| کد خبر: 211563 |

آیا کولرهای گازی کرونا را نابود می‌کنند؟

در روزهای اخیر توصیه‌هایی از سوی برخی از مسئولان استان‌های جنوبی کشور منتشر شده مبنی بر اینکه با توجه به رطوبت هوا در شهرهای جنوبی و احتمال شیوع ویروس کرونا به‌جای کولرهای آبی از کولرهای گازی برای تهویه و خشک نگه ‌داشتن دمای هوای منزل یا محل کار استفاده شود.

تین نیوز

در روزهای اخیر توصیه‌هایی از سوی برخی از مسئولان استان‌های جنوبی کشور منتشر شده مبنی بر اینکه با توجه به رطوبت هوا در شهرهای جنوبی و احتمال شیوع ویروس کرونا به‌جای کولرهای آبی از کولرهای گازی برای تهویه و خشک نگه ‌داشتن دمای هوای منزل یا محل کار استفاده شود.

به گزارش تین نیوز روزنامه ایران در ادامه نوشت: همچنین شنیده شده با بستن پنجره‌ها و خشک نگهداشتن فضای اتاق می‌توان از خطر مبتلاشدن به ویروس کرونا جلوگیری کرد یا آن را کاهش داد. این در حالی است که تاکنون چنین فرضیه‌هایی به لحاظ علمی اثبات نشده و نظرهای متفاوتی در این زمینه وجود داشته است. در همین زمینه به سراغ دکتر «محمود حسین پور»، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس و رئیس مرکز بهداشت استان هرمزگان رفتیم و گفت‌و‌گویی را در این زمینه با وی انجام داده‌ایم که از نظرتان می‌گذرد:


 تا قبل از گرم شدن هوا پیش‌بینی می‌شد که با افزایش دمای هوا ویروس کرونا هم ضعیف‌تر می‌شود اما الان ظاهراً خلاف آن اتفاق افتاده؟
با گرم شدن هوا و افزایش موارد ابتلا به کووید۱۹ متأسفانه باید گفت به‌نظر می‌آید انتشار ویروس کمتر نشده و هنوز مدرک علمی وجود ندارد که افزایش آمار فقط به‌دلیل عدم رعایت نکات بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی توسط مردم است یا افزایش سرعت رشد و تکثیر ویروس در گرما و شرجی و رطوبت هوا. اینکه استفاده از کولرهای گازی هم واقعاً می‌تواند باعث افزایش این بیماری شود نیز هنوز مشخص نیست و در واقع تاکنون هیچ سندعلمی که این موضوع را با قطعیت ثابت کند، هنوز به اثبات نرسیده است.
 اینکه گفته شده کولر باعث انتقال بیشتر این ویروس می‌شود، درست است؟ آیا این ادعا می‌تواند به لحاظ علمی درست باشد؟
این فرضیه هم که کولر باعث انتقال ویروس می‌شود هنوز به اثبات نرسیده اما گفته شده که این ویروس در جایی که رطوبت و شرجی است ممکن است رشد کند بنابراین اگر این فرضیه درست باشد، کولر می‌تواند عامل رشد این ویروس در فیلترهای کولرها باشد اما بازهم تأکید می‌کنم این مسأله هم هنوز به لحاظ علمی ثابت نشده است. اما تأکید می‌کنیم در اتاق و فضاهای مسقف که کولر روشن است باید حتماً یک پنجره باز باشد تا هوا جریان داشته باشد بنابراین در ادارات یا داخل ماشین یا در منزل وقتی کولر روشن است حتماً باید یک پنجره برای تهویه و جریان هوا در آن محیط باز باشد یا از پنل تهویه هوا توسط کولرهای پنجره ای استفاده کرد.
 درباره آخرین وضعیت شناسایی بیماران مبتلا به کووید۱۹ در استان با توجه به گرم شدن هوا هم لطفاً توضیحاتی بفرمایید.
موارد جدید شناسایی افراد مبتلا به کرونا در استان افزایش پیدا کرده البته همان‌طور که قبلاً از طرف همکاران اعلام شده، این افزایش به‌دلیل این است که بیماریابی‌های ما در آزمایشگاه‌ها بالا رفته است و بیشتر مراجعه‌کنندگان سرپایی هستند پیش‌بینی‌های ما این است که احتمالاً این هفته یا هفته آینده آمار بستری بیماران کرونایی استان با توجه به این بیماریابی‌ها بالا برود و این نگرانی وجود دارد که آمار این بیماران در استان افزایش پیدا کند.
  توصیه شما به مردم استان چیست؟
از مردم می‌خواهیم که نکات بهداشتی از جمله شستن دست ها، استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی را مانند گذشته رعایت کنند و تا حد امکان در خیابان‌ها تردد نداشته باشند و فکر نکنند که با گرم شدن هوا ویروس کرونا ضعیف می‌شود زیرا هنوز به اثبات علمی در این مورد نرسیده‌ایم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.