| کد خبر: 163603 |

یک کارشناس حمل‌ونقل:

◄ منزوی ماندن ایران در جاده ابریشم بسیار خطرناک است

طرح جاده ابریشم چین بیش از 60 کشور دنیا، حدود یک سوم از تولید ناخالص جهان و حدود نصف جمعیت جهان را در برمی‌گیرد.

تین نیوز

در حالی‌که در یک‌سال اخیر گمانه‌زنی‌هایی در مورد احتمال محو شدن نقش ایران در ترانزیت کالا تا سال 2030 با توجه به پروژه‌های ریلی و جاده ‌ای کشورهای منطقه، مطرح شده است، یک کارشناس حمل‌ونقل می‌گوید: برای بررسی دقیق این موضوع و شناخت راهکارهای جلوگیری از این اتفاق، بسیار مهم است که بدانیم نقش راهبردی ایران در این زمینه چه باید باشد.

کامیار گلستانیان در پیامی که به تین‌نیوز ارسال کرد، در این مورد نوشت: نقش راهبردی ترانزیتی ایران با کشورهای شمال و شرق و غرب است که بعضی از آنها مثل افغانستان محصور شده (Landlocked) هستند و به دریای آزاد راه ندارند یا این‌که به دریای خزر متصل هستند که برای دستیابی به دریای آزاد نیازمند به همکاری با کشورهای واسط هستند.

وی خاطرنشان کرد: کشورهای عربی مستقیماً چنین نیازی را ندارند و به دریای آزاد متصل هستند، بنابراین عملاً نمی‌توانند در منافع ترانزیت شریک تجاری ما باشند مگر این‌که ما اجازه بدهیم یا بخواهیم آنها را به دلایلی شریک کنیم (مثلا شرکت DP World به علت داشتن شبکه گسترده بین‌المللی از بنادری که تحت مدیریت این شرکت هستند).
 این کارشناس اظهار کرد: در مقابل چین شریک تجاری بسیار مهم کشورهای دارای پتانسیل ترانزیتی ما است و طرح جاده ابریشم تقریباً تمام این کشورها را تحت پوشش قرار داده بنابراین طبیعی است که حداقل، تجارتی که هر کدام از این کشورها با چین دارند از جاده ابریشم عبور کند.
او تاکید کرد: این در حالی است که نقش ایران به دلیلی که من از آن اطلاعی ندارم، در محوریت مسیر شرقی-غربی جاده ابریشم کمرنگ شده است.
گلستانیان با تاکید بر این‌که مجموعه این عوامل، سناریوی محتملی را پیش چشم ما می‌آورد که درآن ایران از بسیاری از مسیرهای ترانزیتی منطقه حذف می‌شود، گفت: در چنین سناریویی، ایران قدرت چانه‌زنی جدی برای ایجاد مشارکت با کشورهای همسایه نخواهد داشت و این موضوع به علت منافع مشترک این کشورها با چین است نه به خاطر سلطه‌جویی چین.
این کارشناس تاکید کرد: طرح جاده ابریشم چین بیش از 60 کشور دنیا، حدود یک سوم از تولید ناخالص جهان و حدود نصف جمعیت جهان را دربرمی‌گیرد.

وی افزود: این موضوعی است که باید برای آن راهبرد هوشمندانه داشته باشیم.

گلستانیان خاطرنشان کرد: منزوی ماندن در جاده ابریشم به رهبری چین بسیار خطرناک است و البته چین در این طرح، از مشارکت کشورها استفاده می‌کند. 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.