| کد خبر: 175778 |

◄ 5 عامل موثر بر پدیده کارآفرینی شهری

نقش مدیریت شهری در گسترش و توسعه کارآفرینی و شناسایی عوامل مؤثر بر آن غیرقابل انکار است و همراهی این بخش با بخش خصوصی می‌تواند مشکلات عدیده حمل‌ونقل شهری که بخش بزرگی از کارآفرینی را شامل می‌شود را حل وفصل کند. هرچند این مهم بدون تامین منابع مالی تنها در حد یک فرضیه باقی خواهد بود.

تین نیوز

یک پژوهشگر اقتصاد شهری در تشریح عوامل اقتصادی مؤثر بر پدیده کارآفرینی شهری، گفت: عوامل تاثیرگذار بر این بخش، در قالب پنج رویکرد شامل ابزارها و مکانیزم‌های مالی، اقتصاد هوشمند شهری، مشاغل شهری، تجاری سازی ایدها، بازارهای شهری و تحقق اقتصاد هوشمند شهری قابل بررسی است.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، فرض‌علی سالاری با اشاره به اینکه فرصت‌های بالقوه کارآفرینی در شهرها کم نیست، افزود: مزیت‌های بهره‌گیری از فرصت‌های کارآفرینی از طریق  ایجاد اشتغال عمومی، توسعه کارآفرینی، تشویق فعالیت‌ها به سمت فعالیت‌های مولد، تشکیل سرمایه‌های اجتماعی، ارائه فرصت‌های کار در خدمات شهری از جمله بخش حمل‌ونقل عمومی به راحتی در دسترسی سرمایه‌گذاران قرار دارد.

وی در ادامه به این موضوع پرداخت که به طور کلی کار آفرینی سبب ایجاد چهار نوع سرمایه می‌شود و افزود: سرمایه مالی، سرمایه اجتماعی و سرمایه محیطی. سرمایه مالی، ایجاد ثروت که نتیجه یک کسب و کار انتفاعی است. سرمایه اجتماعی منابع جامعه را نشان می‌دهد که نتیجه کارآفرینی اجتماعی است.

راهکارهای اجرایی و عملیاتی در جهت کارآفرینی به ویژه در بخش حمل‌ونقل عمومی در شهرها از جمله مسائلی بود که سالاری به آن اشاره کرد و افزود:  تشکیل اتاق فکر کارآفرینی در شهرداری‌‌ها، ارائه و پیشنهاد طرح‌هایی در جهت حمایت از کارآفرینان به شورای شهر، اجرای پروژه‌های  تحقیقاتی در خصوص شناسایی فرصت‌های کارآفرینی شهرها به صورت موردی نیز می‌تواند به ایجاد فضایی برای درآمد پایدار شهری بدل شده و مدیریت شهری را برای نیل به مقصود همراهی کند.

به گفته این پزوهشگر اقتصاد شهری، کارآفرینی مفهومی عینی و عملی‌  است که با پیـاده‌سازی فنون و اصول مدیریت استراتژیک اقتصاد  شهری مبتنی بر کارآفرینی در کالبد و اجتماع شهر میسر می‌شود. ظرفیت‌های مدیریت شهری در فراهم کردن منابع، ایجاد انگیزه در شهروندان و بسترسازی برای کارآفرینی، توسعه و حمایت از مشاغل درون‌شهری مانند حمل‌ونقل عمومی در زمینه فناوری‌های نرم و هوشمند، گردشگری هوشمند، مدیریت و صرفه‌جویی انرژی و انرژی‌های نوین، شهر هوشمند و خدمات نوین در توسعه و حمایت کارآفرینی شهری کمک کننده خواهد بود.

 نقش مدیریت شهری در گسترش و توسعه کارآفرینی و شناسایی عوامل مؤثر بر آن غیرقابل انکار است و همراهی این بخش با بخش خصوصی می‌تواند مشکلات عدیده حمل‌ونقل شهری که بخش بزرگی از کارآفرینی را شامل می‌شود را حل وفصل کند. هرچند این مهم بدون تامین منابع مالی تنها در حد یک فرضیه باقی خواهد بود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.