| کد خبر: 248852 |

تاکسیرانی اراک بر مدار فرسودگی

تامین زیرساخت ها و نوسازی حمل ونقل عمومی یکی از مهم ترین مولفه ها در دستیابی شهرها به توسعه پایدار است در حالی که تعداد زیادی از تاکسی ها در سطح شهرهای کشور از جمله در اراک به دلیل گرانی مداوم خودرو از مسیر نوسازی خارج شده اند و هر روز فرسوده تر می شوند.

تین نیوز

تامین زیرساخت ها و نوسازی حمل ونقل عمومی یکی از مهم ترین مولفه ها در دستیابی شهرها به توسعه پایدار است در حالی که تعداد زیادی از تاکسی ها در سطح شهرهای کشور از جمله در اراک به دلیل گرانی مداوم خودرو از مسیر نوسازی خارج شده اند و هر روز فرسوده تر می شوند.

به گزارش تین نیوز، گسترش شهرها، رشد جمعیت و تعدد راه ها را به دنبال داشته است و ساکنان کلانشهرها ارتباطات و ترددهای بیشتری را در مسیرهای طولانی تجربه می کنند، در چنین شرایطی چنانچه مدیران شهری تدابیر و راهکارهای لازم جهت تسهیل در تردد شهروندان را در نظر نگیرند، شهر با چالش هایی همچون آلودگی هوا ، ترافیک های سنگین و افزایش تصادفات روبه رو می شود و نارضایتی شهروندان را در پی خواهد داشت.

به دنبال کاهش شیوع کرونا، دولت و شهرداری ها اقداماتی در راستای نوسازی اتوبوس های شهری انجام داده اند، اما وضعیت تاکسی ها در سراسر شهرهای ایران همچنان اسفناک است؛ به گفته بسیاری از مدیران شهری افزایش قیمت خودرو، همکاری نکردن خودروسازان و ارائه نشدن تسهیلات حمایتی از جمله مواردی است که مانع از باز شدن گره کور نوسازی تاکسی های زرد در سطح شهرها شده است.

در بین کلانشهرهای ایران، پایتخت بیش از ۴۲ هزار تاکسی، اصفهان ۷۳۰۰ تاکسی، شیراز ۷۵۰۰ تاکسی، مشهد ۵۷۰۰ تاکسی و کرج ۶۰۰۰ هزار تاکسی فرسوده دارد که نیازمند نوسازی است، در دیگر شهرها و کلانشهرهای کشور نیز وضعیت به همین شکل یا بدتر است.

طی سال های اخیر ناوگان عمومی کلانشهر اراک وضعیت بسیار نامطلوبی داشته است، به نحوی که تنها ۸۰ اتوبوس و حدود ۲۵۰۰ تاکسی در این شهر فعالیت دارند و تعداد بسیاری از این وسایل نقلیه فرسوده و دودزا است، با فروکش کردن بحران کرونا، نیاز شهروندان به استفاده از وسایل نقلیه عمومی افزایش یافته و موجب شده است تا مدیران شهری به فکر نوسازی اتوبوس های شهر بیفتند، هرچند تا اجرایی شدن کامل عملیات نوسازی اتوبوس های سطح شهر راه زیادی مانده است.

در نظر گرفتن خطوط ویژه در تمام خیابان های سطح شهر و نوسازی تاکسی ها به عنوان بخش عمده ای از ناوگان حمل ونقل عمومی شهر هیچ گونه اقدام چشمگیری صورت نگرفته است.

مدیران و برنامه ریزان در اراک ۴۰ مسیر تردد تاکسی تعریف کرده اند و حدود ۲۵۰۰ خودرو در این خطوط مشغول به جابه جایی مسافر هستند. طبق آماری که سال ۹۹ ارائه شده است، از دو هزار و ۳۸۸ تاکسی فعال چهار دستگاه با عمر کمتر از دو سال، ۴۸۲ دستگاه با عمر بین سه تا پنج سال، ۳۶۴ دستگاه با عمر شش تا ۱۰ سال و یک هزار و ۵۳۸ دستگاه با عمر بیش از ۱۰ سال مشغول فعالیت هستند، با گذشت دو سال تعداد کل تاکسی های شهر تغییر چندانی نداشته و به طور قطع بر تعداد تاکسی های فرسوده شهر افزوده شده است.

به گفته سرپرست معاونت فنی و اجرایی شهرداری اراک در حال حاضر بیش از نیمی از تاکسی های فرسوده این کلانشهر با عمری بیش از ۱۰ سال، نیازمند نوسازی هستند.

بیش از نیمی از تاکسی های اراک فرسوده است

احمد عبدی، سرپرست معاونت فنی و اجرایی سازمان حمل ونقل بار و مسافر شهرداری اراک می گوید: شهرداری سال ها است برای رفع مشکلات رانندگان تاکسی در راستای نوسازی تاکسی های شهری در تلاش است تا شرایط ارائه تسهیلات برای نوسازی تاکسی فراهم شود، این مهم در حال پیگیری است و هنوز تثبیت نشده است.

وی ادامه می دهد: حدود ۲۵۰۰ تاکسی در شهر اراک وجود دارد که از این تعداد تقریباً هزار تاکسی در سطح شهر فعالیت دارند و تعدادی از تاکسی ها هنوز برای تمدید کارنامه های خود مراجعه نکرده اند؛ می توان گفت حدوداً ۵۰۰ تا ۶۰۰ تاکسی نیز از رده خارج شده است و باید خودرو جایگزین برایشان در نظر گرفته شود.

سرپرست معاونت فنی و اجرایی سازمان حمل ونقل بار و مسافر شهرداری اراک تصریح می کند: از جمله موانعی که در مسیر نوسازی تاکسی های فرسوده قرار دارد، حمایت نکردن دولت در قالب ارائه تسهیلات و معرفی نشدن خودرو مناسب برای جایگزینی خودروهای فرسوده است.

عبدی تاکید می کند: پیش از این سمند سورن به عنوان خودرو جایگزین معرفی شده بود که با توجه به قیمت بالای این خودرو رانندگان استقبال چندانی برای خرید آن نداشتند و این موضوع در وزارت کشور مورد بررسی و مطالعه مجدد قرار گرفته است.

وی تصریح می کند: در حال حاضر بسیاری از خودروهای فرسوده همچنان در سطح شهر فعالیت دارند و مشکلاتی همچون هزینه بالای خرید خودروی جدید، درآمد کم و حمایت نکردن بانک ها، رانندگان را مجبور به ادامه فعالیت با همان خودروهای فرسوده کرده است که در افزایش استفاده شهروندان از خودروهای شخصی و افزایش آلودگی هوای شهر تأثیر غیرقابل اجتنابی دارد و امیدواریم دولت با در نظر گرفتن حمایت هایی در این زمینه از بروز چنین چالش هایی جلوگیری کند.

نبود تسهیلات حمایت و همکاری خودروسازان مانع از نوسازی تاکسی ها شده است

حجت الله مرادی معاون امور زیربنایی و حمل ونقل شهرداری اراک نیز در این خصوص می گوید: بانک ها اقدام به ارائه تسهیلات برای نوسازی تاکسی ها نکرده اند و همکاری نکردن خودروسازان در واگذاری خودرو موجب شده است شهرداری نتواند طی سال های اخیر برای نوسازی تاکسی ها اقدام شاخصی انجام دهد.

وی اضافه می کند: مقرر شده است خودروهای سبک تر و ارزان تری برای جایگزینی در نظر گرفته شود و دولت نیز با ارائه تسهیلات به تحقق این امر کمک کند، در غیر این صورت تاکسی داران توان نوسازی خودروهای خود را ندارند.

معاون امور زیربنایی و حمل ونقل شهرداری اراک با بیان اینکه از ۲۴۰۰ دستگاه تاکسی پنجاه درصد فرسوده است تاکید می کند: در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد تاکسی های شهری در سطح کشور فرسوده است، اما به زودی تدابیری در این زمینه اندیشیده خواهد شد و طبق صحبت های مطرح شده تا پایان سال دولت راهکاری برای این موضوع اتخاذ خواهد کرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: سايت خبری ایمنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • آرش کمانگیر 0 0

    اراک کجاش درسته که ناوگان حمل ونقلش فرسوده است اراک درحال حاضریک روستای پیشرفتست مشکلات مهم اراک نداشتن خیابان،نیازبه عقب نشینی ساختمانها،ازهمه مهمترآلودگی هواست که اراک راتبدیل کرده به بالاترین رشدسرطان درکشوروجودکارخانجات درمحدوده شهرکه یکی ازعوامل مهم آلودگی هواست نداشتن مکانهای مناسب براتفریح وگردش نبودمدیران بومی که دل درگرواین شهرندارن وفقط به فکرپرکردن جیبهای خودهستن دیگه چی بگم که دلم پرازخون است!!!!