◄ عکس | تونل جاده چالوس در اوایل دهه چهل
جاده چالوس ، با نام رسمی جاده ۵۹ ، یکی از مهم ترین جاده ها برای دسترسی به شمال ایران برای مردم ایران است که از استان البرز آغاز می شود و کلان شهر کرج و تهران بزرگ را به چالوس در نزدیکی سواحل دریای خزر متصل می کند.

جاده چالوس ، با نام رسمی جاده ۵۹ ، یکی از مهم ترین جاده ها برای دسترسی به شمال ایران برای مردم ایران است که از استان البرز آغاز می شود و کلان شهر کرج و تهران بزرگ را به چالوس در نزدیکی سواحل دریای خزر متصل می کند.
به گزارش تین نیوز به نقل از ویکی پدیا، تا اواخر دوره قاجار، جاده ای بین کرج – چالوس وجود نداشته و تنها یک مسیر خاکی و مالرو، راه دسترسی به روستاهای این منطقه را تشکیل می داده اما به گونه ای نبود که ارتباط دهنده شمال و جنوب کشور باشد. این جاده در دوران پادشاهی رضاشاه در اردیبهشت ۱۳۱۰ آغاز و در سال ۱۳۱۲ مورد بهره برداری قرار گرفت.
از این زمان به بعد، انواع رستوران ها و واحدهای اقامتی و پذیرایی در کنار این جاده شکل گرفت و با ساخت سد امیر کبیر (سد کرج) در سال ۱۳۴۰ به جاذبه های این جاده افزوده شد و در اندک زمانی این جاده به یکی از تفریحگاه های مهم گردشگری ایران تبدیل شد.
ابوالقاسم مظفری، رئیس انجمن تونل ایران درباره ساخت تونل کندوان گفته است:
اولین تونل راه که در ایران ساخته شده تونل کندوان است. در تاریخ بیستم اردیبهشت ۱۳۱۴ شمسی، اولین دینامیت برای حفر قسمت ابتدایی تونل به کار گرفته شد و پس از آن، کارگران با کلنگ و تیشه عملیات حفاری را ادامه دادند. گفته می شود که کارگران برای کندن کوه که با تجهیزات محدود آن زمان بسیار دشوار بوده، با یک سکه پنج ریالی که در آن زمان ارزشمند بود، تشویق می شدند و حتی گفته می شود که به ازای هر کلنگ، پول پرداخت می شده است.
ساخت تونل کندوان از اردیبهشت ماه سال ۱۳۱۴ آغاز شد و ساخت در تاریخ ۲۷ اردیبهشت ۱۳۱۷ به پایان رسید، طول تونل به مسافت یک هزار و ۸۸۶ متر و عرض پنج الی هفت و ارتفاع شش متر است، با این تونل ۱۳ کیلومتر از مسیر مرکز کرج به چالوس کاسته شد، چراکه پیش از این برای طی کردن این مسیر باید کوه دور زده می شد.
ایران در پایان عهد قاجار صاحب حدود سه هزار کیلومتر جاده زمینی بود. در پایان سلطنت رضاشاه این رقم به بیست و چهار هزار کیلومتر رسید. جاده های ایران در عرض کمتر از پانزده سال هشت برابر شدند. با ذکر این نکته که بسیاری از این جاده ها و از جمله جاده چالوس در آغاز بهره برداری چندان کامل نبودند. نقص ها و کاستی های بسیاری وجود داشتند که برخی در سال های بعد ترمیم و برطرف شدند و برخی نیز هرگز برطرف نشدند.