| کد خبر: 55598 |

نماینده اسپانیا در همایش پیارک:

◄ باید از روش تامین مالی PPP در زمان مناسب استفاده شود

تین نیوز | رئیس کمیته فنی پیارک با اشاره به تجربیات اسپانیا و جهان در حوزه راهسازی و جذب سرمایه به روش PPP تاکید کرد: باید از روش PPP در زمان نیاز استفاده شود زیرا تامین منابع بخش خصوصی نسبت به سایر منایع مالی گران تر است.

به گزارش خبرنگار تین نیوز، همایش کمیته تامین مالی و سرمایه گذاری "پیارک" (سازمان جهانی راه) با حضور نمایندگان کشورهای اسپانیا، ایتالیا، اتریش و اسپانیا به منظور ارائه تجربیات خود در خصوص تامین مالی و سرمایه گذاری در بخش حمل و نقل جاده ای در تاریخ 26 خرداد در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

در ابتدا مقداد رحیمیان مدیرکل سرمایه گذاری و جذب سرمایه وزارت راه و شهرسازی از  تدوین لایحه PPP برای جذب سرمایه های داخلی و خارجی در زیربناهای حمل و نقل خبر داد و گفت: مفاد 214، 163 و 148 قانون برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی و بندهای قانون بودجه که همراه با برنامه های تدوین شده در نظر داریم تا از ظرفیت های قانونی موجود در واگذاری طرح ها به بخش خصوصی حداکثر استفاده را داشته باشیم.

در ادامه جراردو گاویلانس معاون مرکز مطالعات اقتصادی وزارت حمل و نقل اسپانیا با اشاره به تعریف PPP اظهار  کرد: روش تامین مالی private public partnership روش تامین مالی مشارکتی بخش خصوصی و عمومی است و به نظر من PPP یک ابزار در کنار سایر ابزارها به شمار می رود که حاوی مزایا، مضرات، مخالف و موافق است.

وی در ادامه با توجه به جدولی حاوی درصد استفاده کشورهای مختلف جهان از مدل PPP بیان کرد: کشورهای جنوب شرق آسیا مانند ژاپن با 99 درصد و کره با 97 درصد یونان با 99 درصد و امریکا با 83 درصد بیشترین سهم در استفاده از مدل PPP  را داشته اند هم چنین کشور هند به دلیل شرایط اقتصادی کشور با 13 درصد، پاکستان با 15 درصد و ترکیه با 26 درصد کمترین سهم در استفاده از این روش ها را داشته اند.

معاون مرکز مطالعات اقتصادی وزارت حمل و نقل اسپانیا  تصریح کرد: اگرچه انجام یک پروژه از طریق PPP  می تواند توجیه داشته باشد اما این روش مناسب پروژه های نیمه کاره که مدت طولانی از زمان اجرای آنها می گذرد، نیست.

گاویلانس با تاکید بر ایننکه"باید از روش PPP در زمان نیاز استفاده شود" بیان داشت: تامین منابع بخش خصوصی نسبت به سایر منایع مالی گران تر است. لذا باید ساخت پروژه، در حال حاضر با روش مذکور یا انجام آن پس از زمان تامین منابع مالی در آینده مورد بررسی دقیق قرار گیرد.

وی در ادامه با اشاره به موضوع عوارضی و پرداخت عوارض از سوی مردم برای عبور از جاده ها و سهم 12 درصدی اسپانیا از راه های اروپا گفت: به دلیل وضعیت مالی و اقتصادی شهرهای شمالی کشور اسپانیا نسبت به شهرهای جنوبی، بیشترین جاده های دارای دروازه پرداخت عوارضی در شمال اسپانیا قرار دارند و ما برای قسمت های فقیر این کار را انجام نمی دهیم.

معاون مرکز مطالعات اقتصادی وزارت حمل و نقل اسپانیا با اشاره به 3500 کیلومتر جاده حاوی درگاه عوارضی در کشور خود افزود: در زمان تعریف پروژه راه سازی باید علاقه مردم به پرداخت عوارض را در نظر گرفت، در غیر این صورت مردم از جاده های فرعی و قدیمی استفاده خواهند کرد.

گاویلانس با بیان اینکه" 20 درصد از بزرگراه های اسپانیا به روش PPP ساخته شده اند" یادآور شد: در صورت وجود قانون شفاف در این مورد، مردم به راحتی متوجه پرداخت عوارض بزرگراهی خواهند شد.

به گفته جراردو گاویلانس، تاریخ شروع اخذ عوارضی در اسپانیا به سال 1972  به دلیل شروع موج تورم در اروپا و اسپانیا باز می گردد که علت بحران اقتصادی اروپا در آن  سال به دلیل افزایش قیمت نفت از سوی "اوپک" بوده است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.