| کد خبر: 211548 |

بهره برداری از تالاب بین المللی زریوار باید تحت نظارت محیط زیست باشد

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: تالاب بین المللی زریوار متعلق به تمامی گروه های ذینفع و مردم شهرستان مریوان است و هرگونه بهره برداری از آن باید تحت نظارت مستقیم اداره حفاظت محیط زیست کردستان انجام شود.

تین نیوز

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: تالاب بین المللی زریوار متعلق به تمامی گروه های ذینفع و مردم شهرستان مریوان است و هرگونه بهره برداری از آن باید تحت نظارت مستقیم اداره حفاظت محیط زیست کردستان انجام شود.

فریبا رضائی امروز چهارشنبه (24 اردیبهشت) در جلسه ستاد نجات بخشی تالاب زریوار اظهار کرد: بعد از ثبت تالاب زریوار در کنواسیون رامسر، نگاه بین الملی سازمان حفاظت محیط زیست بر این دریاچه حکم فرماست و هرگونه طرح، برنامه و بهره برداری باید طبق قوانین و مقررات حفاظت محیط زیست و در راستای پایداری اکوسیستم انجام شود.

وی با اشاره به اینکه تالاب زریوار یکی از مهم‌ترین اکوسیستم‌های غرب کشور در زمینه حفاظت تنوع زیستی است، افزود: این تالاب ارائه دهنده خدمات متنوع معیشتی مردم منطقه، تعدیل شرایط اقلیمی و گردشگری طبیعی برای مریوان و استان است؛ لیکن کم توجهی به وضعیت آن، چند مدیریتی و سوءمدیریت‌های گذشته می تواند به این اکوسیستم منحصر به فرد لطمات جبران ناپذیری وارد کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان با تأکید اعلام کرد: به مدیریت یکپارچه تالاب اعتقاد داریم ولی با توجه به اینکه متولی اصلی آن اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان است، طی هماهنگی با مدیران ذیربط استانی و ملی با تدابیر علمی و کاربرد شیوه های جدید مدیریتی در دستیابی به توسعه پایدار دریاچه با جدیت بیشتر نظارت و اقدام خواهدشد.

وی ادامه داد: در همین راستا شهرداری مریوان حسب تمایل و درخواست های متعدد از سنوات گذشته امور مربوط به حوزه گردشگری تالاب را عهده دار بود که بخشی از درآمدهای شهرداری نیز از قبل خدمات اکوسیستمی تالاب تامین می شد. آسیب شناسی ها و کار کارشناسی چند سال اخیر، در نهایت منجر به تجدید نظر در تفاهم نامه فی ما بین گردید و در نظر است با تمهدیدات جدید و کارآتر در راستای حفظ تالاب ارزشمند زریوار اقدمات مؤثر و مفیدی به منصه ظهور برسد.

معاون فنی حفاظت محیط زیست استان کردستان نیز در ادامه به اجرای طرح پایلوت گردشگری برای 15 هکتار از تالاب و پناهگاه حیات وحش خبرداد و گفت: با اجرای این طرح تمامی امور عمرانی، گردشگری و بهره برداری باید تحت قوانین و مقرارت تدوین شده سازمان حفاظت محیط زیست  در مناطق چهار گانه باشد.

شهاب محمدی خاطرنشان کرد: طرح تفصیلی دیگری نیز توسط کارشناسان مجرب در زمینه بکارگیری تمامی پتانسیل های موجود برای تالاب در آینده نزدیک با نگاه جامع و همسو با حفاظت، مدیریت و تداوم چرخه اکوسیستم پناهگاه حیات وحش زریوار به اجرا در خواهد آمد.

در این جلسه نمایندگان تام اختیارشورای اسلامی شهر و شهرداری مریوان نیز نقطه نظرات قابل تأمل و مؤثرخود را در زمینه های حفاظت و بهره برداری اصولی طبق قوانین و مقررات حفاظت محیط زیست ارائه کردند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.