| کد خبر: 162493 |

◄ 15 پیشنهاد برای کاهش آلودگی هوا و مصرف بنزین

تعویض موتور کامیون‌ها و کشنده‌ها و اتوبوس‌های بین شهری با موتورهای جدید و کم آلاینده و دریافت هزینه بعد از دو سال و به‌صورت قسطی با بهره حداکثر 4 درصد، افزایش اتوبوس‌های برقی که از دهه‌های قبل در تهران هستند و خرید اتوبوس‌های برقی جدید که با استفاده از باتری حرکت می‌کنند، افزایش ناوگان بی‌آرتی با استفاده از اتوبوس‌های برقی و هیبریدی و نیز افزایش ناوگان مترو نیز از دیگر راهکارهایی است که می‌تواند برای کاهش آلودگی هوا و همچنین کاهش مصرف بنزین مورد توجه قرار گیرد.

تین نیوز

در حالی‌که تهران و دیگر کلان‌شهرهای کشور سال‌های متوالی است که از مشکلات آلودگی هوا رنج برده و با وجود برنامه‌ریزی‌های متعدد برای حل آن هنوز توفیقی در رفع این مشکل به دست نیامده است یک کاربر تین‌نیوز در پیامی که به این شبکه‌ خبری ارسال کرده 15 راهکار برای حل مشکل آلودگی هوا و مصرف زیاد بنزین در کشور که گفته می‌شود یکی از دلایل افزایش آلودگی هواست، پیشنهاد داده است.

این کاربر تین‌نیوز، در پیام خود نوشت: خودروهای هیبریدی، 30 درصد، مصرف سوخت کمتری دارند و در بحث کاهش مصرف سوخت موثر هستند.خودروهای پلاگین-هیبرید و برقی هم همینطور اما خودروهای هیبریدی نیاز به زیر ساخت‌های کمتری دارند و مردم از آن‌ها استقبال بیشتری می‌کنند، پس بهتر است حق گمرک خودروهای برقی 5 درصد، پلاگین هیبریدی 15 درصد و هیبریدی 25 درصد باشد.
وی افزود: ترکیه از خودروهای گاز سوز (LPG) استفاده می‌کند که نسبت به CNG قدرت بیش‌تری دارد، ایران هم می‌تواند در شهرهایی که پالایشگاه تولید LPG دارد از این نوع خودروها استفاده کرده و پمپ LPG در آن شهرها بزند و خودروهایی که LPG سوز هستند را با تعرفه گمرکی 25 درصد وارد کند. همچنین می‌شود از LPG به عنوان سوخت خوردوهای سنگین و کشنده‌ها استفاده کرد، البته به‌شرطی که مثل ترکیه از موتور مخصوص LPG استفاده شود. همچنین می‌توان در گام بعد این خودروها را به‌صورت هیبرید عرضه کرد.
این کاربر با بیان این‌که ساخت ایستگاه شارژ سریع در محله‌ها و ایجاد تعمیرگاه‌های خودروها و موتورسیکلت‌های برقی می‌تواند راهکار بعدی باشد، گفت: همچنین ساخت خودروهای هیبرید CNGسوز برای استفاده در ناوگان حمل‌ونقل عمومی (شامل تاکسی، ون، مینی بوس، اتوبوس و ...) که استاندارد یورو 6 داشته باشد نیز یک راهکار است. به‌عنوان مثال سمند با موتور ملی نسبت به سایر محصولات ایران خودرو کم مصرف است و اگر مجهز به سامانه هیبریدی هم بشود، این مصرف 30 درصد کاهش پیدا می‌کند. 
وی از ممنوع کردن واردات خودروهای بنزینی از سال 2020 میلادی با هدف جایگزین شدن خودروهای هیبریدی و برقی به عنوان یک راهکار دیگر یاد کرد و اظهار داشت: ممنوع کردن واردات خودروهای سواری با مصرف بیش از هفت لیتر در شهر و سایر خودروها با مصرف بیش از 9 لیتر در شهر از سال 1398 ، اجباری شدن استاندارد یورو 6 برای خودروهای داخل و وارداتی از سال 1397 و ممنوعیت تولید خودروهای پرمصرف به‌صورت بنزینی و یا دوگانه سوز با باک بنزین بزرگتر از 15 لیتر نیز می‌تواند به عنوان راهکارهای بعدی مورد توجه قرار گیرد.

وی تاکید کرد: خودروهای سواری با مصرف بیش از 7 لیتر در هر 100 کیلومتر و غیرسواری با مصرف بیش از 9 لیتر در شهر، پرمصرف هستند. به‌عنوان مثال هر وانتی که مصرف بیش از 9 لیتر در شهر دارد، از جمله تولیدات فعلی و آینده شرکت زامیاد، باید به‌صورت دوگانه‌سوز و با باک بنزین 15 لیتری عرضه شود.

این کاربر تین‌نیوز، راهکارهای بعدی را اجازه تولید موتورسیکلت انژکتوری با حجم 400 سی‌سی به‌شرط آلایندگی یورو 3 و بالاتر و همچنین ارایه وام 25 میلیونی 4 درصد برای خودروهای فرسوده و 10 میلیونی 4 درصد برای موتور سیکلت‌های کاربراتور و تعویض رایگان موتور تاکسی‌ها، ون‌ها، مینی بوس‌ها و اتوبوس‌های درون شهری با عمر بیش از 5 سال با موتور های جدید یورو 6  ذکر کرد.
وی خاطرنشان کرد: تعویض موتور کامیون‌ها و کشنده‌ها و اتوبوس‌های بین شهری با موتورهای جدید و کم آلاینده و دریافت هزینه بعد از دو سال و به‌صورت قسطی با بهره حداکثر 4 درصد، افزایش اتوبوس‌های برقی که از دهه‌های قبل در تهران هستند و خرید اتوبوس‌های برقی جدید که با استفاده از باتری حرکت می‌کنند، افزایش ناوگان BRT با استفاده از اتوبوس‌های برقی و هیبریدی و نیز افزایش ناوگان مترو نیز از دیگر راهکارهایی است که می‌تواند برای کاهش آلودگی هوا و همچنین کاهش مصرف بنزین مورد توجه قرار گیرد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.