۹ درصد از کامیون های مازندران دارای اضافه بار غیرمجاز هستند
سامانه های هوشمند توزین در مازندران در آبان ماه، بیش از ۱۲۷ هزار تردد کامیون را پایش و ۱۱,۶۰۰ مورد تخلف اضافه تناژ بالای ۱۰ درصد را شناسایی کردند. این رقم که معادل ۹ درصد از ترددهای سنگین است، نقش مهمی در کنترل عامل اصلی تخریب راه ها دارد.
با استفاده از سامانه هوشمند «توزین در حال حرکت» (WIM) در کریدورهای اصلی مازندران، دیگر نیازی به توقف کامیون ها برای کنترل وزن نیست. این فناوری با شناسایی برخط متخلفان و ارسال اطلاعات به پلیس راه، ضمن صرفه جویی در زمان و سوخت، به جنگ یکی از اصلی ترین عوامل تخریب جاده ها رفته است.
به گزارش تین نیوز به نقل از اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای مازندران، محسن محمدنژاد بیان کرد: با توجه به اینکه یکی از علل اصلی تخریب رویه راه ها و ابنیه آن اضافه بار وسایل نقلیه سنگین است لذا کنترل و شناسایی وسایل نقلیه سنگینی که دارای اضافه بار غیرمجاز هستند اهمیت بالایی در حفظ راه و کاهش هزینه های نگهداری آن دارد.
وی خاطر نشان کرد: بدین منظور اداره مدیریت راه های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مازندران کریدورهای اصلی حمل بار در استان را مجهز به سامانه هوشمند توزین در حال حرکت کرده است.
محمد نژاد ادامه داد: مهم ترین شاخصه سامانه توزین در حال حرکت WIM کنترل وزن وسایل نقلیه در حال حرکت بدون نیاز به توقف آنهاست که مزایایی چون عدم اتلاف زمان، صرفه جویی سوخت و حذف نیروی انسانی را به همراه دارد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان گفت: این سامانه با استفاده از سنسورهای نصب شده در سطح جاده وسایل نقلیه متخلف دارای اضافه تناژ را به صورت هوشمند شناسایی کرده و اطلاعات آن را به صورت برخط به پاسگاه پلیس راه ارسال می کند. در مرحله بعد در باسکول های ثابت پلیس راه وسیله نقلیه خاطی به طور دقیق وزن شده و نسبت به اعمال مقررات از جمله اعمال جریمه، تخلیه بار و معرفی راننده و شرکت متخلف به کمیسیون رسیدگی به تخلفات ناوگان باری در این اداره کل اقدام می شود.
وی در خاتمه افزود: از دیگر مزایای استفاده از این تکنولوژی شناسایی تخلف سرعت وسایل نقلیه سنگین، شناسایی وسایل فاقد بار نامه و مجوز حمل بار و تشکیل پایگاه آماری جامع از حمل و نقل بار در استان جهت برنامه ریزی و مدیریت بر آن است.