| کد خبر: 204004 |

کلانتری: کشور اسقاطی‌ها شده‌ایم و انتظار هوای پاک داریم

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست با انتقاد به اینکه کشور اسقاطی شده ایم و انتظار هوای پاک داریم، عنوان کرد: حدود ۸۷ درصد مینی‌بوس‌ها، ۸۱ درصد موتورسیکلت‌ها، ۷۳ درصد اتوبوس‌ها و ۶۱ درصد کامیون‌های کشور اسقاطی است.

تین نیوز

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تایید مصرف مازوت (نفت کوره) توسط نیروگاه‌های برق  گفت: در زمینه آلودگی هوا «دچار سیکل بسته‌ای شده‌ایم که نمی‌دانیم چطور از آن بیرون بیایم».

به گزارش تین نیوز، عیسی کلانتری به تشریح دلیل آلودگی هوای تهران پرداخت و افزود: به دلیل تحریم، وزارت نفت نمی‌تواند مازوت بفروشد، پالایشگاه‌ها پر از مازوت شدند بنابراین به ناچار نیروگاه‌ها دوباره به مازوت سوزاندن روی آوردند و گرفتار هوای آلوده شدیم.

این اظهارات معاون رئیس جمهور در حالی است که مازوت تولید ایران از استانداردهای لازم برای صادرات نیز برخوردار نیست. غلظت گوگرد در سوخت مازوت تولیدی ایران حدود ۳.۵ درصد است که هفت برابر استانداردهای بین‌المللی برای سوخت کشتی‌ها در آب‌های آزاد است.

عیسی کلانتری در بخش دیگری از صحبت‌های خود با انتقاد به اینکه کشور اسقاطی شده‌ایم و انتظار هوای پاک داریم، عنوان کرد: حدود ۸۷ درصد مینی‌بوس‌ها، ۸۱ درصد موتورسیکلت‌ها، ۷۳ درصد اتوبوس‌ها و ۶۱ درصد کامیون‌های کشور اسقاطی است.

به گزارش تین نیوز، عیسی کلانتری روز یکشنبه، هم‌زمان با روز ملی هوای پاک و در نشست رونمایی از سامانه ملی تهیه فهرست انتشار آلاینده‌های هوای کلانشهرهای کشور افزود: سالانه بیش از یک و نیم میلیون خودرو به چرخه مصرف اضافه می‌کنیم بدون اینکه تعداد خودروها را کاهش دهیم، حداکثر کمتر از ۵ درصد خودروهایی که به چرخه تولید اضافه می‌شوند باید از چرخه حذف شوند که این اتفاق نمی‌افتد.

وی اظهار داشت: بیشتر خودروهایی که در شهرها از جمله کلانشهرها تردد می‌کنند اسقاطی هستند بنابراین اگر تلاش‌های وزارت نفت در سه تا چهار سال گذشته نبود و اگر کیفیت سوخت‌های ما مانند پنج سال پیش بود امروز کشور غیرقابل اسکان بود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: از ۱۱ میلیون موتورسیکلت در کشور حدود ۹.۶ میلیون اسقاطی است وقتی می‌گوییم که باید از رده خارج شوند می‌گویند این‌ها وسیله رزق و روزی مردم است و برای تعویض آنها توان مالی نداریم و ناچار باید در شهر تردد کنند که این به تولید هوای آلوده منجر می‌شود در حالی که هر موتورسیکلت اسقاطی ۷ تا ۸ برابر یک خودرو آلودگی ایجاد می‌کند.

وی گفت: همچنین حدود ۵۶۰ هزار کامیون اسقاطی در کشور در حال تردد است، تقریبا ۶۱ درصد آلایندگی‌های کشور به ویژه در فصل سرما را خودروهای دیزلی ایجاد می‌کنند که بخش عمده آنها کامیون‌ها هستند و اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌ها در ردیف بعدی قرار دارند.

کلانتری تاکید کرد: هوای پاک، هزینه می‌خواهد و تعطیل کردن مدارس، دانشگاه و شهر مشکل‌گشا نیست، اگر بخواهیم استانداردها را اعمال کنیم باید تمام خودروسازی کشور تعطیل شود، هوای پاک از حقوق شهروندی است، هوای ناسالم به مراتب خطرناک‌تر از آب ناسالم و غذای ناسالم است اما چون در گذشته جمعیت ما کمتر بود و انرژی کمتری نیز مصرف می شد، هوا نیز سالم بود و هوای سالم را مفت و مجانی در اختیار داشتیم اما با افزایش جمعیت و افزایش مصرف سوخت‌های فسیلی که گاهی هم با اسراف در مصرف انرژی همراه بود، کار به جایی رسید که به تدریج هوای پاک به یک آرزو تبدیل شد.

کلانتری افزود: دولت‌ها هیچ وقت نه فکر این را کرده بودند و نه آمادگی آن را داشتند که برای هوای پاک باید هزینه کنند، امروز نزدیک به ۸۳ میلیون نفر جمعیت داریم و روزانه ۱۴۰ میلیون لیتر بنزین مصرف می‌شود که بیشتر آن در چند کلان‌شهر صورت می گیرد، با این وضعیت متاسفانه هوای پاک در بخش‌هایی از سال برای شهروندان یک آرزو شده است.

وی تاکید کرد: اکنون به دست آوردن هوای پاک بدون هزینه غیرممکن است، برای به دست آوردن هوای پاک هیچ بودجه‌ای در هیچ یک از برنامه‌های پنج ساله جمهوری اسلامی پیش‌بینی نشده بود، متاسفانه چون در گذشته نیاز نداشتیم برای هوای پاک هیچ هزینه‌ای نکردیم اما برای آب سالم هزینه شده و هنوز سالانه شاید میلیاردها تومان در کشور برای آب سالم هزینه می‌شود.

رییس سازمان محیط زیست گفت: ما هزینه‌ای نکرده‌ایم که انتظار داشته باشیم روز ناسالم نداشته باشیم، تحریم‌ها هم از یک طرف باعث شد وزارت نفت نتواند مازوت تولیدی خود را صادر کند، از طرف دیگر وقتی مانع مصرف مازوت در نیروگاه‌ها شدیم انبار پالایشگاه‌ها پر از مازوت شد به طوری که در آستانه تعطیلی بودند چون نه می‌توانستند مازوت را مصرف کنند و نه صادر به ناچار نیروگاه‌ها دوباره به مازوت سوزاندن روی آوردند و گرفتار هوای آلوده شدیم، یعنی دچار دور بسته‌ای شده‌ایم که در شرایط تحریم نمی‌دانیم چطور از آن بیرون بیاییم.

کلانتری تصریح کرد: هوای پاک هزینه می‌خواهد اگر دولت‌ها می‌خواهند برای مردم هوای پاک ایجاد کنند سرمایه‌گذاری می‌خواهد وگرنه تعطیل کردن مدارس، دانشگاه ها و شهر مشکل‌گشا نیست.

وی گفت: ۸۳ درصد منبع آلودگی گازی کشور خودروها و ۶۱ درصد منبع آلودگی ذرات زیر ۱۰ میکرون خودروهای دیزلی هستند، بر اساس گزارش نیروی انتظامی ۶ درصد خودروهای سواری ما اسقاطی هستند درز حالی که تمام خودروهای دیزلی ما اسقاطی هستند.

رییس سازمان محیط زیست تاکید کرد: ناچار شدیم در تولید سواری از خیلی از استانداردها چشم‌پوشی کنیم، اگر بخواهیم استانداردها را اعمال کنیم تمام خودروسازی کشور باید تعطیل شود که در این صورت می‌گویند ۱.۵ میلیون کارگر بیکار می‌شود و از طرف دیگر هم هوای پاک می‌خواهند، توان اصلاح وجود ندارد به ویژه در شرایط تحریم، اگر تلاش‌های وزارت نفت نبود اوضاع به مراتب بدتر از این بود. دو سال پیش در مشهد گازوییل با ۱۲ هزار PPM سولفور تولید می‌شد که باورکردنی نیست و الان رسیده به زیر ۱۵۰ و ۱۶۰ PPM که دستاورد خوبی است.

کلانتری گفت: با این ناوگان حمل و نقلی که داریم نباید انتظار هوای بهتری را داشته باشیم و اگر سرمایه‌گذاری نکنیم نمی‌توانیم امیدوار باشیم هوایی بهتر از این نصیبمان شود.

ایرنا

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سعید قصابیان 1 1

    سلام.درسته. ما کشور اسقاطی ها هستیم. این یعنی اینکه ما در تعمیر و نگداری ماشین آلات ضعیف هستیم. تامین قطعات یدکی یک طرف ، تجهیزات تست و تعمیر طرف دیگه و از اون دو مهمتر سواد تعمیراته که در اون بشدت فقیرهستیم. همونطور که میبینید فرقی نمیکنه که خودرو سواری باشه یا کامیون یا موتور سیکلت یا اتوبوس یا مینی بوس. در مورد تعمیر و نگهداری بقیه تجهیزات فنی ( لوازم خانگی ، جرثقیل، تلفن، اسباب اندازه گیری، لکوموتیو و چرخ خیاطی . . . ) هم وضعمون از این بهتر نیست.اینه که ماشین آلات ما بعد از مدت کوتاهی دچار عیوب اساسی میشن.مهارت تعمیر و نگهداری مثل صنعت مونتاژ کاری نیست که بشه اون رو وارد کرد. باید اون رو انجام داد و حین انجام فرا گرفت و تجربیات رو ثبت کرد.اگر اونقدر که دنبال خرید تجهیزات نو هستیم دنبال نگهداری از دارایی های فیزیکی میبودیم ، حالا به کشور اسقاطی ها تبدیل نمی شدیم.

  • ناشناس 0 1

    خب اين وضعيتي كه داريد ازش حرف مي زنيد به دست كي درست شده؟ جز سياست هاي خودروسازي ها و مافياي واردات موتورسيكلت و كاميون بوده؟

  • ناشناس 1 1

    مقدار عظیمی از الودگی هوا مربوط به موتورسیکلت هاست!
    ۱۰ میلیون موتورسیکلتی که فرسوده شده اند!
    قیمت ارزانترین موتورسیکلت حدود ۱۰ میلیون تومان است که اگر در طرح اسقاط موتورسیکلت های فرسوده همه این پول با وام بدون سود و بدون کارمزد قرار باشد تامین شود ، یعنی به ۱۰۰۰ میلیارد تومن پول نیاز هست!
    کاش این پول از صندوق توسعه پرداخت شود و این موتورسیکلت ها ذوب شوند!!!

  • سيدمرتضي ناصريان 3 0

    از جناب معاون رييس جمهور بعيد بود كه اخباري يكطرفه و صرفا سياه را بيان و معضل آلودگي هوا را معضلي جديد و يا ناشي از تحريم عنوان نمايد. چرا نمي گويد كه هم اكنون دولت مصوب كرده كه بخشي از خودروهاي بنزين سوز پر تردد تبديل به گازسوز شوند و هزينه بالايي براي اين منظور مصوب شده و به زودي اجرايي مي شود. چرا نمي گويد كه رييس اسبق سازمان محيط زيست با توليد خودروي برقي مخالفت نمود. براي رفع مشكل موتورسيكلتهاي فرسوده بايد موتورهاي برقي را حمايت كرد كه با هزينه اندك (در تراز ملي) قابل انجام است و كشورهاي مختلف هم تجربه كرده اند و باعث پاكي هوا و همچنين كاهش آلودگي صوتي مي شود. اينكه مازوت و گازوييل با درصد گوگرد بالا در كشتي ها قابل مصرف نخواهد بود، ربطي به تحريم نداشته و چند سال قبل توسط مجامع جهاني و براي همه كشورها تصويب شده و وزارت نفت مسئول است كه چرا پالايشگاه ها را تطبيق نداده است. طرح نوسازي كاميونها نيز چند سال قبل تصويب شد و دولت هزينه آن را از محل منابع صرفه جويي سوخت تصويب نمود و از علت توقف آن نمي گويد كه گويا مفاسدي باعث توقف شد. اسقاط خودروهاي فرسوده نيز از دولت اسبق شروع شده بود و ايشان علت آن را بيان نمي كند كه در دولت حاضر تدريجا به ركود كشانده شد. چرا ايشان نمي گويد كه دولت طبق قانون موظف به كمك مالي به توسعه متروها است و دهسال است كه اين مساعدت متوقف مانده است؟ لطفا آماري از تامين اتوبوسهاي شهرها و درصد مشاركت دولت در اين خصوص ارائه كنيد كه متوجه تفاوت عملكرد دولتها در اين زمينه بشويد. مي بينيد كه اين معضل يعني آلودگي هوا جديد نبوده و دولتهاي قبلي نيز روي آن طرح و برنامه داشته اند و ايشان بجاي نقد نمودن مسئوليني كه موظف به اجراي برنامه ها بوده اند اين معضل را يك معضل جديد معرفي مي كند.