| کد خبر: 209875 |

یک کارشناس حمل‌ونقل با ارائه پیشنهاداتی مطرح کرد:

◄ تغییرات مهم در شکل استفاده از حمل‌ونقل عمومی در چشم‌انداز 2 ساله

یک کارشناس حمل‌ونقل معتقد است باید حمل ونقل همگانی خود را با شرایط کرونا سازگار کند و میافزاید: در شرایط کرونا، سهل گیری خودرو شخصی سیاست درستی خواهد بود، اما در طولانی‌مدت امکان سهل گیری بر خودرو شخصی وجود ندارد.

تین نیوز

یک کارشناس حمل‌ونقل با بیان اینکه حمل ونقل همگانی باید خود را با شرایط کرونا سازگار کند و می‌افزاید: در شرایط کرونا، سهل گیری خودرو شخصی سیاست درستی خواهد بود، اما در طولانی‌مدت امکان سهل گیری برای تردد خودرو شخصی وجود ندارد.

شهاب‌الدین کرمانشاهی در گفت‌وگو با خبرنگار تین نیوز در خصوص طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در حمل ‌و نقل همگانی، عنوان کرد: کاملاً محتمل است که ویروس کرونا محدود به یکی-دو ماه نخواهد بود و ممکن است یک تا دو سال کشور و مردم با آن درگیر باشند؛ از همین رو باید آموزش ببینیم که چگونه با این ویروس کنار بیاییم.

او در ادامه عنوان کرد: یکی از لوازم هم‌نشینی با کرونا این است که اقتصاد ما که بخشی از آن حمل و نقل درون‌شهری است، بتواند خود را با شرایط کنونی سازگار کند.

استاد حمل‌ونقل دانشکده شهرسازی دانشگاه تهران عنوان کرد: اگر این دوران طولانی باشد، قطعاً تعطیلی حمل‌ونقل همگانی بی‌معنی خواهد بود، چراکه کلان‌شهرهای کشور به‌ویژه تهران وابستگی زیادی به حمل‌ونقل همگانی دارند، به همین جهت امکان قطع خدمات حمل و نقل عمومی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه تا سازگاری مردم با حمل و نقل همگانی در شرایط کرونا، سهل گیری خودرو شخصی سیاست درستی خواهد بود، عنوان کرد: اما در طولانی‌مدت امکان سهل گیری بر خودرو شخصی وجود ندارد زیرا خود این موضوع عواقبی دیگری را در بر خواهد داشت.

کرمانشاهی در خصوص شیوه‌های مختلف طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در مترو توضیح داد: در سیستم مترو کار فاصله‌گذاری اجتماعی مشکل است و تنها می‌توان با کنترل کردن ورودی و سیستم عرضه‌ این کار را انجام داد؛ ما در مرکز تحقیقات راه‌ و حمل‌ونقل دانشگاه تهران در حال تحلیل هستیم که جاهایی که اثرگذاری بیشتری دارد برای اقدام انتخاب و اولویت‌بندی شود. حذف بخشی از خدمات مثل قطع شدن و با محدود شدن خط 5 مترو و یا محدودیت خدمات در ساعت اوج، محدود کردن ایستگاه‌های تبادلی و مجموعه این‌ها انواع راه‌حل‌هایی است که ما با سیستم مترو با توجه به حجم تردد مسافران کنار بیایم و آن را کنترل کنیم.

 او با بیان اینکه طرح فاصله‌گذاری در مترو بسیار سخت خواهد بود، افزود: ما در سیستم مترو تنها با تغییر عرضه روی تقاضا می‌توانیم اثر بگذاریم؛ از سمت دیگر کاری که امروز ما انجام می‌دهیم در گذشته تجربه نشده است این در حالی است که ما در گذشته همواره به دنبال افزایش مسافر و بهبود دسترسی‌ها بوده‌ایم، اما امروز با توجه به شرایط کنونی به دنبال محدود کردن استفاده مردم از حمل و نقل عمومی هستیم.

این کارشناس حمل‌ونقل عنوان می‌کند: کم کردن عرضه (برنامه زمان‌بندی ضعیف در ساعت اوج) با توجه به کلان‌شهر تهران تأثیرگذار نخواهد بود؛ بلکه باعث ازدحام جمعیت خواهد شد.

کرمانشاهی در رابطه با چگونگی طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در BRT عنوان کرد: این سیستم نیز تا حدی شبیه سیستم مترو است؛ لازم است که در BRT نیز مطابق برنامه عادی حرکت کنیم و حتی عرضه بیشتر در ساعت اوج داشته باشیم. البته ذکر این نکته ضروری است که ما تصور نمی‌کنیم که بهبود عرضه و یا نگه‌داشتن عرضه در حالت عادی خودش تشویق‌کننده تقاضا باشد.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از راه‌حل‌ها در BRT این خواهد بود که مسیرهای میان راهی و سرویس‌های شاتل به آن اضافه شود تا مکان‌های بحرانی که قرار است فشار به شبکه اضافه کند، توسط خطوط شاتل گرفته شود تا شاهد ازدحام جمعیت در یک وسیله نقلیه نباشیم.

استاد حمل‌ونقل دانشکده شهرسازی دانشگاه تهران در رابطه با طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در سرویس‌های ویژه حمل‌ونقل همگانی توضیح داد. این شرایط، عرصه را برای بروز نوآوری در ارائه خدمات باز می‌کند. در این شرایط استارت‌آپ ها برای ارائه راه‌حل به میدان خواهند آمد. یکی از اولین راهکارهای ارائه شده توسط استارت‌آپ «به همراه» به شهرداری تهران پیشنهاد شده است. در این راهکار با تعریف خطوط ویژه و اعلام برنامه زمانی امکان رزرو اینترنتی برای مسافران فراهم می‌شود. این راهکار از 23 فروردین به صورت پایلوت در حال اجراست و نتایج آن پس از پایان دوره آزمایشی تحلیل و بررسی می‌شود.

این نوع خدمات برای ساعات اوج و پوشش سفرهای شغلی قابل استفاده است. در این نوع سرویس هیچ مسافری کنار مسافر دیگر نمی‌شیند تا به این ترتیب فاصله مناسبی بین مسافران ایجاد شود. این نحوه استفاده از وسایل هرچند هزینه‌های بهره‌برداری را افزایش می‌دهد با این حال برای دوران شیوع یک الزام است و هزینه‌های سنگین برای جامعه در بخش بهداشت و درمان جلوگیری می‌کند.

واضح است که این تنها راهکار نیست و بخش دولتی و خصوصی به کمک هم باید شرایط گذر از این دوران بحرانی را با خلاقیت در تعریف و حل عملیاتی مسائل فراهم کنند. امروز فرصتی برای تعلل در تصمیم نیست و باید سریع و قاطع تصمیم گرفت، اجرا کرد، پایش کرد و با بازخورد گرفتن روش پیمودن ادامه راه را اصلاح کرد.

این کارشناس حمل و نقل یا بیان اینکه یکی از اولویت‌های اساسی در شرایط فعلی، توزیع زمان شروع به فعالیت در مشاغل مختلف است تا فشار از روی شبکه کاهش یابد، گفت: این راهکار نیاز به تصمیم‌گیری در سطح هیأت دولت یا ستاد ملی کرونا دارد و از طرف جامعه حرفه‌ای حمایت می‌شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.