| کد خبر: 249614 |

شهرداری منطقه ۴ همدان اعلام کرد:

شهرداری آنقدر زمین ندارد که به مردم واگذار کند

حدود ۲۰ درصد از املاک عادی در منطقه چهار شهری قرار دارد که این املاک عادی بر اثر حضور مردم و مهاجرت ایجاد شده و ساخت و ساز در آن شکل گرفته و یک بافت قدیمی بدون رعایت ضوابط شهرسازی تولید شده است.

تین نیوز

مشاور مدیر منطقه چهار شهرداری همدان با بیان اینکه شهر همدان ۳۰ درصد املاک عادی را به خود اختصاص داده است، گفت: حدود ۲۰ درصد از املاک عادی در منطقه چهار شهری قرار دارد که این املاک عادی بر اثر حضور مردم و مهاجرت ایجاد شده و ساخت و ساز در آن شکل گرفته و یک بافت قدیمی بدون رعایت ضوابط شهرسازی تولید شده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، فرزاد فرجی در نشست «بررسی عوامل مؤثر بر رشد حاشیه نشینی در همدان» که در دفتر خبرگزاری ایسنا برگزار شد، با اشاره به اینکه بیشترین فضای خالی برای ساخت و ساز در منطقه چهار شهری است، اظهار کرد: در این مکان بیشترین مساکن با بافت قدیمی و رعایت نکردن ضوابط شهرسازی ایجاد شده و ما با چند مشکل در این مکان ها مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه به علت رعایت نکردن ضوابط ساخت وساز ما برای ایجاد مسکن باید از زمین های که تفکیک اصولی شده اند، استفاده کنیم، یادآور شد: در این مناطق برای تشویق افراد به اصولی ساختن نقشه پروانه را تا دو و نیم طبقه رایگان درنظر گرفتیم.

وی با بیان اینکه این دلالان با دور زدن ضوابط شهرداری زمین ها را قطعه بندی کرده و حقوق قانونی و سرانه های عمومی شهرداری هم پرداخت نمی کنند، تصریح کرد: این امر باعث ایجاد ساخت وساز غیرمجاز و مناطق متراکم غیرمجاز می شوند که فضاهای عمومی مثل فضای آموزشی، بهداشتی و درمانی هم درآن دیده نشده است و باعث می شود که شهرداری از بودجه بیت المال که برای خدمات عمومی شهر است، برای تملک زمین های دیگر و ایجاد فضاهای عمومی هزینه کند.

مشاور مدیر منطقه چهار شهرداری همدان با تأکید بر اینکه برای جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز باید دستگاه های دیگر هم به شهرداری کمک کنند، خاطرنشان کرد: برای مثال زمانی که شهرداری سوابق ثبتی یک قطعه زمین را تقاضا می کرد و کد UTM هم به اداره ثبت می داد، در پاسخ نامه اداره ثبت عنوان می کرد این اداره مواجه با تکلیف نیست! البته خوشبختانه به لحاظ همکاری نسبت به گذشته خیلی بهتر شده اما شهرداری به یاری بیشتر ادارات برای جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز نیاز دارد.

مقابله با تفکیک های غیرمجاز و طرح جامع در حال اجراست

فرجی با بیان اینکه مقابله با تفکیک های غیرمجاز و طرح جامع در حال اجراست، اضافه کرد: در طرح جامع و تفصیلی باید براساس مالکیت ها کاربری ها را تقسیم کنیم به طوریکه کاربری های عمومی باید روی املاک دولتی قرار بگیرد چراکه شهرداری آنقدر درآمد ندارد که زمانی که کاربری را روی ملک شخصی می گذارند، اجرا کند و طرح اجرا نمی شود و فقط شهرداری با مالکان دچار اختلاف می شود.

وی با اشاره به اقدامات شهرداری منطقه چهار همدان در جلوگیری از حاشیه نشینی، تصریح کرد: شهرداری منطقه چهار همدان سعی کرده نسبت به خدمات رسانی، توسعه شهری و ایجاد معابر،  بازگشایی معابر که از راهکارهای جلوگیری از رشد حاشیه نشینی است، انجام دهد به طوریکه امسال حدود ۲۰ هزار تن آسفالت در معابر این منطقه ریخته شده است.

وی پوشش رودخانه ها در مناطق کم برخوردار و بازگشایی بیش از ۵۰ معبر در منطقه چهار را از دیگر اقدامات این مدیریت دانست و به ضعف قانونی در جلوگیری از حاشیه نشینی اشاره کرد و افزود: در برخورد با ساخت وساز غیرمجاز درگیری هایی بین پلیس ساختمان و سازندگان غیرمجاز ایجاد می شود و در واقع با ضعف قانون همراه است به طوریکه اگر بخواهیم جلوی ساخت و سازهای غیرمجاز را بگیریم، باید جرم انگاری شود.

فرجی تصریح کرد: وقتی کار کردن در ملکی که به صورت غیرمجاز احداث می شود، جرم باشد و مسئولیت قانونی برای کارگران و نیروی کار ایجاد کند به راحتی وارد ساخت و ساز نمی شوند در حالیکه الان با دو تا سه برابر دستمزد حاضر به کار در ساخت وسازهای غیرمجاز هستند و این موضوع یکی از مشکلاتی که شهرداری با آن مواجه است.

مشاور مدیر منطقه چهار شهرداری همدان جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز نیاز به ورود همه سازمان ها و ارگان هاست، یادآور شد: شهرداری، شورای شهر و راه و شهرسازی در این زمینه ورود خوبی دارند اما نیاز است سایر دستگاه ها هم ورود داشته باشند.

وی در پایان درباره تفکیک اراضی و واگذاری به مردم نیز تأکید کرد: اراضی مربوط به شهرداری به قدری نیست که در اختیار مردم قرار دهد ضمن اینکه بیشتر اراضی موجود در شهر مربوط به راه و شهرسازی، اوقاف و ... است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.