| کد خبر: 268350 |

در همایش ملی «مدیریت، اقتصاد و توسعه دریامحور» عنوان شد:

سهم ۲۶۲ میلیون تنی ایران از کالای دریابرد در سال ۲۰۲۳

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان سهم ایران از کالای دریابرد در سال ۲۰۲۳ را ۲۶۲ میلیون تن عنوان کرد و گفت: سهم یک درصدی حمل و نقل کالای دریابرد ایران در جهان را می توان با به برنامه ریزی دقیق و همسو با هنجارهای بین المللی بهبود بخشید.

تین نیوز

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان سهم ایران از کالای دریابرد در سال ۲۰۲۳ را ۲۶۲ میلیون تن عنوان کرد و گفت: سهم یک درصدی حمل و نقل کالای دریابرد ایران در جهان را می توان با به برنامه ریزی دقیق و همسو با هنجارهای بین المللی بهبود بخشید.

به گزارش تین نیوز به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، "حسین عباس نژاد" در همایش ملی یک روزه «مدیریت، اقتصاد و توسعه دریامحور» که به میزبانی این اداره کل درحال برگزاری است، پیرامون «حکمرانی اقیانوسی و جایگاه حمل و نقل دریایی در اقتصاد آبی و توسعه دریامحور(چالش ها و مشکلات)» به ایراد سخنرانی پرداخت. 

وی با بیان اینکه حمل و نقل دریایی با اقتصاد جهانی ارتباط مستقیم دارد و یکی از مولفه های اصلی و اثرگذار در ارتباط با توسعه به شمار می رود، گفت: توسعه دریامحور بهره گیری از دو موضوع حکمرانی اقیانوسی و اقتصادی آبی است و استفاده از ظرفیت های موجود از دریا تلقی می شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان ادامه داد: توسعه دریامحور یک رویکرد است که در آن فعالیت های اقتصادی و اجتماعی به سواحل، جزایر و مناطق ساحلی منتقل می شوند تا با استفاده از منابع دریایی برای توسعه اقتصادی، بهبود شرایط زندگی، ایجاد فرصت های شغلی و افزایش تولید ناخالص داخلی همراه منجر شود.

به گفته عباس نژاد؛ این رویکرد راهبردهایی را ارائه می دهد تا از ظرفیت های اقتصادی اقیانوس ها، دریاها و نواحی ساحلی استفاده شود که برای توسعه پایدار بسیار مهم بوده و توسط جامعه بین المللی به رسمیت شناخته می شود.

وی در ادامه به مفاهیم اقتصاد آبی، حاکمیت اقیانوسی، توسعه دریامحور و توسعه پایدار اشاره و یادآور شد: اقتصاد آبی برای بهره گیری از ظرفیت های دریا به منظور توسعه اقتصادی حائز اهمیت بوده و امروزه دنیا به این باور رسیده که اقتصاد قوی باید مرتبط با دریا باشد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با بیان اینکه مبنای اقتصاد آبی جدا کردن توسعه اجتماعی- اقتصادی از تخریب محیط زیست است، گفت: اقتصاد اقیانوسی که قابلیت احیاکنندگی و ترمیمی دارد، منجر به افزایش سلامت و رفاه انسان از جمله امنیت غذایی و معیشت پایدار می شود. 

عباس نژاد با اشاره به سهم ۲۶۲ میلیون تنی سهم ایران از کالای دریابرد در سال ۲۰۲۳ خاطرنشان کرد: با توجه به وجود ظرفیت زیاد در حوزه حمل و نقل دریایی سهم یک درصدی حمل و نقل کالای دریابرد ایران در جهان را می توان بهبود بخشید که نیاز به برنامه ریزی دقیق و همسو با هنجارهای بین المللی دارد.

رییس جهاد دانشگاهی هرمزگان نیز با اشاره به ظرفیت های ظرفیت های مغفول حوزه دریایی این استان گفت: این استان با توجه به وسعت و گستردگی فعالیت های اقتصادی و سرمایه گذاری می تواند به یک پایلوت در ابلاغ سیاست های کلی توسعه دریامحور از سوی رهبر معظم انقلاب به ویژه در بخش های ساحلی و فراساحلی تبدیل شود.

احمد زاهری خاطرنشان کرد: علاقه مندی برای فعالیت های علمی و پژوهشی جامعه نخبگانی و دانشگاهی در حوزه توسعه دریامحور در استان هرمزگان وجود دارد و امیدواریم خروجی این نشست زمینه بهبود مدیریت و حل مسائل مدیریتی و شناخت مسائل و چالش های حوزه مدیریت، توسعه و اقتصاد استان هرمزگان براساس منویات رهبر معظم انقلاب را فراهم سازد.

گفتنی است؛ دومین روز برگزاری «همایش ملی مدیریت، اقتصاد و توسعه دریامحور» از سوی جهاد دانشگاهی هرمزگان در محورهای مختلف از جمله«نقش صنعت در توسعه دریا محور،  مدیریت و اقتصاد دریا محور، نقش مناطق آزاد و مناطق ویژه اقتصادی در توسعه دریامحور، اقتصاد دانش بنیان و نوآوری و نقش گردشگری در توسعه دریامحور» با حضور جمعی از مدیران به میزبانی اداره کل بنادر و دریانوردی این استان برگزاری شد.

«اقتصاد آبی و برنامه ریزی فضایی مناطق ساحلی و دریایی، جایگاه کریدورهای حمل و نقلی در دستیابی به توسعه دریامحور، ظرفیت های سواحل مکران، بنادر و پایانه داری در آیینه آینده به همراه نشست تخصصی چالش ها و پیشران های سخت افزاری و نرم افزاری در تحقق توسعه دریامحور» از جمله محورهای سخنرانی ها و ارائه مقالات این همایش ملی یکروزه بود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.