| کد خبر: 237970 |

رشد شبکه پروازهای داخلی و بین‌المللی فرودگاه تبریز

فرودگاه بین‌المللی شهید مدنی تبریز، در ماه‌های اخیر شاهد توسعه پروازهای داخلی و بین‌المللی بوده و با تقویت زیرساخت‌ها و گسترش شبکه پروازی در حال تبدیل شدن به هاب فرودگاهی منطقه شمال-غرب کشور است.

تین نیوز

فرودگاه بین‌المللی شهید مدنی تبریز، در ماه‌های اخیر شاهد توسعه پروازهای داخلی و بین‌المللی بوده و با تقویت زیرساخت‌ها و گسترش شبکه پروازی در حال تبدیل شدن به هاب فرودگاهی منطقه شمال-غرب کشور است.

به گزارش تین نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، فرودگاه بین‌المللی شهید مدنی تبریز، یکی از پرترددترین فرودگاه‌های کشور و مهم‌ترین فرودگاه منطقه شمال غرب است که نقشی ویژه در توسعه این منطقه ایفا می‌کند. این فرودگاه بنا بر آمار منتشر شده از سوی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، با انجام ۵ هزار و ۹۵۵ سورتی پرواز و جا‌به‌جایی ۵۵۴ هزار و ۹۱۱ مسافر، هفتمین فرودگاه پرتردد کشور در شش ماهه نخست سال جاری بوده و در رده نخست فرودگاه‌های منطقه شمال و شمال-غرب ایستاده است. اما فرودگاه تبریز، برنامه‌ای بلندپروازانه برای توسعه پروازهای خود دارد و بخشی از این برنامه در یک ماه گذشته محقق شده است.

در بخش پروازهای داخلی، فرودگاه تبریز با آغاز به کار ناوگان امبرائر هواپیمایی آتا، شبکه پروازی خود را به شکل چشمگیری افزایش داده است. این هواپیماها سه مسیر پروازی جدید، یعنی قشم، کرمانشاه و یزد را به شبکه پروازی فرودگاه تبریز افزوده‌ و پرواز در مسیرهایی مانند تهران، کیش، ساری، اهواز، بندرعباس، اصفهان و شیراز که توسط سایر ایرلاین ها انجام می گرفت را نیز افزایش داده‌اند. به عنوان مثال، استفاده از این هواپیما باعث شده است که پروازهای هفتگی در مسیر تبریز-ساری-تبریز از دو پرواز به سه پرواز افزایش پیدا کند.

در حال حاضر، فرودگاه تبریز به مقاصد تهران، شیراز. مشهد، اصفهان، کرمان، کیش، عسلویه، بندرعباس، اهواز، ساری، رشت، قشم، کرمانشاه و یزد پرواز دارد و ایرلاین‌هایی چون ایران‌ایر، ایرتور، آتا، ماهان، قشم‌ایر، معراج، آسمان، سپهران، کاسپین و کیش‌ایر در این فرودگاه به عملیات پروازی مشغول هستند.

افزایش مقاصد و پروازهای خارجی

اما افزایش و گسترش پروازهای داخلی تنها دستاورد فرودگاه تبریز در این مدت نبوده است. فرودگاه بین‌المللی شهید مدنی تبریز، در هفت ماهه نخست سال ۱۴۰۰ با میزبانی ۹۱۴ سورتی پرواز بین‌المللی و جا‌به‌جایی ۱۲۴ هزار و ۵۰۵ مسافر، سومین فرودگاه پرتردد شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران بوده است.  این فرودگاه از منظر تعداد مقاصد خارجی نیز وضعیت مطلوبی داشته و در حال حاضر به ۵ فرودگاه در ۴ شهر خارجی پرواز دارد.

فرودگاه بین‌المللی شهید مدنی تبریز با توجه به ظرفیت‌های فرودگاهی، موقعیت ژئوپلتیک و تقاضای پرواز امکان تبدیل شدن به یک هاب منطقه‌ای و حتی بین‌المللی را دارد و برنامه‌ریزی مدیران فرودگاه نیز در همین راستا است

 

جدیدترین مقصد خارجی فرودگاه بین‌المللی شهید مدنی تبریز، فرودگاه نجف اشرف در کشور عراق است که از یازدهم آذرماه آغاز شد. پیشتر نیز مسیرهای ایروان-تبریز-ایروان و آنکارا-تبریز-آنکارا در این فرودگاه فعال شده بود و پرواز به هر دو فرودگاه شهر استانبول، یعنی فرودگاه جدید استانبول و فرودگاه سابیها افزایش یافته بود. در حال حاضر، به غیر از ایرلاین‌های ایرانی، ایرلاین‌هایی چون ترکیش‌ایرلاینز، آنادولی جت، پگاسوس و آرمنیا ایرویز در این فرودگاه مشغول به فعالیت است.

گفتنی است فرودگاه تبریز همواره نقش مهمی در پروازهای زیارتی نیز ایفا کرده و به طور مثال، در ایام اربعین امسال ۲۶۳۳ زائر اربعین حسینی با ۱۹ پرواز رفت و برگشت از طریق فرودگاه شهید مدنی به عتبات عالیات اعزام و پذیرش شدند و این فرودگاه یکی از ۶ فرودگاهی بود که در سراسر کشور برای انجام پروازهای اربعین انتخاب شده بودند.

فرودگاه تبریز؛ یک هاب بین‌المللی

فرودگاه بین‌المللی شهید مدنی تبریز با توجه به ظرفیت‌های فرودگاهی، موقعیت ژئوپلتیک و تقاضای پرواز امکان تبدیل شدن به یک هاب منطقه‌ای و حتی بین‌المللی را دارد و برنامه‌ریزی مدیران فرودگاه نیز در همین راستا است.

رامین آذری، مدیرکل فرودگاه‌های آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با اشاره به برنامه‌ریزی برای تبدیل این فرودگاه به یک هاب منطقه‌ای می‌گوید: اکنون تنوع مقصد و تعداد پروازهایی که در فرودگاه تبریز انجام می‌شود، در سال‌های گذشته بی سابقه بوده است، با این وجود در حال برنامه‌ریزی برای افزایش پروازها نیز هستیم.

به گفته آذری، پروازهای داخلی و بین‌المللی تبریز با وجود کرونا افزایش یافته است، اما در صورتی که محدودیت‌های بین‌المللی در رابطه با کرونا مرتفع شود، ظرفیت افزایش بیش از پیش پروازها نیز وجود خواهد داشت. به عنوان مثال، پیشتر پرواز تبریز-باکو-تبریز در فرودگاه تبریز فعال بود که اکنون با توجه به محدودیت های ناشی از همه گیری کرونا به حالت تعلیق درآمده است اما پس از رفع محدودیت‌های کرونایی،  فرودگاه تبریز آمادگی از سرگیری این پروازها را دارد.

برنامه‌ریزی برای احداث ترمینال جدید

اما تبدیل شدن به یک هاب منطقه‌ای و بین‌المللی، به غیر شبکه پرواز گسترده، به زیرساخت‌های فرودگاهی نیز نیاز دارد. در حال حاضر فرودگاه تبریز از امکاناتی چون باند طویل برای نشست‌وبرخاست‌ هواپیماهای پهن‌پیکر، اپرون با ظرفیت پارک ۱۲ فروند هواپیما و تجهیزات کمک ناوبری چون ILS و DVOR/DME برخوردار است، اما نیاز به توسعه ترمینال در این فرودگاه احساس می‌شود.

آذری در این رابطه می‌گوید: احداث یک ترمینال ۱۸ هزار متری در فرودگاه شهید مدنی تبریز برنامه ریزی شده است که یکی از پروژه‌های مهم عمرانی فرودگاه به شمار می‌رود.

مدیرکل فرودگاه‌های آذربایجان شرقی با بیان اینکه افزایش میزان مسافرگیری و بهبود خدمات‌رسانی به مسافران از مهم‌ترین اهداف ساخت ترمینال جدید است، ادامه می‌دهد: مجوز برگزاری مناقصه این پروژه از سوی هئیت مدیره محترم شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران صادر شده است که در آینده نزدیک شاهد آغاز عملیات اجرایی آن خواهیم بود  و علاوه بر این، پروژه‌های بهسازی محیط تا احداث ترمینال جدید در فضاهای داخلی و خارجی ترمینال فعلی نیز تعریف شده که بخش قابل توجهی از این ‌پروژه‌ها به سرانجام رسیده است.

فرودگاه تبریز، اکنون یکی از فرودگاه‌های مهم کشور است، اما می‌تواند نقشی بسیار مهم‌تری در توسعه منطقه‌ای بازی کند. این فرودگاه که در حال حاضر یکی از پرترددترین فرودگاه‌های کشور است، می‌تواند با تقویت زیرساخت‌ها، گسترش شبکه پروازی داخلی و بین‌المللی، توسعه هوانوردی عمومی و استقرار نظام «هاب‌‌انداسپوک» به هاب منطقه شمال و شمال-غرب و غرب کشور برای اتصال بین‌المللی بدل شود، و چهارچوب برنامه‌ریزی شده برای این فرودگاه از سوی مدیران فرودگاهی نیز بر همین هدف استوار است.

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.