| کد خبر: 144657 |

فعالیت تجاری مرزهای خسروی و پرویزخان در روز عید قربان متوقف نمی شود

فرماندار قصرشیرین گفت: مرزهای پرویزخان و خسروی این شهرستان در روز عرفه و عید سعید قربان (پنجشنبه و جمعه هفته جاری) فعال است و مبادلادت اقتصادی و فعالیت های تجاری در این مرزها طبق روال سابق انجام می شود.

تین نیوز

فرماندار قصرشیرین گفت: مرزهای پرویزخان و خسروی این شهرستان در روز عرفه و عید سعید قربان (پنجشنبه و جمعه هفته جاری) فعال است و مبادلادت اقتصادی و فعالیت های تجاری در این مرزها طبق روال سابق انجام می شود.

فرامرز اکبری روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به رسمی بودن مرزهای خسروی و پرویزخان، فعالیت و روند صادرات کالا از این مرزها در ایام تعطیل نیز ادامه دارد و تاجران ایرانی فعال در ایام تعطیلات قربان نیز می توانند همانند گذشته به فعالیت های خود ادامه دهند.

وی اظهارکرد: با توجه به برگزاری آیین پرفیض دعای عرفه و حضور زائران از سراسر کشور در قصرشیرین و حجم بالای تردد خودروهای شرکت کنندگان در این آیین معنوی در روز پنجشنبه هفته جاری، محدودیت های ترافیکی برای تردد کامیون ها از سوی پلیس راه اعمال می شود.

وی بیان کرد: بر این اساس کامیون های حامل کالاهای صادراتی از شب قبل از روز عرقه تا پایان برگزاری آیین دعای عرفه و غروب همان روز (پنجشنبه 9 شهریور) حق تردد در محورهای مواصلاتی را ندارند.

فرماندار قصرشیرین هدف از اجرای این طرح را تسهیل در تردد خودروهای شرکت کنندگان در دعای پر فیض عرفه ذکر کرد و گفت: در روز عید قربان (جمعه 10 شهریور) تجار ایرانی فعال در این مرزها می توانند به فعالیت های خود ادامه دهند و در صورت آمادگی تجار و پیله وران عراقی و حضور گمرک و پایانه عراق در این مرزها، صادرات کالا به اقلیم کردستان عراق و حوزه حکومت مرکزی بدون وقفه انجام خواهد شد.

اکبری با بیان این که تردد مسافر نیز از 2 مرز پرویزخان و خسروی همانند گذشته بدون وقفه انجام می شود، گفت: در روز عید قربان دستگاه های اداری مستقر در مرز فعال هستند و به وظایف محوله خود می پردازند.

وی همچنین از تداوم انجام ترانزیت سوخت عراق به کشورمان از مرز پرویزخان اشاره کرد و اظهار داشت: این روند در روز عرفه و عید سعید قربان نیز ادامه خواهد داشت.

روزانه به طور میانگین 800 دستگاه کامیون از مرز پرویزخان و 500 دستگاه کامیون از مرز خسروی کالاهای صادراتی کشورمان به عراق را حمل می کنند.

به طور میانگین روزانه 500 دستگاه تانکر حامل مواد سوختی از اقلیم کردستان عراق از طریق مرز رسمی پرویزخان وارد کشورمان می شوند و پس از تخلیه در بنادر جنوبی کشورمان به عراق باز می گردند.

مرز رسمی پرویزخان بزرگترین مرکز صادرات کالاهای غیرنفتی جمهوری اسلامی ایران به عراق است که به طور میانگین همه ساله حدود 54 درصد از مجموع کل صادرات غیرنفتی کشورمان به عراق از طریق این مرز انجام می شود.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از 186 کیلومتر مرز با عراق دارد که در امتداد این مرز طولانی 2 مرز رسمی و فعال پرویزخان و خسروی فعال است که پرویزخان با اقلیم کردستان عراق و خسروی با حکومت مرکزی عراق هم مرز است.

سرپرست فرمانداری گیلانغرب نیز گفت: فعالیت تجاری در بازارچه مرزی سومار در ایام برپایی دعای عرفه و عید قربان طبق روال سابق ادامه دارد و صادرات کالاها از این بازارچه مرزی بدون وقفه انجام می شود.

فرهاد همتی در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: در این ایام تجار می توانند در صورت پای کار بودن طرف عراقی، به بازارچه مرزی سومار مراجعه و نسبت به صادرات کالاها اقدام کنند.

وی با بیان اینکه روزانه به طور میانگین 250 تا 270 کامیون حامل انواع کالا از طریق بازارچه مرزی سومار به عراق صادر می شود، اضافه کرد: هم اکنون 100 فعال اقتصادی به عنوان تجار ، پیله ور و بازرگان در زمینه صادرات کالا به کشور عراق در بازارچه سومار مشغول فعالیتند.

مرز سومار نزدیکترین مرز کشورمان به بغداد است که کمترین فاصله را با کربلای معلا و استان های جنوبی عراق دارد.

بخش سومار در فاصله 90 کیلومتری شهر قصرشیرین واقع شده است و با عراق 86 کیلومتر مرز مشترک دارد.

این بخش دارای 2 شهر سومار و نفت شهر و 13 روستاست.

بازارچه مرزی سومار فاصله حمل کالا را به بغداد کوتاه تر کرده است و اکنون عمده کالاها از این معبر به استان های شرقی عراق صادر می شود.

 

 

 

منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.