| کد خبر: 40047 |

◄ پایان کار یک شورای حمل و نقلی!

تین نیوز | رئیس اتاق فکر ریلی و عضو شورای حمل و نقل همگانی با انتشار متنی از تعطیلی و پایان کار این شورا خبر داد.

به گزارش تین نیوز، مهرداد تقی زاده، امروز، یکشنبه، پنجم بهمن ماه با انتشار "پایان کار شورای حمل و نقل همگانی" در سایت مرکز اطلاعات علمی و تخصصی حمل و نقل و ترافیک نوشت:

شورای حمل و نقل همگانی از دی ماه 1390 كار خود را آغاز كرد و هرماه یك جلسه با حضور حدود 50 نفر متخصص و صاحب نظر حمل و نقل و ترافیك تشكیل داد. در همین وب سایت مصوبات این شورا به شرح زیر قابل رؤیت می باشد:
 
- عبور قطارهای برون شهری از درون شهرها و قرارگیری ایستگاه راه آهن در شهرها
- ضرورت تغییر نگرش در مورد سیستم های ریلی درون شهری
- وزارت حمل و نقل : نام ، ادغام ، تفکیک و ....
- مکان مناسب برای پایانه های مسافری اتوبوس های برون شهری
- توسعه حمل و نقل همگانی كلیدی ترین راه حلی كه هرگز به تنهایی كافی نیست
- به جای انتقال پایتخت باید شورائی تشکیل شود تحت عنوان "شورای بررسی مشکلات پایتخت و راه کارهای رفع آن".
 
شورای حمل و نقل همگانی طی 2 سال بسیار فعال بود و شش مصوبه فوق را با اجماع كلیه اعضا به تصویب رساند و آن را به كلیه مراجع مربوطه اجرائی ، قانون گذاری و ... اعلام و اطلاع رسانی نمود. از دی ماه 92 تا دی ماه 93 این وشورا نیمه فعال بود و به علت مشغله افراد، نمی توانست جلسات ماهیانه خود را به صورت منظم برگزار كند.
 
در دی ماه 93 شورای حمل و نقل همگانی تعطیل شد.
 
و اما آنچه طی این مدت برای ما جالب بود به شرح زیر به صورت تیتر وار آمده است:
 
- حدود 60 درصد از اعضا علی رغم مشغله زیاد و بدون هیچ گونه نفع مالی و شخصی در این شورا شركت می كردند.
- همه اعضا به مفید بودن شورا و ضرورت استمرار آن واقف بوده و بارها اذعان داشتند كه جای چنین شورایی در گذشته خالی بوده است و ای كاش زودتر تشكیل می شد.
- میزان و تعداد مطالب در نوبت شورا به حدی زیاد بود كه مطالب را اولویت بندی می كردیم.
- با طرح موضوعات در شورا متوجه شدیم كه در گذشته هرگز افراد حاضر در جلسات، فرصت بحث چالشی درباره این موضوعات را نداشته اند و حتی گاهی از نظرات طرف مقابل هم اطلاع نداشتند.
- با نهایت تعجب متوجه شدیم كه برخی صاحب نظران عرصه حمل و نقل درون شهری و برون شهری حتی سالی 20 ساعت (ماهی 1.5 ساعت) حاضر نیستند در ارتباط با تبادل نظر با همفكران و مخالفان نظر خود وقت بگذارند.
 
هم اكنون اینجانب تعطیلی شورای حمل و نقل همگانی را اعلام می نمایم اما تبادل نظر صاحبنظران تعطیل نخواهد شد و من به دنبال بستر دیگری خواهم بود تا این بستر تبادل نظر با قدرت اجرائی بالاتری فراهم گردد.
 
با تشكر از همه اعضای فعال شورای حمل و نقل همگانی
 
تقی زاده

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کارشناس ارشد راه و ترابری 0 0

    نفهمیدم که علت تعطیلی شورا بخاطر مشغله دبیر آن بوده یا علت بیرونی داشته؟ شورایی که فعال و موفق بود چرا تعطیل شد؟

  • حسین قاسمی نژاد 0 0

    جناب آقای دکتر تقی زاده ریاست محترم اتاق فکر ریلی و عضو دلسوز شورای حمل و نقل همگانی اعضاء محترم شورای حمل و نقل همگانی کشور با سلام و احترام مطلبی با عنوان پایان کار شورای حمل و نقل همگانی را در خبرگزاری تین نیوز مشاهده نمودم. برای بنده که در بخش حمل و نقل نوپا می باشم و از محضر اساتید این حوزه استفاده می نمایم این موضوع موجب ناراحتی و نگرانی ام گردیده. جناب آقای دکتر تقی زاده، حمل و نقل و راه دانش و حرفه ما هست و از سوی دیگر ایجاد حمل و نقل ایمن و روان خدمتی است از جانب ما به هموطنان عزیز و در مجموع می توان گفت ایجاد حمل و نقل ایمن و روان اعتبارما و در یک کلام آبرو و حیثیت ما هست. حال این امر چگونه میسر می گردد؟ استاد بزرگوار، اساتید و صاحبنظران حوزه حمل و نقل و راه کشور، اگر همگی این موضوع را باور داشته باشیم و با عمق وجود حس کنیم مشکلات حمل و نقلی کشور را چگونه می بینیم؟ چه اقدامی را برای حل آنها شایسته می دانیم؟ مگر نه این است که حمل و نقل بخش اعظمی از زندگی ما را تشکیل می دهد و هر روزه به نحوی با آن درگیر هستیم. اما چرا وقتی صحبت از هم اندیشی و یافتن راه حلی برای برون رفت از مسائل آن مطرح می شود و دست یاری به سویمان دراز می شود. عقب می کشیم و فضا را برای ورود افراد غیر متخصص باز می کنیم؟ استاد بزرگوار جناب آقای دکتر تقی زاده - آری به واقع هیچکس به اندازه خودمان برای تخصص مان دلسوز نیست و رفع مشکلات حمل و نقلی کشور تنها بدست خودمان گشوده خواهد شد و این مهم بدست نمی آید جز با تعامل درون گروهی، یکصدایی در عرصه حمل و نقل و آن فراهم نمی گردد جز با برگزاری اتاق های فکر حمل و نقلی و مواردی مانند شورای حمل و نقل همگانی و… جناب آقای دکتر همانگونه که فرمودید از دی ماه ۹۲ تا دی ماه ۹۳ این شورا نیمه فعال بود و به علت مشغله افراد، جلسات ماهیانه بصورت منظم برگزار نگردید. پیشنهاد بنده بعنوان عضو کوچکی از بخش حمل و نقل، تشکیل مجدد این شورا حتی با برگزاری جلسات غیرمنظم و یا برگزاری جلسات گروهی در صفحات مجازی(وایبر - تلگرام و…) که این روزها محل خوبی جهت هم اندیشی شده اند می باشد. بار دیگر بعنوان یک عضو نوپا بخش حمل و نقل و راه از شما اساتید و صاحبنظران دلسوز این حوزه خواهش دارم با ارائه نظرات و تصمیمات خود و انتشار گزارشات آن بنده و امثال بنده را راهنمایی و هدایت فرمایید.

  • مجید بابایی 0 0

    حدود دو سالی عضو این شورا بودم. در مجموع طی سالیان اخیر کمتر نهاد تخصصی و غیر رسمی که از تجربیات تعداد کثیری متخصصین حمل و نقل بهره ببرد را مشابه این شورا دیده ام. جلسات شورا همواره چالشی و مبتنی بر مستندات و استدلالات متخصصین عضو شورا بود. نکته مهمی که به ویژه در اوایل کار شورا به چشم می خورد تفاوت های عمیق در دیدگاه های متخصصین عضو شورا بود که نشان می دهد در خصوص موضوعات حمل و نقل حتی در بین کارشناسان نیز اختلاف نظرهای جدی وجود دارد که البته با ادامه کار شورا به مرور شورا به یک جامعیت نسبی رسید که این خود امتیاز خوبی برای شورا بود. در مجموع نظر به اینکه نقش نهادهای غیر دولتی نظیر انجمن ها در تبیین رویکردهای مناسب در قبال حمل و نقل همگانی چندان پر رنگ نمی باشد وجود چنین شورایی می تواند این خلاء را پر نماید. امیدوارم در ادمه شرائطی مهیا گردد تا از این پتانسیل در جهت ارتقاء سیستم حمل و نقل همگانی کشور استفاده مطلوب گردد.

  • مهدی امیری پور 0 0

    به نظر حقیر، متوقف شدن فعالیت شورا در زمان فعلی تصمیمی بسیار دردناک اما مناسب است. اتفاقات بسیار مهمی که در شورا افتاد بر هیچکس پوشیده نیست اما اگر افراد از این شورا و روند شکل گیری مباحثآگاه باشند می دانند که چه بار سنگینی بر دکتر تقی زاده و تیم ایشان بود. تجربه شورا نشان داد که تغییر نگرش ها غیر ممکن نیست و می توان به آینده صنعت حمل و نقل امید داشت. اتفاقات به قدری سریع در حال وقوع هستند که هدایت و جهت دهی آنها در بستری مانند شورای حمل و نقل همگانی با ساختار قبلی تقریبا غیر ممکن است. تجربه شورا باید پیش زمینه آغاز یک حرکت جدی و منسجم در توسعه سازمانهای مردم نهاد باشد. فکر نمی کنم سرزنش کردن دبیر و رئیس شورا یا اعضای شورا جز دلسرد کردن افراد در ادامه راه کاری از پیش ببرد.

  • مهرداد تقی زاده 0 0

    این ایمیل در تیر ماه ۹۴ از طرف اینجانب برای اعضاء شورای حمل و نقل همگانی ارسال شد: با سلام خدمت اعضاء محترم شورای حمل و نقل همگانی بعد از اعلام تعطیلی این شورا توسط اینجانب، میل ها و تماس های متعددی داشتم و لازم می دانم به نکته مهمی اشاره کنم: تشکیل این قبیل مجامع تخصصی بسیار مهم و کارساز هستند حتی اگر به تعطیلی بیانجامند! فواید فعالیت این شورا در دوره حیات دو ساله اش را اشاره می کنم: ۱. برخی مصوبات شورا اجرائی شد. به عنوان مثال مصوبه " عبور ریل از شهر " در جلسه با حضور پنجاه نفر از متخصصین حمل و نقل و شهرسازی این موضوع با اجماع به تصویب رسید و هم اکنون در راس سیاست های وزارت راه و راه آهن دنبال می شود و در مورد تبریز و همدان قطعی شده و در سایر موارد نیز رعایت خواهد شد. در پیگیری این امر چندین بار از متن مصوبه شورا استفاده شده است. ۲. برخی مصوبات شورا اجرائی نشده، اما در سایر مراجع در دست پیگیری است. یعنی این مصوبه با همان قوت در مرجع بعدی با همان گرایش مصوب شورا در دست پیگیری است: مانند " ضرورت استقرار ترمینال های مسافری برون شهری در داخل شهرها و حتی در نقاط مرکزی شهرها " که به عنوان موضوعی با اجماع همه اعضاء به تصویب رسید، هم اکنون در دستور جلسه اتاق فکر حمل و نقل درون شهری قرار دارد. ۳. در چند مورد خاص بحثهائی صورت گرفت و اختلاف نظرها به هماهنگی و ایده مشترک تبدیل شد و من که همان افراد را در جلسات مختلف می بینم خیلی جالبه اه اعضاء شورا نظرات یکسان دارند. نمونه موارد را در سایت زیر می توانید ملاحظه فرمایید http: / / www. ttic. ir / index. php? option = com _ content&view = category&id = ۷۹: %D۸%B۴%D۹%۸۸%D۸%B۱%D۸%A۷%D۹%۸A - %D۹%۸۷%D۹%۸۵%D۸%A۷%D۹%۸۷%D۹%۸۶%DA%AF%D۹%۸A - %D۸%AD%D۹%۸۵%D۹%۸۴ - %D۹%۸۸ - %D۹%۸۶%D۹%۸۲%D۹%۸۴ - %D۹%۸۷%D۹%۸۵%DA%AF%D۸%A۷%D۹%۸۶%D۹%۸A - %D۹%۸۳%D۸%B۴%D۹%۸۸%D۸%B۱&Itemid = ۱۲۱ ۴. بسیاری افراد در این شورا با هم آشنا شدند و الان همکاری مشترک دارند. ۵. … خلاصه اینکه تشکیل این شورا برکات و ثمرات زیادی داشت و امیدوارم وزارت راه در آینده اتاق فکر حمل و نقل و شهرسازی را راه اندازی کند که قطعا می تواند منشا اقدامات ابتکاری و منحصربه فرد شود با تشکر تقی زاده

  • مهرداد تقی زاده 0 0

    تعطیلی شورا به علت مشغله اعضاء آن و حضور نامنظم برخی اعضاء در جلسات بود. البته من هم به عنوان دبیر شورا مشغله ام خیلی زیادتر شده بود و در نتیجه به استقبال تعطیلی آن رفتم و گفتم: " حالا که دیگران وقت منظم نمی گذارند، من هم که کمبود وقت دارم پس بهتر است به کارهای دیگرم برسم. " ضمنا تصمیم داشتم با عدم تشکیل شورا، همه پی به اهمیت آن و خلا عدم وجود آن ببرند. گاهی ارزش یک نعمت را زمانی متوجه می شویم که آن را نداریم. خوشبختانه احساس می کنم این اتفاق افتاده و عکس العمل ها در سایت ها و تماس افراد با من و اعلام آمادگی برای حضور فعالتر، همه حکایت از این موضوع دارند.