| کد خبر: 259734 |

زندگینامه علی محمد خادمی نخستین رئیس ایرانی و آسیایی یاتا

وی نخستین ایرانی و آسیایی بود که از ۱۳۴۹ تا ۱۳۵۰ ریاست سازمان یاتا را برعهده داشت.

تین نیوز

سپهبد علی محمد خادمی فردی نظامی و از ۱۳۴۱ تا ۱۳۵۷ برای نزدیک به ۱۶ سال مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت هواپیمایی ملی ایران (هما) بود. سپهبد خادمی عضو مجمع جهانی اقتصاد و همچنین کمیته اجرایی انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی (یاتا) بود. وی نخستین ایرانی و آسیایی بود که از ۱۳۴۹ تا ۱۳۵۰ ریاست سازمان یاتا را برعهده داشت.

علی محمد فرزند لطفعلی در روز ۷ آذر ۱۲۹۲ در شهرستان جهرم به دنیا آمد. دیپلم ریاضی خود را در اصفهان گرفت. وی با دختر «موید کرمانشاهی» ازدواج کرد و از وی صاحب یک پسر و دو دختر شد. وی پس از دستیابی به مقام نخست در مسابقه ورودی دانشکده افسری به این دانشکده پذیرفته شد. وی همچنین در ۱۳۳۶ دوره ای آموزشی را در دانشگاه نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا در مونتگمری، آلاباما به پایان رسانید.

او پس از پایان تحصیل، خدمت در نیروی هوایی شاهنشاهی ایران را آغاز کرد. ورود به عرصه جابجایی مسافر و پست و دریافت گواهی پرواز با هواپیماهای بازرگانی از بریتانیا، توانایی های دیگر او را نمایان کردند. اما از ۱۳۳۷ تا ۱۳۴۱ چهار سال ریاست ستاد نیروی هوایی ارتش ایران را بر عهده داشت. وی از ۱۳۴۱ تا ۱۳۵۷ به عنوان مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت هواپیمایی ملی ایران - هما فعالیت داشت. وی پس از انتصاب به ریاست هواپیمایی ملی ایران، یک دوره مدیریت عالی حمل و نقل هوایی را نیز در دانشگاهی در واشینگتن، دی.سی به پایان برد.

با مدیریت خادمی، هواپیمایی ملی ایران در دهه ۱۹۷۰ عنوان «رو به رشدترین شرکت های هواپیمایی جهان» را به خود اختصاص داد. در سال ۱۳۴۱ ایران ایر سیزده هواپیمای کوچک و نزدیک به 750 کارمند داشت. این رقم در سال ۱۳۵۷ به سی و هفت بوئینگ و بیش از 12 هزار و 800 کارمند رسید. به پاس تلاش های او در سال ۱۹۷۷ دانشگاه نورثروپ، کالیفرنیا مدرک دکترای افتخاری به وی داد.

علی محمد خادمی در روز 6 آبان 1357 در خانه خود در تجریش، در سن ۶۵ سالگی فوت کرد.

منبع: ویکی پدیا

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    صبر بسیارببایدتا پدرپیرفلک را
    تادگرمادرگیتی چوتوفرزندبزاید.