صرفه جویی ارزی سالانه ۱۰ میلیون یورو در صنعت فرودگاهی کشور با استقرار سامانه EFSS
معاون شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران گفت: سامانه EFSS تمام اطلاعات پرواز های هوایی در فرودگاه های کشور را در اختیار دارد و به صورت یک پارچه می تواند ایمنی پرواز ها را تامین کند که در حال حاضر این سیستم در ۱۴ فرودگاه کشور مستقر شده است.
معاون شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران گفت: سامانه EFSS تمام اطلاعات پرواز های هوایی در فرودگاه های کشور را در اختیار دارد و به صورت یک پارچه می تواند ایمنی پرواز ها را تامین کند که در حال حاضر این سیستم در ۱۴ فرودگاه کشور مستقر شده است.
به گزارش تین نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ کمال الدین غضنفری مدیرکل مخابرات، فناوری اطلاعات هوانوردی افزود: آمار ها نشان می دهد که تعداد پیام های هوانوردی کشور در سال ۱۴۰۳ نسبت به ۱۴۰۲ بیش از ۵ درصد رشد داشته است.
مدیرکل مخابرات، فناوری اطلاعات هوانوردی و امنیت فضای مجازی با تبریک روز ۱۷ می، روز جهانی مخابرات هوانوردی اظهارداشت: پیش از این جمهوری اسلامی ایران با ۹ کشور همسایه ارتباط بین المللی داشت، اما با توجه به نیاز های هوانوردی منطقه، برقراری ارتباط بین المللی با کشور های جمهوری آذربایجان و لبنان نیز در دستور کار این اداره کل قرار گرفته است.
وی به مزیت های توسعه مدار ارتباط بین المللی AFTN اشاره کرد و افزود: AFTN یک شبکه بین المللی است که در داخل آن پیام های هوانوردی زیادی در زمینه تامین ایمنی پرواز ها مبادله می شود و این شبکه مهم فرودگاه ها و ایستگاه های هوانوردی جهان را به یکدیگر متصل کرده است.
مدیرکل مخابرات، فناوری اطلاعات هوانوردی و امنیت فضای مجازی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران از توسعه پروژه سامانه EFSS از ۱۴ فرودگاه به ۲۱ فرودگاه کشور خبرداد و افزود: در اجرای این پروژه مهم و منحصر به فرد ویژگی کنترلر فیدر FDP به سیستم فرودگاه بندرعباس اضافه شد.
وی با بیان اینکه سامانه EFSS تمام اطلاعات پرواز های هوایی در فرودگاه های کشور را در اختیار دارد و به صورت یک پارچه می تواند ایمنی پرواز ها را تامین کند، گفت: از طرفی با راه اندازی و بومی سازی سامانه ASUR توسط متخصصان دانش مهندسی مخابرات هوایی این اداره کل، سالانه بیش از ۱۰ میلیون یورو صرفه جویی ارزی شده و آنتن های این سامانه هم اکنون در فرودگاه های مختلف کشور پس از مکان یابی نصب و راه اندازی شده و در واقع این سامانه در سال گذشته با ویژگی های جدیدی بر اساس نیازمندی های مشترکان توسعه یافته است.
به گفته غضنفری، با وجود دانش مهندسی مخابرات هوانوردی همکاران ما در این اداره کل، هم اکنون همه سیستم ها و شبکه های هوانوردی کشور را بومی سازی کرده اند و تمام سامانه های هوانوردی کشور به صورت کاملاً ایمن و یکپارچه در حال خدمت رسانی هستند و در این راستا سال گذشته موفق شدیم ۱۵ نفر از متخصصان جوان کشورمان را با فرآیند های قانونی در این اداره کل جذب کنیم.
مدیرکل مخابرات، فناوری اطلاعات هوانوردی و امنیت فضای مجازی خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۳ با توجه به نیاز های شرکت فرودگاه ها بسیاری از سامانه های فرودگاهی و اداری در کشور بروز رسانی شدند و هم اکنون در حال تجهیز برخی از فرودگاه های کشور به سامانه های CUPPS, Slot Time Allocation, Stand Allocation هستیم.
غضنفری بیان کرد: برای تبادل اطلاعات و پیام های هوانوردی ایمن، به روز رسانی این سامانه ها بسیار ضروری بود و خوشبختانه با تلاش همکاران متخصص و توانمند این اداره کل این طرح ها عملیاتی شدند.
وی با بیان اینکه برای ایمنی پرواز ها مرکز عملیات امنیت شرکت فرودگاه ها با پایش مداوم بستر های مخابرات هوانوردی کشور از این سامانه ها به صورت شبانه روزی محافظت می کند تا زیرساخت های مخابراتی و هوانوردی بتوانند در شرایط نرمال و مناسب خدمت رسانی کنند، گفت: برای محافظت کامل از این سیستم ها بخشی از شبکه های مخابراتی کشور ایزوله شده اند تا از این طریق از ورود ترافیک های مخرب نیز به داخل شبکه هوانوردی و فرودگاهی کشور جلوگیری شود.
مدیرکل مخابرات، فناوری اطلاعات هوانوردی و امنیت فضای مجازی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران تاکید کرد: تلاش های همکاران ما در ایمنی صنعت حمل و نقل هوایی و هوانوردی کشور بر کسی پوشیده نیست و تمام تلاش همکاران ما در این اداره کل، تامین ایمنی پرواز های حمل و نقل هوایی با رعایت تمام کنوانسیون ها و استاندارد های بین المللی و جهانی است.