| کد خبر ۲۷۴۳۹۱
کپی شد

◄ راه اندازی قطار باری در کریدور ریلی ITI؛ مسیر سریع تر و رقابتی تر از حمل ونقل دریایی

کشورهای عضو سازمان اکو در اسلام آباد بر فعال سازی کریدور ریلی ITI (اسلام آباد–تهران–استانبول) توافق کردند. این مسیر ۶۵۴۰ کیلومتری زمان حمل بار را به یک سوم حمل دریایی کاهش می دهد و قرار است حداقل یک قطار کامل به صورت ماهانه در آن حرکت کند.

راه اندازی قطار باری در کریدور ریلی ITI؛ مسیر سریع تر و رقابتی تر از حمل ونقل دریایی
تین نیوز |

نشست دو روزه ای با محوریت فعال سازی کریدور ریلی اسلام آباد–تهران–استانبول (ITI) در روزهای ۱۷ و ۱۸ شهریورماه ۱۴۰۴ به میزبانی دولت پاکستان و با حضور دبیرکل سازمان همکاری های اقتصادی (ECO)، معاون وزیر راه آهن پاکستان، نمایندگان ایران و ترکیه، بانک توسعه تجارت ECO، بانک توسعه اسلامی و فعالان بخش خصوصی برگزار شد.

به گزارش تین نیوز، در این نشست که چهاردهمین جلسه گروه کاری عالی سازمان اکو درباره کریدور ITI محسوب می شود، اهمیت راهبردی این مسیر به عنوان ستون فقرات تجارت منطقه ای مورد تأکید قرار گرفت. مسیر ۶۵۴۰ کیلومتری ITI که زمان حمل بار در آن کمتر از ۱۰ روز است، یک سوم زمان مسیر دریایی را به خود اختصاص داده و می تواند به گزینه ای رقابتی برای حمل ونقل بین المللی تبدیل شود.

نشست اکو با محوریت فعال سازی کریدور ریلی اسلام آباد–تهران–استانبول

محورهای اصلی نشست

حاضران در نشست بر توسعه زیرساخت های ریلی و رفع گسست های موجود در مسیر، به ویژه در نواحی مرزی، نوسازی بخش هایی از خطوط همچون محور زاهدان–تفتان–کویته، و ترمیم خطوط آسیب دیده در ترکیه پس از زلزله اخیر تأکید کردند. همچنین هماهنگی تعرفه های حمل، تعهد زمانی برای حرکت قطارها، دوسر بار شدن برای جلوگیری از بازگشت خالی، و رفع موانع گمرکی از دیگر موضوعات کلیدی این اجلاس بود.

دیجیتالی سازی فرآیندهای حمل ونقل و گمرکی، ایجاد مرکز لجستیکی در زاهدان برای تسهیل ترانسشیپمنت مرزی، تدوین رویه های عملیاتی استاندارد (SOP)، و پیشنهاد تشکیل سازوکار مدیریت کریدور (CMM) نیز از جمله راهکارهایی بود که برای افزایش بهره وری و تسریع عملیات مطرح شد.

نتایج و تعهدات

در پایان نشست، صورت جلسه همکاری میان سه کشور به امضا رسید و توافق شد حداقل یک قطار باری کامل در این مسیر به صورت ماهانه راه اندازی شود. همچنین کشورهای عضو بر ضرورت جذب سرمایه گذاری خارجی و منطقه ای، افزایش نقش بخش خصوصی در بهره برداری و بازاریابی مسیر و گسترش احتمالی این کریدور به چین و اروپا در آینده تأکید کردند.

سازمان همکاری های اقتصادی نیز متعهد شد از طریق هماهنگی اجرایی و تأمین مالی پروژه ها، اجرای کامل این توافقات را پشتیبانی کند تا مسیر ITI به شاهراهی پایدار و رقابتی در عرصه حمل ونقل منطقه ای تبدیل شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.