| کد خبر: 27533 |

تلاش برای افزایش اقتدار دریایی ایران؛ از خزر تا اروند و ابوموسی تا مکران

گزارش تفصیلی از سمینار دو روزه مدیران دریایی کشور در قشم

تین نیوز | سمینار مدیران دریایی کشور که اواسط هفته جاری به منظور بررسی چالش های صنعت دریانوردی ایران و یافتن راهکارهای مناسب در جزیره قشم کلید خورده بود، پس از دو روز برگزاری کارگروه های تخصصی با صدور قطعنامه ای به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرنگار واحد اطلاعات و اخبار روابط عمومی ادراه کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، بیش از 100نفر از مسئولان ستادی سازمان بنادر، مدیران و معاونین امور دریایی ادارات کل بنادر و دریانوردی هفت استان ساحلی به همراه کارشناسان و متخصصان این صنعت، طی دو روز گذشته در جزیره قشم، سرزمین عجایب هفتگانه خلیج فارس، گردهم آمدند تا با شرکت در یک سمینار تخصصی و بهره گیری از خرد جمعی، راهکارهای عملی برای رفع چالش های صنعت دریانوردی را بررسی کنند.

در آیین افتتاحیه سمینار مدیران دریایی کشور که طی نخستین ساعات کاری روز سه شنبه ششم آبانماه در سالن همایش های مرکز بین المللی رشد قشم برگزار شد، "ابراهیم ایدنی" عالی ترین مقام حوزه دریایی و بندری استان هرمزگان به عنوان میزبان این رویداد مهم، بر لزوم فراهم شدن ابزارهای لازم برای اجرای کنوانسیون های بین المللی دریایی در تمامی ابعاد قانونی، مالی وحقوقی تأکید کرد.

وی از مدیران سازمان بنادر و دریانوردی کشور خواست تا با پیگیری دغدغه ها و مشکلات دریایی استان های ساحلی، زمینه برنامه ریزی دقیق و بهبود کیفیت خدمات در حوزه های مختلف صنعت دریانوردی را فراهم سازند.

ایدنی ابراز امیدواری کرد؛ با یکپارچه سازی مباحث دریایی در سازمان بنادر ودریانوردی کشور، مقررات دریانوردی در آبهای ایران به صورت کامل رعایت شود.

اقتدار دریایی ایران در گرو اجرای موثر کنوانسیون های بین المللی
"سید علی استیری" عضو هیات عامل و معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی نیز که به عنوان متولی اصلی برگزاری سمینار مدیران دریایی کشور سخن می گفت، بر اقتدار دریایی ایران در آبهای تحت حاکمیت کشور از خزر تا اروند و ابوموسی تا مکران از طریق اجرای موثر مقررات ملی و بین المللی تاکید کرد و افزود: هم اکنون کشور ما در زمینه توسعه دریانوردی در نیمه راه قرار دارد.

وی ادامه داد: باید با اصلاح تشکیلات سازمانی، تامین نیروی انسانی مجرب و فراهم آوردن تجهیزات دریایی از منابع غیردولتی این صنعت را در کشور رونق و گسترش دهیم.

عضو هیات عامل سازمان بنادر ودریانوردی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود از برگزاری همایش آتی مدیران دریایی کشور به میزبانی جزیره ابوموسی در سال 94 خبر داد.

اعمال حاکمیت دریایی توأم با اقتدار وظیفه مهم سازمان بنادر است
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در سمینار مدیران دریایی کشور که به میزبانی استان هرمزگان در جزیره قشم برگزار شد، وظیفه مهم این سازمان را اعمال حاکمیت دریایی توأم با اقتدار و سیاستگذاری مناسب دانست.

"محمد سعیدنژاد" که در جمع بیش از 100نفر از مسئولان ستادی سازمان بنادر، مدیران کل و معاونین امور دریایی ادارات بنادر و دریانوردی هفت استان ساحلی کشور سخن می گفت، اظهار کرد: اعمال حاکمیت بر آبراهه ها و آب های سرزمینی کشور از جمله رسالت های مهم سازمان بنادر و دریانوردی، است.
وی با اشاره به اینکه قوانین و مقررات دریایی سازمان جهانی دریانوردی باید به صورت کامل توسط سازمان بنادر و دریانوردی در بخش حمل و نقل دریایی اعمال شود، افزود: توسعه امور دریایی باید همگام با توسعه امور بندری کشور صورت گیرد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور حضور هرچه بیشتر این سازمان در تنظیم و تهیه قوانین و مقررات
بین المللی دریایی را خواستار شد و گفت: تعامل این سازمان با کشورهای منطقه به دلیل ماهیت بین المللی فعالیت های دریایی، ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

سعیدنژاد در بخش دیگری از سخنان خود وظیفه دیگر سازمان بنادر و دریانوردی را تربیت نیروی متخصص و مجرب دریایی و همچنین تامین تجهیزات استراتژیک این حوزه عنوان کرد.

وی با بیان این مطلب که کارکنان و مسئولان بخش دریایی کشور باید ایمنی و امنیت دریانوردی را ارجح امور خود بدانند، از آنان خواست تا در هنگام انجام وظیفه، از استانداردها و مقررات دریایی عدول نکنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی توسعه لایروبی حوضچه ها و آبراهه ها در کنار نظارت بر اعمال دقیق مقررات محیط زیست دریایی در کشور را از دیگر برنامه های این سازمان برشمرد و گفت: ارائه خدمات مناسب به کشتی ها در آبهای تحت حاکمیت ایران باید در اولویت کاری سازمان بنادر و دریانوردی قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر آمادگی لازم برای واگذاری موج شکن های کوچک در سواحل کشور به بخش خصوصی وجود دارد.

گفتنی است سعید نژاد، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی پیش از حضور در سمینار مدیران دریایی کشور، طی نشستی مشترک با "شعبانی فر" سرپرست سازمان منطقه آزاد قشم در خصوص توسعه همکاری های فیمابین بین این دو سازمان مذاکره و گفتگو کرد.

پیشنهادهای ایدنی برای افزایش اقتدار دریایی ایران
پیش از سخنرانی معاون وزیر راه و شهرسازی، مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان پیشنهادات خود را برای افزایش اقتدار دریایی کشور در آب های خلیج فارس و دریای عمان را مطرح کرد.

ابراهیم ایدنی، ضمن تأکید بر لزوم تهیه و تنظیم سیاست های مدون و مشخص در ارتباط با فعالیت های مربوط به دریا، مهم ترین دغدغه دست اندرکاران و فعالان صنعت حمل و نقل دریایی کشور در شرایط فعلی را توسعه خدمات دریایی دانست.

وی با اشاره به اینکه طی سالیان گذشته در زمینه آبرسانی به کشتی های عبوری و بانکرینگ شناورها در خلیج فارس اقدامات مناسبی صورت گرفته است، گفت: تحقق شعار این گردهمایی و ارتقای وضعیت خدمات دریایی کشور، نیازمند یک عزم ملی است.

عالی ترین مقام حوزه دریایی و بندری هرمزگان همچنین خاطرنشان کرد: وجود یک شرکت ملی که بتواند در آب های ایران کار تخصصی سلویج شناورها را انجام دهد، نیز ضروری به نظر می رسد.

وی با تأکید بر اینکه حمایت از بخش خصوصی برای حضور پررنگ تر در صنعت دریانوردی باید در سرلوحه کار قرار گیرد، استانداردسازی ناوگان مسافرت های دریایی با مشارکت بخش خصوصی از یک سو و الحاق بیش از 10 فروند یدک کش پبشرفته از سوی دیگر را به عنوان پیامدهای مثبت حضور بخش های غیر دولتی در حوزه حمل و نقل دریایی کشور دانست.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در بخش دیگری از اظهاراتش، لزوم تدوین طرح جامع تأمین تجهیزات استراتژیک متناسب با فعالیت های بندر، اصلاح تشکیلات اداری، تعیین تکلیف وضعیت شغلی نیروها در بخش های جستجو و نجات دریایی، پورت استیت، وی.تی.اس و ادارات ثبت شناورها را از جمله مهم ترین خواسته های حوزه کاری خود برشمرد.

وی در پایان، توسعه متوازن بین بخش های خشکی و دریایی در بندر شهید رجایی به عنوان بزرگترین بندر تجاری کشور را خواستار شد و گفت: مطالعات مربوط به توسعه بخش های دریایی همچون دوطرفه شدن کانال های ورودی این بندر در راستای افزایش ظرفیت عملیاتی پس از اجرای فازهای جدید توسعه باید بجدّ در دستور کار قرار گیرد.

مروری بر اهداف سمینار مدیران دریایی
در بخش جمع بندی این سمینار، مدیران کل شش استان ساحلی دیگر شامل خوزستان، سیستان و بلوچستان، بوشهر، گیلان، مازندران و گلستان نیز به بیان دیدگاه ها و پیشنهادات خود در خصوص رفع چالش های صنعت دریانوردی کشور پرداختند.

گفتنی است، سمینار مدیران ارشد حوزه دریایی کشور با شعار محوری "اقتدار دریایی ایران در آبهای تحت حاکمیت از خزر تا اروند و ابوموسی تا مکران از طریق اجرای موثر مقررات ملی و بین المللی" پس از دو روز بحث و تبادل نظر شرکت کنندگان در قالب کارگروه های تخصصی و همچنین بهره گیری آنان از رهنمودهای معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در راستای افزایش اقتدار دریایی کشور، بعداز ظهر روز چهارشنبه( هفتم آبانماه) با صدور قطعنامه ای به کار خود پایان داد.

لازم به ذکر است، ایجاد یکپارچگی اجرایی در مدیریت بخش های مختلف حمل و نقل دریایی از جمله اهدافی است که برای این سمینار پیش بینی شده بود. همچنین با توجه به اینکه قرار است مقررات مربوط به کنوانسیون بین المللی کار دریانوردان(MLC)، از خردادماه سال 94 در کشور اجرایی می شود، توانمندسازی نیروی انسانی در حوزه دریانوردی به عنوان یکی دیگر از اهداف این سمینار مدنظر قرار گفت.
شایان ذکر است، بهبود شرایط استخدام، ساعت کار و مرخصی، امکانات رفاهی، غذا و بهداشت، مراقبت های پزشکی و مسائل امنیتی دریانوردان از جمله مباحث مربوط به این کنوانسیون است که چالش ها و راهکارهای آن به بحث و گفتگو گذاشته شد. همچنین، تامین و حفظ ایمنی دریایی به ویژه ارائه کیفی خدمات جستجو و نجات دریایی از یک سو و روش های مقابله با آلودگی دریایی از سوی دیگر، در این سمینار مورد بررسی قرار گرفت.

یادآور می شود نشست مدیران دریایی کشور در چنین سطح مدیریتی و همچنین گستردگی تعدد شرکت کنندگان، برای نخستین بار در کشور امسال در حالی به میزبانی استان هرمزگان برگزار می شود که این استان با برخورداری از افزون بر70 بندر بزرگ و کوچک و همچنین دو هزار و 238 کیلومتر نوار ساحلی (با احتساب جزایر) مهم ترین استان دریایی کشور قلمداد می شود. با اقدامات صورت گرفته طی سال های پس از انقلاب اسلامی، هرمزگان به مرکز ثقل صنعت حمل و نقل دریایی در ایران و منطقه تبدیل شده است و در ادبیات رسانه ای از این استان به عنوان پایتخت مسافرت های دریایی کشور یاد می شود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.