| کد خبر: 118943 |

موتورهای دیزلی شهرداری ساماندهی می‌شود

تین‌نیوز| اعضای شورای اسلامی شهر تهران، به یک فوریت طرح الزام شهرداری تهران به ساماندهی موتورهای دیزل با کاربرد زمینی، ماشین‌آلات عمرانی و ناوگان خدمات و حمل و نقل عمومی و خدمات شهری رای دادند.
 

به گزارش ایسنا، محمد حقانی عضو کمیسیون سلامت شورای اسلامی شهر تهران در سیصدوبیست و پنجمین جلسه علنی این شورا و در تشریح این طرح گفت: امروز دود خروجی از اگزوز خودروها که یکی از منابع اصلی 80 درصد آلودگی هوای شهر تهران هستند، معضل بزرگی برای شهر تهران قلمداد می‌شود. احتراق ناقص در موتور و به ویژه خودروهای دیزلی، از منابع اصلی آلودگی شهر تهران محسوب می‌شوند.

وی افزود: متاسفانه در شهر بین 100 تا 150 خودروی سنگین بر آلودگی هوای شهر تهران می‌افزاید و این در شرایطی است که حدود 4000 دستگاه از این خودروها متعلق به شهرداری تهران است و هیچ گونه معاینه فنی برای این خودروها وجود ندارد لذا طرح الزامی شهرداری تهران برای ساماندهی موتورهای دیزلی اهمیت پیدا می‌کند.

عضو کمیسیون سلامت شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: در قالب این طرح، شهرداری تهران مکلف می‌شود، برای کلیه خودروهای دیزلی خود معاینه فنی داشته باشد و در جریان خرید خودروهای جدید نیز استانداردهای لازم را مدنظر قرار دهد.
حقانی در تشریح بندهای این طرح گفت: در یکی از بندها، شرکت کنترل کیفیت هوا ضرایب انتشار آلایندگی موتورهای دیزل زمینی را به همراه آمار واقعی و سهم آلایندگی این موتورها در آلودگی شهر تهران را تایید کرده و به صورت عمومی اعلام خواهد کرد. سهم این بخش از منابع آلایندگی در سیاهه انتشار تهران مشخص می‌شود.

عضو کمیسیون سلامت شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: ساز و کار ارائه مشوق و جرایم برای پروژه ساختمانی و عمرانی درخصوص تولید یا کاهش ذرات معلق توسط معاونت شهرسازی و عمران شهرداری تهران و با نظارت شرکت کنترل کیفیت هوا، ظرف مدت 6 ماه در قالب لایحه تدوین جهت تصویب به شورای اسلامی شهر تهران ارائه خواهد شد.
به گزارش ایسنا، اسماعیل دوستی به عنوان یکی از مخالفان تصویب یک فوریت این طرح گفت: این طرح در حقیقت نیازمند قانون بالادستی است و شورا نمی‌تواند چنین چیزی را تعیین کند بلکه تنها می‌توانیم به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد کنیم.

انصاری دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران در جایگاه موافق این طرح گفت: نباید منتظر قانون بالادستی بمانیم بلکه باید آن بخشی از موضوع که به دست شورای اسلامی شهر تهران قابل حل است، مورد بررسی و تصویب قرار گیرد.
نهایتا پس از بحث و بررسی اعضای شورای اسلامی شهر تهران، یک فوریت این طرح با اکثریت آرای اعضاء به تصویب رسید تا برای بررسی به کمیسیون‌های شورای شهر تهران ارجاع داده شود.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.