| کد خبر: 222694 |

ترافیک درون شهری قزوین ۱۲ درصد کاهش یافته است

سرپرست معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قزوین با تاکید بر حذف ترددهای غیر ضروری به منظور مقابله با کرونا، گفت:با اجرای طرح مدیریت هوشمند محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها از اول آذرماه، ترافیک درون شهری قزوین ۱۲ درصد کاهش یافته است.

تین نیوز

سرپرست معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قزوین با تاکید بر حذف ترددهای غیر ضروری به منظور مقابله با کرونا، گفت:با اجرای طرح مدیریت هوشمند محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها از اول آذرماه، ترافیک درون شهری قزوین ۱۲ درصد کاهش یافته است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، در شهر قزوین با بیش از ۴۰۰ هزار نفر جمعیت ۷۰ درصد سفرهای درون‌شهری با خودروی شخصی انجام می‌شود که نتیجه آن ایجاد مشکلات ترافیکی در معابر است.

به گفته کارشناسان، بیشترین معضل ترافیکی شهر قزوین، رعایت نشدن قوانین ترافیکی از سوی شهروندان است.

با توجه به محدودیت‌هایی که از روز شنبه اول آذرماه اجر شده، تردد خوروهای شخصی در شهر کاهش چشمگیری داشته و تراکم خودروها به ساعت ۱۲ تا ۱۳ روز، محدود شده است.

 در این میان، به گفته مسوولان، تخلفات خودروها در ساعات ممنوع تردد از طریق دوربین‌ها کاملا رصد می‌شود و بدون استثنا برای جریمه آنها طبق قانون اقدام می‌گردد.

خبرنگار ایرنا مرکز استان قزوین به همین منظور با شیما زرآبادی پور سرپرست حمل و نقل و ترافیک شهری شهرداری قزوین گفت و گویی ترتیب داده و از وی در مورد مسایل و مشکلات ترافیکی شهر پرسیده است.

ایرنا: بیشترین مشکلات ترافیکی در کدام نقاط شهر قزوین وجود دارد؟

در حال حاضر هسته مرکزی شهر، بیشترین مشکلات ترافیکی را دارد و وجود مراکز تجاری مانند بازار بزرگ، بافت تاریخی و سنتی، عرض کم معابر و افزایش روز افزون تعداد خودروها نیز بر معضلات ترافیکی این منطقه افزوده است.

به منظور رفع این معضلات اجرای برنامه‌های بلندمدت، میان‌مدت و کوتاه‌مدت در دستور کار شهرداری قرار دارد و برنامه‌های ترافیکی کارشناسی نیز در حال تهیه است.

همچنین تقاطع‌ها مهمترین گلوگاه‌های ترافیکی در سطح معابر شهری هستند و حل معضلات ترافیکی آنها با رویکرد منسجم و یکپارچه، گامی اساسی در سازماندهی ترافیک معابر شهر است.

با توجه به حجم بالای وسایل نقلیه و وجود تقاطع پر ترافیک، دیگر استفاده از روش‌های سنتی برای اعمال زمانبندی تقاطع جوابگو نیست؛ چون اختصاص زمان‌های ثابت به محورهای مختلف در تمام ساعات شبانه روز بدون توجه به رفتارهای ترافیکی شهروندان و حجم خودروهای عبوری، باعث افزایش تاخیر، بالا رفتن مصرف سوخت و افزایش میزان آلایندگی می‌شود که در نهایت منجر به هدر رفتن منابع مادی و اتلاف وقت شهروندان خواهد شد.

در سطح شهر قزوین، حدود ۲۱ نقطه دارای گره ترافیکی است که خیابان نادری، خیام، سبزه میدان، تهران قدیم، شهدا و همچنین بلوار آیت الله اسد آبادی در ساعات اوج مشکل ترافیک دارند.

۹۰ دستگاه دوربین نظارت تصویری، ۳۰ دستگاه دوربین‌های ثبت تخلف سرعت و ۶ دستگاه دوربین ثبت عبور از چراغ‌ قرمز در سطح شهر قزوین نصب‌ شده است و هم‌اکنون ۳۶ تقاطع هوشمند مرکزی در سطح شهر وجود دارد که تا پایان سال این تعداد به ۴۰ دستگاه می‌رسد.

ایرنا: تعداد ناوگان اتوبوسرانی، ایستگاه‌های اتوبوس و خدمات ارایه شده برای رفاه حال شهروندان به منظور مقابله با کرونا را تشریح کنید.

ناوگان اتوبوسرانی شهر قزوین دارای ۲۲۰ دستگاه اتوبوس فعال تا پیش از شیوع کرونا بود که در ۲۵ خط به طول ۱۹۰ کیلومتر به شهروندان خدمات‌رسانی می‌کردند و اکنون تعداد اتوبوس‌ها به حدود ۸۰ دستگاه رسیده است.

۵۰۰ ایستگاه‌ در شهر قزوین وجود دارد که برای جلب رضایت همشهریان، در تمام اتوبوس‌ها و ایستگاه‌های سطح شهر صندلی‌های فایبرگلاس با قابلیت شستشو،  ضدعفونی و گندزدایی نصب شده است.

همچنین به دلیل شیوع کرونا به منظور رفاه حال شهروندان و آسایش خاطر آنان، روزانه اتوبوس‌ها از ساعت ۱۱ تا ۱۴ ضدعفونی و گندزدایی می‌شوند.

قزوین با ۴۰۰ هزار نفر جمعیت و با وجود شهرک‌های اقماری در اطراف خود، روزانه ۶۷۳ هزار سفر شهری دارد و تا پیش از کرونا نرخ سفر در شهر قزوین روزانه یک میلیون سفر بود و در حال حاضر ناوگان حمل و نقل عمومی با ۸۰ درصد ظرفیت مشغول فعالیت است.

به منظور کاهش فاصله زمانی در برخی از خطوط که متقاضی بیشتری دارد، تعداد اتوبوس‌های فعال ناوگان افزایش یافته است تا از تجمع مسافران در اتوبوس‌ها پیشگیری شود.

در بخش تاکسیرانی نیز سه هزار و ۳۳۷ دستگاه تاکسی وجود دارد که این ناوگان روزانه ۲۱۵ هزار مسافر را جابه‌جا می‌کنند و هم اکنون با کاهش محسوس مسافر مواجه هستند.

برای پیشگیری از شیوع بیماری کرونا و در عین حال بهره‌مند شدن شهروندان از خدمات ناوگان حمل و نقل عمومی، عملیات ضدعفونی ناوگان به صورت روزانه انجام می‌شود و براساس مصوبه ستاد  مقابله با بیماری کرونا، تمامی مسافران و رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی شهری اعم از تاکسی و اتوبوس ملزم به استفاده از ماسک هستند.

نظارت بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در ناوگان تاکسیرانی افزایش یافته است و با رانندگانی که مقررات بهداشتی را رعایت نکنند برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

 گشت‌های بازرسی سازمان تاکسیرانی با استقرار روزانه در میادین اصلی و ایستگاه‌ها و خطوط مهم تاکسیرانی، رانندگان را که با داشتن مسافر از ماسک استفاده نمی‌کنند به هیات انضباطی سازمان تاکسیرانی معرفی می‌کنند و با متخلفان برخورد می‌شود.

ایرنا:کرونا به حمل و نقل عمومی قزوین چقدر خسارت وارد کرد؟

شیوع ویروس کرونا موجب تعطیلی ناوگان اتوبوسرانی در یک برهه زمانی و کاهش ظرفیت ناوگان در طول سال جاری شد و کاهش چشمگیر استفاده شهروندان از ناوگان اتوبوسرانی را در پی داشت.

ضمن اینکه در ناوگان تاکسیرانی نیز برخی از خطوط مانند خط دانشگاه آزاد و نوروزیان با کاهش شدید مسافر روبه‌رو شدند و این کاهش در سایر خطوط نیز تا حدودی مشهود است.

از ابتدای اسفندماه تا پایان نیمه نخست امسال، شیوع این ویروس، مبلغ ۱۱ میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان به ناوگان اتوبوسرانی و نیز هشت میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به دلیل کاهش درآمد صدور پروانه، زیان رانندگان، کاهش درآمد جایگاه‌های سی ان جی و... به ناوگان تاکسیرانی خسارت وارد کرد.

ایرنا: قزوین در حوزه حمل و نقل عمومی چه وضعیتی دارد، آیا توانسته‌اید در کنار توسعه حمل ونقل عمومی از مطلوبیت خودروهای شخصی کم کنید؟

با شیوع کرونا سفرهای ایمن برای کاهش شیوع بیماری کرونا در اولویت برنامه‌های معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قزوین قرار گرفت که کاهش آلودگی هوا و ارتقای سطح سلامت را نیز به همراه خواهد داشت.

همچنین با توجه به محدودیت حمل‌ونقل عمومی از جمله اتوبوس در این ایام، معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قزوین اقدام به مکاتبات و برنامه‌ریزی مشخص در زمینه ایجاد دوچرخه اشتراکی کرد که ایستگاه‌های مورد نظر در این زمینه نیز تعیین و مطالعه شدند و تکمیل شبکه مسیر دوچرخه و ایجاد مسیرهای پیوسته از دیگر اقدامات معاونت به شمار می‌رود.

در حال حاضر ۳۱.۸ درصد از سفرهای درون‌شهری قزوین با تاکسی و ۱۸.۶ درصد با اتوبوس‌های ناوگان اتوبوسرانی شهرداری قزوین انجام می‌شود و همچنین ۳۷ درصد با دوچرخه و ۳۱ درصد مربوط به خودروی شخصی است.

ما تلاش کرده‌ایم با بهبود وضعیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی از طریق اقداماتی نظیر تجهیز و بازسازی ناوگان اتوبوسرانی و همچنین پیگیری برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی، زمینه را برای کاهش استفاده مردم از خودروی شخصی فراهم‌ کنیم.

علاوه بر این، در سال‌های اخیر در راستای توسعه فرهنگ استفاده از دوچرخه به عنوان یک شیوه حمل‌ونقل، اقدامات زیادی به منظور فراهم کردن زیرساخت‌های دوچرخه‌سواری انجام شده که اجرای پروژه‌های احداث مسیر دوچرخه و برنامه‌ها و همایش‌های گوناگون در حوزه دوچرخه‌سواری از جمله آنها بوده است.

اکنون شهر قزوین ۵۰ کیلومتر مسیر دوچرخه سواری دارد که به زودی به ۷۰ کیلومتر خواهد رسید و در کنار تمام این موارد، اقدامات فرهنگی و آموزشی از طریق تهیه و انتشار محتوا در فضای مجازی و تبلیغات محیطی سطح شهر به صورت مستمر انجام می‌شود.

با این‌همه، خودداری از استفاده خودروی شخصی، زمینه فرهنگی نیز دارد و هرچه برای رسیدن به این هدف تلاش کنیم، تا زمانی که مردم خود را ملزم به انجام این کار ندانند، اقدامات ما آن‌گونه که باید، ثمربخش نخواهد بود.

ایرنا: برای بهبود وضعیت نقاط حادثه خیز شهر قزوین چه اقداماتی انجام شده است؟

اطلاعات مربوط به تصادفات شهر قزوین از سال ۹۴ تا ۹۸ در قالب اطلس تصادفات با همکاری مشترک پلیس راهور استان تهیه و تحلیل شده و در بخشی از این اطلس،۲۰ تقاطع‌ حادثه‌خیز شهر بر مبنای فراوانی و شدت مشخص شده است که تقاطع ولیعصر(عج)، نسیم شمال بلوار تاکستان، تقاطع دادگستری، میدان مینودر، تقاطع نسیم شمال بلوار میرزا کوچک خان، میدان خلیج فارس، میدان تهران قدیم را می‌توان نام برد.

در حال حاضر قرارداد طرح جامع کاهش تصادفات درون‌شهری قزوین میان شهرداری قزوین و دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) منعقد شده و قرار است به منظور مدیریت ایمنی موقعیت‌های پرتصادف در شبکه معابر شهر قزوین و ارائه راهکارهای اجرایی در حفظ ایمنی معابر و کاهش تعداد تصادفات اجرایی شود.

مدت این قرارداد، یک سال و ناظر آن معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری به نمایندگی از شهرداری قزوین است.

با توجه به اینکه عامل ۷۵ درصد تصادفات شهری، انسانی است که این عوامل مربوط به رعایت نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی بوده و تنها ۲۵ درصد به موارد ایمنی اختصاص دارد، این سازمان، برنامه خود را بر مبنای استراتژی کاهش تصادفات در نظر گرفته‌ و کاهش سالانه ۱۰ درصد از آمار تصادفات در دوره پنج ساله بخشی از اهداف این معاونت است.

همچنین با توجه به اینکه آمار فوتی‌های تصادفات درون‌شهری نگران‌کننده است و افزایش تلفات جانی ناشی از تصادفات به هیچ عنوان قابل توجیه نیست، شهرداری قزوین با تمام توان برای کاهش تصادفات و فوتی‌های ناشی از آن با پلیس همکاری می‌کند.

یکی از برنامه‌های اساسی ما در راستای طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک، اصلاح خطوط اتوبوسرانی و اجرای خطوط ویژه اتوبوس است که در سال جاری با توجه به سیاست‌های کلی مقابله با کرونا تسریع در مصوبات طرح جامع حمل‌ونقل یعنی ایجاد خطوط اتوبوس پرسرعت، با فاصله زمانی کوتاه و محدودیت تعداد مسافر، به منظور افزایش رفاه و جلب رضایت شهروندان و همچنین کاهش ضریب اشغال اتوبوس‌ها در دستور کار معاونت حمل‌ونقل و ترافیک قرار گرفت و راه‌اندازی خطوط ویژه حمل‌ونقل و ترافیک به عنوان یک اولویت‌ پیگیری شد.

در راستای طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک، بهسازی پایانه‌های شهر قزوین در دستور کار قرار دارد که در این راستا بهسازی پایانه نسیم شمال آغاز شده است و ایجاد پایانه‌ای در میدان مینودر در برنامه کاری بلندمدت قرار دارد.

ایرنا:آیا ساختار حمل و نقل عمومی در شهر قزوین به درستی انجام شده است؟

خیر، براساس طرح بالادستی که به عنوان طرح جامع شهری است از گذشته این ساختار انجام شده و در برخی مکان‌ها خطوط حمل و نقل به درستی چیده نشده اند.

اگرچه یکپارچگی حمل و نقل در ساختار حمل و نقل عمومی بسیار موثر و مهم بوده ولی مسیر حمل و نقل عمومی در قزوین از شمال تا جنوب شهر پراکنده است که موجب کاهش کارآیی و بهره وری وسایل نقلیه شده و مردم به دلیل طولانی شدن مسیر و زمانبر بودن از ناوگان عمومی کمتر استقبال می‌کنند.

اتوبوسرانی اگر به خوبی خدمت رسانی کند نیازی نیست تا شهروندان از وسایل نقلیه شخصی استفاده کنند بنابراین باید خطوط ویژه حمل و نقل عمومی به بهره برداری برسد که این امر نیاز به اعتبار خاصی ندارد و با اصلاح مبدا و مقصد و همراهی مسوولان استانی محقق خواهد شد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.