| کد خبر: 256438 |

وزیر نیرو در چهاردهمین کنفرانس تونل ایران مطرح کرد:

◄ رفع گلوگاه های پروژه های عمرانی در گرو پیشرفت صنعت تونل

وزیر نیرو صبح امروز سه شنبه دوم خرداد ۱۴۰۲ ضمن حضور و سخنرانی در چهاردهمین کنفرانس تونل ایران بر اهمیت صنعت تونل در رفع گلوگاه های پروژه های عمرانی و انتقال آب کشور تاکید کرد.

تین نیوز

وزیر نیرو صبح امروز سه شنبه دوم خرداد ۱۴۰۲ ضمن حضور و سخنرانی در چهاردهمین کنفرانس تونل ایران بر اهمیت صنعت تونل در رفع گلوگاه های پروژه های عمرانی و انتقال آب کشور تاکید کرد.

به گزارش تین نیوز،  علی اکبر محرابیان وزیر نیرو در سخنان در چهاردهمین کنفرانس تونل ایران بیان کرد: تونل برای پیشرفت بشریت مهم است و اهمیت آن در ایران برای ما به دلایل متعدد مثل سرعت بخشیدن به ترددها و توزیع و انتقال آب ، مضاعف است.

بیشتر بخوانید:

وی افزود: تونل سازی می تواند نقش های متفاوتی را در ایران به عهده بگیرد که انتقال آب،  تسهیل خطوط ارتباطی و راه ها، رفع ترافیک معابر شهری و توسعه خطوط مترو و انتقال سایر نهاده های انرژی از آن جمله است.

محرابیان بیان کرد: ایرانیان بیش از سه هزار سال سابقه احداث تونل دارند و هزاران کیلومتر شبکه قنات را در کشور با دانش فنی و بومی خود در گذشته دور احداث کرده اند که در دنیا بی نظیر است.

وی با تقدیر و تشکر از جامعه مهندسین فعال در صنعت تونل بابت اجرای پروژه های متعددی که موجب تحول صنعت آب کشور و سایر حوزه های عمرانی شده است، بیان کرد: با پروژه های اجرا شده توسط مهندسان ما ، هم صنعت تونل در کشور پیشرفته فراوانی کرده و هم ایران در حوزه صدور خدمات فنی و مهندسی در شاخه تونل به موفقیت های چشمگیری دست یافته است که نمونه های آن را می توان در کشورهای عراق و اقلیم کردستان و ترکمنستان و تاجیکستان و سریلانکا و سایر کشورها مشاهده کرد. به گفته وی، مغاره نیز نوعی سازه تونلی محسوب می شود و ایران افتخار دارد مغاره ای با طول ۶۰۰ متر را در سریلانکا احداث کرده است.

وزیر نیرو با اشاره به خشک بودن اقلیم ایران موضوع توزیع و انتقال آب را برای کشورمان بسیار پر اهمیت دانست و افزود: استفاده از تونل های انتقال آب در ایران یک بحث ضروری و به نوعی اجباری محسوب می شود.

محرابیان بیان کرد:  انتقال آب در کشور فقط محدود به آب های سطحی و بارش نیست بلکه انتقال آب دریا نیز در سال های اخیر در دستور کار قرار گرفته است به نحوی که اولین پروژه انتقال آب دریا به فلات مرکزی ایران در دهه هشتاد آغاز و در دهه نود به ثمر رسید.

وی تاکید کرد: در پروژه های انتقال آب باید از تونل به عنوان سازه های ارزان قیمت استفاده کنیم چرا که اگر از تونل استفاده نکنیم باید روش های گران مثل پمپاژ را جایگزین کنیم که غیراقتصادی است.

وزیر نیرو در ادامه با اشاره به این موضوع که در بعضی کشورها و از جمله ایران با رفتارهای ناشناخته زمین و محدوده های آبرفتی در هنگام حفر تونل ها مواجه می شویم بیان کرد:  نمونه آن را در تونل انتقال آب دریاچه ارومیه شاهد بودیم. برای جلوگیری از هزینه های اضافی که از این محل به ما وارد می شود باید آزمایشگاه ها و آزمایش های تخصصی را در کشور توسعه دهیم و پیشرفت هایی را به وجود آوریم که رفتار های زمین را بهتر پیش بینی کنیم. بر این اساس از انجمن تونل تقاضا داریم در این زمینه کارهای مطالعاتی بیشتری انجام دهند که پروژه های ما به هدف خود برسند و هزینه ها انجام شده در پروژه ها به دلیل رفتارهای پیش بینی نشده زمین به هدر نرود.

محرابیان همچنین به موضوع محیط زیست و ارتباط نزدیک آن با پروژه های تونل سازی اشاره کرد و افزود: در کشور پروژه هایی داریم که توجه لازم به ابعاد محیط زیستی آنها نشده است، این در حالی است که حفظ محیط زیست ضرورت دارد و نباید در پروژه های ما به آب های زیرزمینی و نهرها آسیبی برسد.

وی تصریح کرد: این خسارات را می توان با مطالعات تخصصی برطرف کرد و صنعت تونل سازی نباید در تقابل با محیط زیست قرار بگیرد که قطعا انجمن تونل در این زمینه نیز ماموریت های مهمی را به عهده خواهد داشت.

محرابیان در ادامه به روش های جدید احداث تونل و نیاز ایران به این شیوه ها اشاره کرد و گفت:  روش های نوین برای احداث تونل هایی با قطر کوچک در کشور ما باید توسعه پیدا کند. در تونل های فاضلاب در حال حاضر بعضا روش های غیر مهندسی را به کار می گیریم که غیر اقتصادی و زمان بر است و اگر در تونل های با قطر کم به صورت تخصصی تری کار کنیم این تونل ها را به شکل مطلوب احداث خواهیم کرد.

وی افزود: شرکت های دانش بنیان در این زمینه فعالیت های خوبی داشتند و یکی از شرکت های تجهیزات میکرو TBM را  توسعه داده و وزارت نیرو نیز پروژه را مورد حمایت قرار داد و نتایج خوبی هم در فاضلاب اهواز به دست آمد.

در موضوع ساخت تجهیزات مدرن باید بیشتر تلاش کنیم چرا که در علم مهندسی تونل پیشرفت ما بسیار خوب بوده ولی در تجهیزات پیشرفت ما  قابل توجه نیست و عمده تجهیزات وارداتی است.

محرابیان تصریح کرد: انجمن تونل ایران باید در این زمینه بیشتر کار کند و با استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان تجهیزات مدرن صنعت تونل سازی را داخلی سازی کنیم.

محرابیان در پایان با بیان اینکه در بسیاری از پروژه های عمرانی کشور در حال حاضر تونل های پروژه جزو گلوگاه های اصلی پروژه به شمار می روند، بیان کرد: پیشرفت های صنعت تونل می تواند این گلوگاه ها را برطرف کند و با روش های نوین شاهد افزایش سرعت حفر تونل و کاهش قیمت تمام شده و مهندسی ارزش در ساخت تونل ها خواهیم بود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.