◄ 6 پرسش در مورد دلایل احداث خط دوم ریلی تبریز
مسیر دور زننده (بای پس) وقتی ضروری میشود که مسیر اولیه از لحاظ ظرفیت اشباع شده باشد. آیا واقعا این اتفاق افتاده است؟
اگرچه مهرداد فرشیدی کارشناس حمل و نقل در مطلبی که چندی پیش در تین نیوز منتشر شد، احداث خط دوم ریلی تبریز را به دلیل مختصات و مسیر ریلی قدیمی میانه به تبریز که از حاشیه شرقی دریاچه ارومیه میگذرد، ضروری و اجتناب ناپذیر دانست اما یک کارشناس دیگر در این مورد پرسشهایی مطرح کرد از جمله اینکه «مسیر ریلی قدیمی میانه به تبریز که از حاشیه شرقی دریاچه ارومیه میگذرد چه مشکلی ایجاد میکند؟»
به گزارش تین نیوز، سعید قصابیان در بخش نظرهای کاربران این شبکه خبری چند پرسش را در مورد احداث خط دوم ریلی تبریز به شرح زیر مطرح کرد:
1- مسیر ریلی قدیمی میانه به تبریز که از حاشیه شرقی دریاچه ارومیه میگذرد چه مشکلی ایجاد میکند؟
2- از زمانی که ضرورت خط بای پس(دور زننده) میانه- تبریز را ( به درستی یا غلط) تشخیص دادهایم سالهاست که اندر خم ساخت آن هستیم و هم اکنون که در حال اجتناب از مسیر دوم هستیم و هیچ اتفاق خاصی نیفتاده و این خود نشان از اولویت نداشتن خط دوم میانه - تبریز دارد.
3- مسیر دور زننده (بای پس) وقتی ضروری میشود که مسیر اولیه از لحاظ ظرفیت اشباع شده باشد. آیا واقعا این اتفاق افتاده است؟
4- ساخت این خط چطور میتواند معضل دریاچه وان را حل کند؟ این موضوع در دست ترکیه است.
بیشتر بخوانید:
5- مسیرهای عبوری از آذربایجان ایران یکی در جلفا به نخجوان و دیگری در رازی به ترکیه وصل میشود که بر روی اولی نمیشود حساب خاصی باز کرد، تخاصم ارمنستان و آذربایجان باعث تعطیلی این مرز و بیکاری ایستگاه تعویض بوژی آن شده و بعید است در آینده نزدیک گشایشی در آن ایجاد شود. در دومی، سالهاست حجم مبادله بار و مسافر جهش محسوسی نداشته است. واقعیت آنست که ترکیه دریاچه وان را مانند استخوان لای زخم در این مسیر نگه داشته تا مسیر ترانزیت ایران به اروپا روان نباشد. ترکیه اگر ارادهای برای حل مشکل دریاچه وان داشت تا حالا به آن عمل کرده بود.
نتیجه آنکه حجم بار و مسافر از خطوط فعلی آذربایجان به سمت خارج در آینده تغییر محسوسی نخواهد داشت و جهش خاصی در آن متصور نیست لذا بعید است که حجم بار و مسافر آنقدر بالا برود که خط قدیم میانه- مراغه -عجب شیر - تبریز به حد اشباع برسد و نیاز به احداث خط بای پس داشته باشیم.
6- با توجه به شکست ترانزیتی مسیر رازی و جلفا، تصمیم گرفته شده که مسیر ترانزیتی شمال غرب کشور بر کریدور شما ل- جنوب متمرکز شود و لذا اولویت احداث خط، تکمیل ریل آستارا – رشت است.
به گزارش تین نیوز، مهرداد فرشیدی معتقد است: دلیل ضرورت احداث خط دوم ریلی تبریز این است که مسیر تهران به تبریز و مرز رازی یکی از خطوط مورد استفاده در کریدورهای بینالمللی تعریف شده در شبکه ریلی کشور است.
به گفته او، با احداث خط دوم میانه به تبریز که مسیری کوتاهتر و ایمنتر با سرعت سیر بیشتر است، علاوه بر صرفهجویی در سوخت مصرفی و کاهش استهلاک ناوگان مورد استفاده، در زمینه کاهش هزینه حمل و جذابیت افزونتر این مسیر برای صاحبان کالا نیز حایز اهمیت است.
این کارشناس معتقد است: به موازات احداث این خط جدید ریلی شاهد احداث خطوط دوم کرج - قزوین و زنجان هستیم که در دورنمای کلی طرح باید اتصال دوم ریلی به ترکیه از طریق بازرگان و رهایی از معضل دریاچه وان بر سر راه مسیر فعلی ایران به ترکیه را هم در نظر بگیریم.
به گفته فرشیدی، با توجه به این موضوع، مسیرهای عبوری از آذربایجان ایران از اهمیت استراتژیک و راهبردی ویژهای در مسیرهای ترانزیتی ایران در اتصال شرق به غرب برخوردار خواهند شد.
به اعتقاد او، کشورهای رقیب ایران در برنامههای ترانزیتی با طراحی و احداث مسیرهای ریلی و جادهای در تلاش هستند تا مزیت ترانزیتی کشورمان در عبور کالاهای بینالمللی را به سود خود کاهش دهند و در این بین لازم است تا مسیرهای ریلی و جادهای خود را برای صاحبان کالاهای عبوری هر چه بیشتر جذاب و اجرایی کنیم.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.