| کد خبر: 270934 |

◄ موشک های کروز ابومهدی به اسرائیل شلیک شد؟ تصاویر

ایران در حمله امروز خود به مناطق نظامی رژیم صهیونیستی از سلاح های مختلفی استفاده کرد اما آیا موشک های کروز ابومهدی نیز در این حمله مورد استفاده قرار گرفت؟

تین نیوز

ایران در حمله امروز خود به مناطق نظامی رژیم صهیونیستی از سلاح های مختلفی استفاده کرد اما آیا موشک های کروز ابومهدی نیز در این حمله مورد استفاده قرار گرفت؟

در ساعت های ابتدایی روز یکشنبه 26 فروردین، ایران در پاسخ به حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق، پایگاه های نظامی این رژیم را مورد حمله قرار داد. بخشی از این حملات توسط موشک های کروز انجام شد اما موشک کروز چیست و چه کاربردی دارد؟ ضمنا موشک های کروز ایرانی چه انواعی دارند و چقدر برد و قدرت انفجاری دارند؟

موشک کروز چیست؟

به عنوان نخستین پاسخ باید گفت موشک کروز در واقع یک هواپیمای بدون سرنشین با قابلیت کنترل است که  برای تخریب اهداف در فاصله دور مورد استفاده قرار می‌گیرد. این موشک‌ها توسط موتورهای توربو فن نیرو می‌گیرند و بسته به پیکربندی و وزن، بین ۸۰۰ تا ۳۰۰۰ کیلومتر و بیشتر از آن توانایی پیمایش دارند.

موشک کروز ایرانی سومار

موشک سومار یکی از مشهورترین سیستم های موشکی کروز ساخت ایران است که خود به مدل‌ های مختلفی تقسیم ‌بندی می ‌شود. این موشک نمونه تکامل یافته موشک مشکات است.

سومار یک موشک با قابلیت پرتاب از سکوی زمینی است که از یک بوستر سوخت جامد برای حمل کلاهک انفجاری ۴۱۰ کیلوگرمی استفاده می‌کند.

موشک کروز ایرانی هویزه

این موشک نیز از خانواده موشک سومار با قابلیت رادارگریزی و برد بلند منحصربه ‌فرد است. این موشک توسط صنایع هوا فضای وزارت دفاع ساخته شده و دارای برد پروازی بیشتر از ۱۳۵۰ کیلومتر است که در حالت عملیاتی، حداکثر بردی معادل ۱۲۰۰ کیلومتر را نیز ارائه داده است. تفاوت برد موشک‌ های هویزه و سومار در بخش بوستر سوخت جامد و تعویض موتور توربو جت است.

موشک کروز

موشک کروز ابومهدی

موشک کروز ابومهدی از جمله جدیدترین دستاوردهای وزارت دفاع برای ساخت یک موشک کروز ضد کشتی محسوب می‌شود. بنابراین با توجه به این که موشک های کروز ایران به کشتی های اسرائیلی شلیک نشده ، موشک مذکور در این حمله مورد استفاده قرار نگرفته است.

مهدی

این موشک در سال ۱۳۹۹ رونمایی شد و قابلیت پرتاب از سکوهای زمینی، دریایی یا هوایی را نیز دارد. برد نهایی موشک ابو مهدی ۱۲۰۰ کیلومتر و برد مفید آن حدود ۱۰۰۰ کیلومتر اعلام شده است که برد بالاتری از موشک‌های ضد کشتی رعد و قدیر ارائه می‌دهد.

این موشک به موتور توربو جت طلوع مجهز شده و دارای سامانه ناوبری و هدایتی در دماغه موشک است. سر جنگی این موشک می‌تواند تا ۴۱۰ کیلوگرم مواد انفجاری را حمل کند.

شایان ذکر است موشک دیگری به نام موشک کروز پاوه نیز از خانواده سومار و جزو موشک های کروز ایرانی است که در سال ۱۳۹۴ توسط وزارت دفاع رونمایی شد. برد نهایی این موشک ۱۶۵۰ کیلومتر است. از قابلیت‌های منحصربه‌فرد این موشک، توانایی حمله دسته‌جمعی با یک سامانه و چند موشک است.

در این روش یک موشک نقش رهبر را ایفا می‌کند و سایر موشک‌ها را به‌سمت اهداف دشمن هدایت می‌کند. همچنین این موشک از بال‌های جمع‌شونده بهره می‌برد تا توانایی طی کردن مسیرهای مختلفی برای رسیدن به هدف نهایی را داشته باشد.

انتهای پیام

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.