| کد خبر: 154543 |

◄ شهر بار در چهارراه تاریخ

اخیراً شاهد برگزاری اولین همایش بین‌المللی حمل‌ونقل و لجستیک ایران با حضور هیئت تخصصی لجستیک شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) بودیم. در این همایش کوروش فتاحی، سرپرست و رئیس هیئت‌مدیره شرکت شهر فرودگاه، پروژه طراحی و استقرار شهر لجستیک در این شهر فرودگاهی را معرفی کرده و اظهار داشت؛ شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) از مزایای متعددی جهت تبدیل‌شدن به هاب لجستیکی منطقه برخوردار است.

تین نیوز

اخیراً شاهد برگزاری اولین همایش بین‌المللی حمل‌ونقل و لجستیک ایران با حضور هیئت تخصصی لجستیک شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) بودیم. در این همایش کوروش فتاحی، سرپرست و رئیس هیئت‌مدیره شرکت شهر فرودگاه،  پروژه طراحی و استقرار شهر لجستیک در این شهر فرودگاهی را معرفی و اظهار کرد؛ شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) از مزایای متعددی جهت تبدیل‌شدن به هاب لجستیکی منطقه برخوردار است.

شهر لجستیکی یا شهر بار مجموعه‌ای مولتی‌مدل است که با ایجاد زیرساخت‌های لازم جهت توسعه و افزایش ظرفیت‌های صادرات، واردات، صادرات مجدد و ترانزیت کالا، امکان گرد هم آمدن شرکت‌های حمل‌کننده، تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران بین‌المللی در یک زنجیره تأمین  را فراهم می‌کند. در این راستا با هدف کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمد، افزایش سرعت عملیات نیز اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند تا نهایتاً این مجموعه بتواند نیروی محرکه‌ای جهت سرعت بخشیدن به چرخه اقتصادی کشور باشد.

همچنین شهر لجستیک علاوه بر اینکه هزینه‌های تمام‌شده کالا، ‌توزیع، ‌بسته‌بندی، حمل‌ونقل و انبار را کاهش می‌دهد، به‌عنوان مزیت رقابتی، موجب ایجاد هزاران شغل، افزایش فرصت‌های توسعه بازارهای بین‌المللی در صنایع داخلی و اتصال به شبکه کالای جهانی و زنجیر تأمین نیز می‌شود.

اولین شهر لجستیک یکپارچه و مولتی‌مدل اجراشده در جهان، شهر لجستیک دبی است که تعداد بسیاری از تولیدکنندگان و شرکت‌های بزرگ جهان در منطقه آزاد گرد هم جمع شده‌اند. این شهر لجستیک ظرفیت حمل‌ونقل ١٢ میلیون تن بار در سال را دارد که تأثیرات زیادی را در آینده اقتصادی امارات و حتی کل خاورمیانه و جنوب آسیا را خواهد داشت. بخشی از طرح جامع این پروژه، اتصال این شهر به یکی از بزرگ‌ترین بندرهای آسیا (جبل علی) است که ازجمله عظیم‌ترین شهرک‌های لجستیک  و عمده‌فروشی دنیا است. .

از سوی دیگر فرودگاه بین‌المللی آل‌مکتوم که جهت ارتقای ظرفیت به حدود ٢٢٠ میلیون مسافر در سال نیز در دست توسعه است، در مرکزیت این شهرک قرار می‌گیرد که موجب می‌شود این منطقه  جدا از پرترددترین فرودگاه مسافر، پرترددترین فرودگاه حمل بار هوایی و مرکز تعمیر و نگهداری در دنیا نیز لقب گیرد.

جالب است بدانید شرکت مشاور طراحی و استقرار شهر لجستیک دبی، در حال حاضر به‌عنوان مشاور لجستیکی شرکت شهر فرودگاهی، در حال تحلیل و طراحی این مجموعه لجستیکی است. کشور عزیزمان با داشتن ۸۰ میلیون نفر جمعیت داخلی، یک بازار بکر و جذاب برای تولیدکنندگان مهم دنیا محسوب می‌شود و ایجاد یک شهر لجستیک در ایران می‌تواند زمینه توسعه صادرات غیرنفتی همچون بهره‌برداری بهینه از موقعیت جغرافیایی، افزایش پروازها و سهم کشور از تجارت جهانی را در منطقه آزادشهر فرودگاهی حضرت امام و مزایای ویژه آن سبب شود.

یک شهر لجستیک نوین که هوشمندی و تمرکز تسهیلات مربوطه در آن از ویژگی‌های بارز آن است، موجب کاهش زمان تحویل کالا و سهولت انجام آن می‌شود همچنین فعالیت گسترده ایرلاین‌های مختلف، افزایش نشست‌وبرخاست هواپیماها، استفاده از خدمات فرودگاهی توسط آن‌ها که ماحصل آن افزایش درآمدهای عبوری از آسمان ایران است ازجمله مزایای دیگر برقراری شهر لجستیکی هستند.

اما در دنیای پر رقابت امروز سرمایه‌گذاران خارجی در صورتی جذب ایران می‌شوند که بتوانند در مقایسه‌ میان مناطق آزاد ایران با کشورهای همسایه که برخی از آن‌ها از برترین بهره‌برداران صنعت لجستیک و حمل‌ونقل هوایی هستند به مزیت‌هایی در این  رقابت دست یابند.

همچنین شهر فرودگاهی می‌تواند منطقه تعمیر، چک و اورهال هواپیماهای ایرلاین های منطقه را فراهم کند تا با ایجاد انبار قطعات هواپیما در این منطقه آزاد، شرکت‌های هواپیمایی همسایه و منطقه از خدمات آن‌ها بهره‌مند شوند.

از سوی دیگر وجود اوضاع بی‌ثبات داخلی و بین‌المللی کشورهای همسایه، ارزان بودن ایران نسبت به کشورهای اروپایی، کیفیت خدمات پزشکی، جغرافیای مطلوب فرصتی طلایی برای ما  ایجاد کرده  تا بتوانیم در میدان رقابتی صنعت پردرآمد حمل‌ونقل، مانور دهیم.

ایجاد یک شهر لجستیک که با موج عظیمی از فنّاوری همراه است نیازمند مواردی ازجمله دانش روز، کارکنان کارآمد و زیرساخت‌هایی مانند کنترل ترافیک قوی‌تر و غیره نیز هست.

استفاده از این فرصت طلایی، نیازمند افزایش سرعت جهت رسیدن به یک برنامه‌ریزی  مناسب، یکپارچه کردن اهداف، شناسایی داشته‌ها و نواقص، استخراج راهکارها و تبدیل آن‌ها به یک برنامه جامع است که اقدامات آن در حال انجام است و امید است که در آینده شاهد جهش بزرگ در رشد اقتصاد کشور و برداشته شدن بار سنگین تکیه به درآمدهای نفتی باشیم.

منبع: گروه ایرونیوز

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.