| کد خبر: 156924 |

◄ جای خالی فرهنگ سازی در حمل‌ونقل ریلی

تین‌نیوز/ مراسم بزرگداشت 90سالگی راه‌آهن ایران پشت‌سر گذاشته شد. نزدیک یک قرن متولیان دولتی و خصوصی راه‌آهن در جهت توسعه آن زحمات زیادی را هم متحمل شده‌اند ولی وقتی به آمار و ارقام میانگین حمل مسافر و بار نگاه می‌کنیم، اعداد قابل قبولی را در مقایسه با دیگر اشکال حمل‌ونقل نمی‌یابیم.

تین نیوز

مراسم بزرگداشت 90سالگی راه‌آهن ایران پشت‌سر گذاشته شد. نزدیک یک قرن متولیان دولتی و خصوصی راه‌آهن در جهت توسعه  آن زحمات زیادی را هم متحمل شده‌اند ولی وقتی به آمار و ارقام میانگین حمل مسافر و بار نگاه می‌کنیم، اعداد قابل قبولی را در مقایسه با دیگر اشکال حمل‌ونقل نمی‌یابیم.

شاید از نظر دست‌اندرکاران راه‌آهن، موضوعات فنی یعنی توسعه خطوط، افزایش سرعت، ارتقای خدمات و کیفیت مسافرت  برای افزایش ظرفیت از درجه اهمیت  بیشتری برخوردار باشد اما به‌یقین فقط بحث‌های فنی مطرح شده از سوی راه‌آهن از دلایل اصلی این توسعه‌نیافتگی به شمار نمی‌آید چون فرهنگ استفاده از ناوگان حمل‌ونقل ریلی بنا به دلایل مختلف در میان مردم  به‌وجود نیامده است.

فرهنگ‌سازی برای استفاده از ناوگان حمل‌ونقل ریلی در ایران با کم‌توجهی همراه بوده است. فرهنگ‌سازی همیشه با اطلاع‌رسانی، نمایش  قابلیت‌ها و مزایا امکان‌پذیر می‌شود و درپی آن  تبلیغات مستقیم و غیرمستقیم نیز با استفاده از رسانه‌های ارتباط‌جمعی، ایجاد جذابیت و بسته‌های تشویقی می‌تواند به نتایج مطلوب منهی شود.

آیا تاکنون فرهنگ سازی استفاده از ناوگان حمل‌ونقل ریلی از طریق تلویزیون  و رادیو به طور جدی دنبال شده است؟ آیا در مطبوعات  و رسانه‌های مجازی اثر قابل توجهی از فرهنگ سازی در این خصوص درج شده است؟ آیا برای افزایش ظرفیت، به تعداد ایستگاه های قطار در مسیرهایی از داخل شهرها توجه ویژه‌ای داشته اند؟

وجود ایستگاه های قطار در حاشیه شهرها یکی از موانع اصلی استفاده مسافر از قطار و ریل به حساب می‌آید. مخاطب باید در جلو چشمانش قطار را ببیند تا بداند که مانند مترو میتواند از آن استفاده کند.

مهم‌تراز همه‌، فرهنگ‌سازی تداوم میخواهد. اثربخشی آن هم به یک روز و دو روز و یک ماه وابسته نیست. باید تکرار شود و نقاط قوت آن هر بار برجسته‌تر شود. حصول نتیجه در آن نیازمند گسترش فضای کار و ممارست است.

برای تبلیغ باید مخاطب را قانع کرد و مخاطب قانع نمی‌شود مگر اینکه دلیلی برای تغییر رویه و یا استفاده از شیوه‌های نو داشته باشد و یا برایش  جذابیت ایجاد شود.

تاکنون هیچ تبلیغی از راه‌آهن و یا شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی در رسانه‌‍‌های رسمی‌ کشور از جمله رادیو و تلویزیون دیده نشده‌است. اگر برای این نوع فرهنگ‌سازی و تبلیغ مانعی وجود داشته‌باشد به طور حتم در راستای تحقق برنامه‌های توسعه، قابلیت پیش‌بینی، برنامه‌ریزی و انجام را دارد.

از مواردی که در گسترش فرهنگ  استفاده از حمل‌ونقل ریلی می‌توان به آن اشاره کرد:

- توضیح ومقایسه انواع روش‌های حمل ونقل در کتاب‌های درسی مدارس.( وزارتخانه‌ها)

- ساخت سریال‌های تلویزیونی در بیان خدمات شرکت راه‌آهن ومزایای حمل‌ونقل ریلی (با شرکت راه‌آهن)

- نمایش تیزرهای تبلیغاتی تلویزیونی از نحوه خدمات‌رسانی در قطارها ( با شرکت راه‌آهن)  

- تداوم نمایشگاه راه‌آهن و تقویت بخش عمومی و غیر تخصصی آن( با شرکت راه‌آهن)

- تداوم جشنوار فیلم و عکس راه‌آهن و ایجاد برنامه‌های تبلیغی و رسانه‌های جمعی برای آن (با شرکت راه‌آهن)

- برنامه‌ریزی برای ایجاد ایستگاه‌های قطار در داخل شهرها به خصوص تهران و کلان‌شهرها ( با شرکت راه‌آهن)

- ایجاد خدمات و بسته‌های انگیزشی برای عموم در استفاده از قطار با رویکرد تبلیغی.(به عهده شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی)

- ایجاد خدمات حمل ونقل رایگان  بار و مسافراز مبادی از پیش تعیین شده به ایستگاه‌های قطاربا رویکرد تبلیغی . (به عهده شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی)

-  نمایش تیزرهای تبلیغاتی تلویزیونی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی (به عهده شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی) 

- و روش‌های دیگر تبلیغی.  

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.