| کد خبر: 259204 |

◄ رشد مسافران هوایی تبدیل به «هشدار» شد

گفته می شود در حال حاضر نسبت عرضه و تقاضا در صنعت هوایی یک به هشت است، موضوعی که رئیس سازمان هواپیمایی کشوری به جای نوید از آن به عنوان یک هشدار یاد می کند.

تین نیوز

سریال تکراری کمبود بلیت هواپیما و قطار در تابستان همزمان با اوج سفرهای تابستانی در سال جاری نیز ادامه یافت به طوری که منجر به افزایش چشمگیر مصرف بنزین شد؛ چرا که بسیاری به ناچار مجبور به استفاده خودرو شخصی برای سفر شدند.

رصد سایت های فروش آنلاین بلیت نشان می دهد این روزها خرید بلیت هواپیما و قطار به ویژه در مسیرهای پرتردد با کمبود مواجه است.

مسئولان صنعت هوایی علت این موضوع را افزایش تقاضا نسبت به عرضه عنوان می کنند؛ این در حالی است که محمد محمدی بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرده است که نه تنها عرضه  نسبت به سال ها و ماه های قبل کمتر نشده، بلکه بیشتر هم شده است؛ با وجود این با توجه به پروازهای داخلی و خارجی که وجود دارد، درخواست مردم چند برابر ظرفیت ماست و تا زمانی که ناوگان به ظرفیت مورد نظر نرسد، در این ایام همیشه با کمبود مواجه هستیم.

افزایش مسافران هوایی هشدار یا نوید؟

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در نشستی که در خردادماه سال جاری با انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران داشت به صراحت اعلام کرد که آمارها نشان می دهد تقریبا مسیر کم درخواست نداریم، چرا که ضریب اشغال پروازها به بالای ۹۵ درصد رسیده است.

این سخن رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در حالی می توانست نوید رونق در صنعت حمل و نقل هوایی باشد اما در کشوری مانند ایران که به واسطه تحریم امکان خرید و نوسازی ناوگان هوایی وجود ندارد، از آن به عنوان یک هشدار یاد می شود.

مطالعه بیشتر:

رابطه مستقیم هزینه هر ساعت پرواز و تحریم های صنعت هواپیمایی

ناوگان هواپیمای فعال کشور به ۲۵۰ فروند می رسد

با وجود افزایش چشمگیر مسافران هوایی، حتی امکان سریز کردن بخشی از آن به بخش ریلی نیز امکان پذیر نیست چرا که وضعیت حمل و نقل ریلی دستخوشی از حمل و نقل هوایی ندارد؛ برای مثال کمبود بلیت پرواز مشهد منجر به این شده است که یافتن بلیت قطار در این مسیر نیز با کمبود مواجه شود به طوری که پس از اعلام پیش فروش قطار، بلیت ها در کمتر از یک ربع به اتمام رسید.

آن طور که میعاد صالحی، مدیرعامل راه آهن گفته  است:  از ۱۲ سال قبل۱۸۰۰ واگن مسافری داشتیم اما در طول ۱۰ سال گذشته به۱۲۰۰ واگن در گردش کاهش پیدا کرده است که دو نتیجه از این آمار به دست می آید؛ نخست اینکه سرمایه گذاری در خرید واگن های نوی مسافری کاهش یافته و همچنین سرمایه گذاری برای بازسازی، بهسازی و تعمیرات هم در بخش مسافری کاهش پیدا کرده است. 

بنا به استناد صحبت های رئیس سازمان هواپیمایی کشوری نسبت عرضه به تقاضا در ناوگان هوایی، یک به هشت است؛ در این باره فعالان بخش گردشگری عنوان می‎ کنند بررسی ها نشان می دهد که انتظار خرید بلیت هواپیما برای مسافران به دو تا سه هفته رسیده است.

سربار کمبود بلیت هواپیما و قطار بر مصرف بنزین

حتی روزنامه جوان در گزارشی نوشت که کمبود بلیت قطار و هواپیما بر سر بنزین آوار شد. در حال حاضر به واسطه نبود بلیت در مسیر های زمینی و هوایی و ریلی یا گران بودن آن، مردم ترجیح داده اند از خودروی شخصی استفاده کنند و همین عامل باعث افزایش بی سابقه مصرف بنزین شده، به طوری که مصرف روزانه از رقم ۱۲۷ میلیون لیتر عبور کرده است و ظرفیت تولید بنزین در داخل پاسخگوی چنین مصرفی نیست.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 2 0

    چرا سازمان هواپیمایی کشوری سالنامه آماری سال 1401 را منتشر نمی کند تا برخی از واقعیت ها مشخص شود؟