| کد خبر: 198750 |

◄ واقعی شدن قیمت حمل‌ونقل عمومی، سطح خدمات را بالا می‌برد

پیش‌نیاز واقعی شدن قیمت حمل و نقل عمومی، واقعی شدن قیمت سوخت است.

تین نیوز

حمل و نقل عمومی رایگان یارانه‌ای است که به مردم ارایه می‌شود و یارانه هم کلیدی نیست که بشود با آن هر مشکل اقتصادی را گشود.

به گزارش تین نیوز، یک کارشناس حمل و نقل با بیان این مطلب گفت: هم اکنون به عینه مشاهده می‌شود شرکت واحد و مترو تهران از نظر اقتصادی زمین‌گیر و ملتمس کمک دولت هستند تا سر پا بمانند و دولت عملاً نتوانسته است بار این دو را به‌دوش بکشد.

سعید قصابیان با طرح این پرسش که یک سازمان مقروض چطور می‌تواند خدمات با کیفیتی به مردم ارائه کند، تاکید کرد:  اگر خطوط BRT از شرکت واحد حذف شود تصویر نامطلوبی از سیستم حمل و نقل اتوبوسی ترسیم خواهد شد.

او افزود: قیمت بلیت مترو نیز به گفته عضو شورای شهر یک دهم قیمت تمام شده است (پاییز 97) و یکی از علل عدم گسترش مترو نیز مشکلات اقتصادی و تامین اعتبار آن است.

وی با تاکید بر این‌که طرح‌هایی که توجیه اقتصادی نداشته باشند محکوم به شکست هستند، خاطرنشان کرد: رایگان بودن هر خدمت، اسباب اسراف در آن است، همان‌طور که هم اکنون شاهد اسراف در مصرف برق، بنزین، گاز و آب هستیم.

به گزارش تین نیوز، قصابیان اظهار کرد: مقایسه هزینه-فایده، مصرف کننده را به اسراف تشویق می‌کند و با نصیحت نیز نمی‌توان جلوی اسراف را گرفت بلکه باید از انگیزه اقتصادی برای جلوگیری از اسراف استفاده کرد. 

او گفت: حمل و نقل عمومی رایگان نوعی یارانه است که به مردم ارایه می‌شود و یارانه کلیدی نیست که بشود با آن هر مشکل اقتصادی را گشود، عادلانه هم نیست که یارانه از جیب 80 میلیون نفوس ایرانی کسر اما خرج ساکنان شهرهای بزرگ شود.

وی با طرح این پرسش که چرا مردم شهرهای کوچک و روستاها که نه مترو دارند و نه اتوبوسرانی درست و حسابی، باید خرج اتوبوس سواری و مترو سواری مردم تهران، مشهد، تبریز و اصفهان را بدهند؟ ادامه داد: چرا مردم شهرهای بزرگ خودشان هزینه این خدمات را ندهند؟

او افزود: مگر دوردست نشینان موجب آلودگی هوای تهران و شهرهای بزرگ شده‌اند که حالا هزینه کاهش آن را بپردازند؟ چرا مردم برخوردار شهرهای بزرگ باید دستشان در جیب دوردست نشینان باشد؟ چرا هر کس نباید هزینه امکاناتی را که از آن بهره‌مند می‌شود خود تقبل کند؟

این کارشناس با تاکید بر این‌که فراموش نکنیم که منفعت یارانه در آموزش عمومی، سلامت و امور دفاعی به همه مردم می‌رسد اما در مورد حمل و نقل عمومی این طور نیست، گفت: علاج حمل و نقل عمومی، رایگان بودن آن نیست، اتفاقاً علاج آن است که شرکت‌های متولی این خدمات خودگردان باشند و خرج‌شان را از دخل خودشان تامین کنند نه از کیسه دولت.

به گزارش تین نیوز، قصابیان در پاسخ به این‌که آیا با واقعی شدن قیمت، مردم به حمل و نقل عمومی پشت نمی‌کنند، اظهار کرد: اکنون که خدمات حمل و نقل عمومی تقریباً رایگان است مردم از کیفیت خدمات اتوبوسرانی رضایت نداشته و تاکسی را بر شرکت واحد ترجیح می‌دهند و به‌دلیل فقدان ایستگاه مترو در خیلی از نقاط شهر چاره‌ای جز سوزاندن بنزین ندارند.

به گفته وی، واقعی شدن قیمت این خدمات و خود گردان شدن شرکت‌های متولی امر، باعث توسعه آنها خواهد شد.

او افزود: اگر قیمت سوخت واقعی بود و مردم هزینه واقعی تردد با خودروی شخصی را می‌پرداختند قطعاً حاضر می‌شدند هزینه بیشتری برای حمل و نقل عمومی بپردازند وقتی هزینه سفر با خودروی شخصی تقریباً صفر است نمی‌توان از مردم خواست برای حمل و نقل عمومی هزینه کنند.

این کارشناس با تاکید بر این‌که، پیش‌نیاز واقعی شدن قیمت حمل و نقل عمومی، واقعی شدن قیمت سوخت است، گفت: دلیل دیگر مقاومت مردم در مقابل واقعی شدن قیمت‌ها انتظاراتی است که برخی کارشناسان در آنها ایجاد می‌کنند از جمله این‌که رایگان بودن خدمات یک الزام و حق برای شهروندان است در حالی‌که یارانه یک حق، برای هیچ شهروندی نیست.

وی ادامه داد: سیاست‌گذاری کشور ما به‌جای «اقتصاد بدون نفت» باید به سمت «اقتصاد بدون یارانه» برود، یارانه یک مُسکن در اقتصاد و به‌شدت اعتیاد‌آور است و هم اکنون اکثر تصمیم‌گیران، اسیر این اعتیاد شده‌اند و متاسفانه این ذهنیت بر برنامه‌ریزان کشور حاکم است که می‌توان از یارانه به‌عنوان خوراک روزانه اقتصاد استفاده کرد.

وی افزود: باید در این مورد با مردم حرف زد و قانع‌شان کرد که هزینه هرآنچه از آن برخوردار می‌شوند را خود بپردازند که شرط اول این اقدام، مقبولیت گوینده در نزد شنونده است و البته برای آن‌که مردم این استدلال را بپذیرند باید مطمئن شوند که قیمت تمام شده همان قیمت واقعی است.

به گزارش تین نیوز، این کارشناس تاکید کرد: برای مثال اگر شورای شهر ادعا می‌کند قیمت تمام شده بلیت مترو 10 هزار تومان است و با 90 درصد تخفیف به شهروندان عرضه می‌شود و یا رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر می‌گوید هر واگن مترو امروز ۱۵ میلیارد هزینه دارد، باید حساب و کتاب بیاورند که این 10 هزار تومان و آن 15 میلیارد از کجا آمده است.

قصابیان گفت: مردم نباید هزینه ریخت و پاش و ناکارآمدی دولت و مدیریت شهری را در قالب قیمت بلیت تحمل کنند و البته حرکت از وضعیت رایگانی امروز تا وضعیت واقعی بودن قیمت خدمات، راهی طولانی است که یک‌شبه طی نمی‌شود بلکه حرکتی تدریجی بوده که قبل از آن، نیاز است خون تصمیم‌گیران و برنامه‌ریزان اقتصادی از اعتیاد به یارانه پاک شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 2 0

    این حرف ها حرف های درستیه البته به این شرط که قیمت خانه ، خودرو ، موبایل و ... منطقی باشد و قیمت درستی داشته باشه مثل کشورهای پیشرفته و درحال توسعه یعنی مردم بتوانند براحتی خانه و خودرو و ... بخرند بعد آب و برق و بنزین و تلفن و ... گران بشه این می شه اقتصاد درست اما حالا که قیمت خانه و خودرو و ... بسیار گران و غیرمنطقیه آب و برق و بنزین و ... هم گران بشه می شه گران در گران و این اصلا درست نیست .