امروز با حضور وزیر راه و شهرسازی افتتاح می شود.

تین نیوز

آزادراه تبریز - سهند از جمله طرح‌های مهم راه‌سازی آذربایجان‌شرقی است که عملیات اجرایی آن حدود ۱۲ سال قبل آغاز شد و دولت تدبیر و امید به رغم تنگناهای مالی، مشکل تملک مسیر آن به عنوان مانع اصلی اجرای طرح را برطرف کرد و امروز با حضور وزیر راه و شهرسازی افتتاح می شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، طرح ساخت آزادراه ۲۲ کیلومتری تبریز - سهند در سال های تَر مالی کشورمان به سال ۱۳۸۷ تصویب شد، اما در آن زمان و به رغم وجود منابع مالی مناسب ناشی از فروش نفت ۱۲۰ دلاری پیشرفت چندانی نداشت.

با آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید و با در نظر گرفتن مطالبه به حق مردم در تسریع بهره برداری از این طرح مهم راه سازی، تحقق آن در محور فعالیت های مدیریت ارشد آذربایجان شرقی قرار گرفت، به گونه ای که ۵۳ درصد از تملک اراضی واقع در محدوده طرح در ۲.۵ سال گذشته محقق شد، ضمن اینکه هزینه ۲۰۰ میلیارد تومانی اجرای آن نیز به دلیل افزایش قیمت مصالح به ۲۶۰ میلیارد تومان تومان افزایش یافت.

حال طرح ۱۳ ساله ساخت آزادراه تبریز - سهند به عنوان عامل تسهیل و تسریع در جابجایی مسافر و بار بین تبریز و شهر جدید سهند در ۲۵ کیلومتری جنوب مرکز آذربایجان شرقی به نقطه پایان خود رسیده است.

با بهره برداری از این طرح فاصله کنونی شهر جدید سهند از تبریز بیش از ۵ کیلومتر کوتاه تر و زمان رسیدن از تبریز به این شهر جدید به یک سوم کاهش می یابد.

تلاش برای تکمیل و اتمام آزادراه تبریز - سهند از این رو حایز اهمیت مضاعف است که شهر ۱۳۰ هزار نفری سهند، سرریز جمعیت تبریز را در خود جای داده و پیش بینی می شود جمعیت آن در سال های آینده به بیش از ۲۰۰ هزار نفر افزایش یابد.

طاهرخانی، معاون وزیر راه و مدیرعامل شرکت  مادر تخصصی عمران شهرهای جدید در حال بازدید از شهر جدید سهند

آزادراه تبریز - سهند موجب تعادل بخشی قیمت مسکن در منطقه می‌شود

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید گفت: بهره برداری از آزادراه تبریز - سهند موجب تعادل بخشی بازار مسکن در منطقه به ‌ویژه در کلانشهر تبریز می‌شود.

حبیب اله طاهرخانی، افزود: این آزادراه همچنین موجب توسعه ساخت و ساز در این شهر شده و از توسعه بی رویه حاشیه نشینی در این کلانشهر جلوگیری می کند.

وی با بیان اینکه این آزادراه طبق برنامه ریزی مناسب تکمیل شد، اظهار داشت: از سیاست‌های شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید، تسهیل دسترسی شهرهای جدید به شهر مادر بوده و آزادراه تبریز- سهند نیز در این راستا در دو سال اخیر و در دولت دوازدهم در عملیات اجرایی این طرح تسریع شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید گفت: افزایش ظرفیت مسکونی شهر جدید سهند از دیگر مزیت‌های این آزادراه بوده و علاوه بر ایجاد رونق ساخت و ساز در شهرستان اسکو، در حوزه توسعه گردشگری نیز روستای تاریخی کندوان را تحت پوشش قرار می دهد.

طاهرخانی، با اشاره به اینکه آزادراه تبریز - سهند از پروژه‌های مشارکتی راکد بوده و دارای مشکلاتی مانند عدم تامین مالی و تملک مسیر داشت، ادامه داد: با تلاش همکاران در مجموعه شرکت عمران شهر جدید سهند بعد از تملک و آزادسازی ۹ کیلومتر از اراضی در ۲ سال اخیر پروژه با حداکثر ظرفیت کار شده و متوقف نشده است.

وی یادآوری کرد: از مزیت‌ها و ویژگی‌های خاص این پروژه بعد مسافت آن بوده که زمان جابجایی مسیر ۲۰ کیلومتری از اتوبان شهید کسایی تبریز تا میدان شهید باکری شهر جدید سهند را به ۱۰ دقیقه کاهش می دهد.

طاهرخانی، افزود: آزادراه تبریز-سهند با برخورداری از ۶ خط عبور و مرور و هفت پل بزرگ در کاهش تصادفات و انرژی نقش بسزایی داشته و بار ترافیکی سایر مسیرهای جایگزین را کاهش و در توسعه‌ منطقه موثر است.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید همچنین از پروژه‌های طرح اقدام ملی مسکن، مساجد، مدارس، پارک‌ها، کتابخانه مرکزی سردار شهید سلیمانی و آماده سازی محله گلشهر در فاز چهار شهر جدید سهند بازدید کرد.

محمدرضا پورمحمدی، استاندار آذربایجان شرقی

افتتاح آزاد راه تبریز- سهند به عنوان یکی از مطالبات دیرین مردم آذربایجان

استاندار آذربایجان شرقی گفت: پروژه مهم آزادراه تبریز- سهند به عنوان یکی از مطالبات دیرین مردم، امروز با حضور وزیر راه و شهرسازی افتتاح می شود.

محمدرضا پورمحمدی خاطرنشان کرد: این پروژه به دلیل کوهستانی بودن مسیر، با ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب عملیات خاکبرداری و خاکریزی، ۸ دستگاه پل و ابنیه فنی بزرگ و خاص، ۵۰ دستگاه ابنیه فنی کوچک و ۲۰۰ هزار تن آسفالت‌ریزی تقدیم مردم بزرگوار می‌شود.

وی همچنین بر لزوم توجه به طرح جامع تهیه شده برای حریم آزادراه تبریز - سهند تأکید کرد و گفت: بر اساس این طرح، پهنه‌های مختلفی از جمله پهنه فناوری، بیوتکنولوژی و گردشگری در مسیر طراحی شده و کسی خارج از این طرح نباید ساخت ­و سازی در اطراف جاده انجام دهد که این موضوع شامل زمین‌های دولتی و خصوصی نیز می‌شود.

۴۰ درصد اعتبار آزادراه تبریز - سهند آورده دولت است

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی نیز گفت: آزادراه تبریز - سهند فردا با حضور محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی به بهره برداری می‌رسد.

ابوالقاسم سلطانی، روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این آزادراه به طول ۲۰ کیلومتر بوده که به صورت مشارکتی از سوی دولت و بخش خصوصی در ۶ خط رفت و برگشت اجرا شده که ۴۰ درصد اعتبار پروژه آورده سهم دولت است.

وی با بیان اینکه با بهره برداری از این پروژه زمان سفر به شهر ۱۰۰ هزار نفری سهند حدود ۱۰ دقیقه کاهش می یابد، اظهار داشت: ارزش روز پروژه ۶ هزار میلیارد ریال بوده و ۳۱ دستگاه ابنیه فنی و ۸ دستگاه پل اصلی در آن اجرا شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی گفت: عرض کلی آزادراه ۳۶ متر و عرض کلی آسفالت حدود ۳۳ متر بوده، طول دیوارسازی آن یک هزار و ۲۷۰ متر و حجم تردد روزانه آن ۳۰ هزار وسیله نقلیه است.

اسماعیل برزگر، مدیرعامل شرکت احداث و نگهداری و بهره برداری آزادراه تبریز - اندیشه - شهر سهند

آزادراه تبریز - سهند برای بهره‌برداری مشکلی ندارد

مدیرعامل شرکت احداث و نگهداری و بهره برداری آزادراه تبریز - اندیشه - شهر سهند گفت: این آزادراه برای بهره‌برداری هیچ مشکلی از نظر استانداردسازی ندارد و با حضور وزیر راه و شهرسازی بهره برداری می‌شود.

اسماعیل برزگر با بیان اینکه تمامی استانداردها در اجرای این آزادراه رعایت شده است، افزود: تمام مسایل ایمنی و حفاظتی برای بهره برداری موقت از این آزادراه انجام شده است و در چند روز آینده به بهره برداری می سد.

وی با اشاره به اینکه طول این پروژه ۲۰ کیلومتر بوده که پنج کیلومتر آن در داخل شهر جدید سهند اجرا شده است، اظهار داشت: کوهستانی بودن محل اجرای این پروژه، داشتن ابنیه های خاص و اجرای حدود ۴۸ ابنیه بالای ۶، ۸ و ۱۰ متری پل، ۹ میلیون مترمکعب احجام خاکبرداری و سه میلیون مترمکعب احجام خاکریزی موجب تاخیر در آماده سازی آن شده است.

سرمایه گذار آزادراه تبریز - سهند گفت: نمایندگان مجلس و تمامی مسوولان استانی مصمم به بهره برداری از آزادراه تبریز - سهند هستند و این پروژه از نظر زیرساخت مشکلی ندارد فقط برخی امکانات و تجهیزات از جمله جایگاه عوارض راه، دوربین های پلیس و کنترل سرعت و ساختمان پلیس راه که برای بهره برداری از آزادراه الزام آور نیست در آن نصب نشده است.

برزگر، با بیان اینکه مراحل اجرای قرارداد این آزادراه در مرداد سال ۹۷ از سوی این شرکت آغاز شد، ادامه داد: مدت اجرای این قرارداد ۲۱ ماه بوده و تعهد این شرکت برای سرمایه گذاری ۱۲۰ میلیارد تومان است.

وی با اشاره به اینکه با تغییر این پروژه از بزرگراه به آزادراه عرض جاده از حدود ۱۰ متر به ۳۶ متر افزایش یافته است، یادآوری کرد: به منظور آماده سازی برای بهره برداری از این پروژه تاکنون بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری انجام شده که از این میزان حدود ۱۰۰ میلیارد تومان از سوی دولت و بقیه از سوی این شرکت هزینه شده است.

مدیرعامل شرکت احداث و نگهداری و بهره برداری آزادراه تبریز - اندیشه - شهر سهند، گفت: هم اکنون بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان نیز برای نصب تجهیزات و امکانات تکمیلی این آزادراه از جمله نصب دوربین های کنترل سرعت نیاز است.

برزگر، میزان سرمایه گذاری در این پروژه را یک هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: دوره بازگشت سرمایه این شرکت از محل عوارض راه است که طبق برآورد اولیه و با احتساب سود شرکت و تورم سالیانه ۱۳ تا ۲۴ سال زمان می برد.

وی با اشاره به اینکه این آزادراه در مقایسه با سایر آزادراه های اجرا شده از استاندارد بالایی برخوردار است، اظهار داشت: با بهره برداری از آن، طول مسیر تبریز - سهند ۲۰ کیلومتر و مدت زمان سفر حدود ۳۰ تا ۴۰ دقیقه کاهش می یابد.

سرمایه گذار پروژه آزادراه تبریز - سهند، کاهش مصرف بنزین و کاهش حجم ترافیک را از دیگر مزایای این پروژه اعلام کرد و گفت: این شرکت براساس تعهد خود این پروژه را برای بهره برداری در روز ۲۷ آذر آماده کرده است.

برزگر با اشاره به اینکه قبل از بهره برداری گروهی از کارشناسان از پروژه بازدید خواهند کرد، ادامه داد: در ارزیابی تیم کارشناسان اگر آزادراه تبریز - سهند مشکلی نداشت، شرکت این پروژه را تحویل خواهد داد و اگر مشکلی وجود داشت باید اقدام به رفع آن کند.

وی با قدردانی از حمایت های نمایندگان و مسوولان استانی از این شرکت برای اجرای این آزادراه، یادآوری کرد: هم اکنون رمپ و لوپ های ورودی و خروجی چهارراه لاله نیز برای اتصال به این آزادراه از سوی این شرکت در حال اجرا است.

برزگر، افزود: در اجرای این آزادراه ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم اشتغال داشته و بیش از ۱۰۰ دستگاه ماشین آلات این شرکت و شرکت های تابعه در آن به کار گرفته شده است.

علیرض منادی، نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی

 اقدامات خوبی در ۲ سال گذشته در آزادراه تبریز - سهند انجام شد

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: در ۲ سال گذشته اقدامات خوبی در پروژه آزادراه تبریز - سهند صورت گرفته و به عنوان نمایندگان مردم برای رفاه و آسایش بیشتر جمعیت ۱۵۰ هزار نفری شهر جدید سهند، پیگیر رفع موانع و مشکلات طرح خواهیم بود.

علیرضا منادی در اخرین بازدیدش از آزادراه تبریز - سهند افزود: عملیات ساخت این آزادراه از مجلس هشتم آغاز زده شد و به دلیل برخی مشکلات، پیشرفت کندی داشته است.

وی گفت: تکمیل شدن این آزادراه از آرزوهای دیرینه مردم منطقه بوده و ارتباط اهالی شهر جدید سهند،  اسکو و روستاهای اطراف با تبریز را تسهیل خواهد کرد.

عباس مصطفوی، مدیر عامل شرکت عمران شهر جدید سهند نیز اظهار کرد: با توجه به پیگیری معاون وزیر و رئیس شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید و همچنین پیگیری‌های روزانه و بازدیدهای استاندار و نمایندگان و مسوولان آذربایجان شرقی، طرح آزادراه تبریز - سهند در طول ۲ سال گذشته به هیچ عنوان مشکل مالی نداشته و متوقف نشده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • حسام 1 0

    واقعا جای تاسفه که ساخت یک آزادراه ۲۲ کیلومتری، ۱۲ سال طول بکشه.

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه حمل ونقل روزنامه تین