| کد خبر: 258696 |

ورود اولین رام «قطارملی» به خطوط متروی تهران تا اواخر مرداد؛

متروی تهران ۱۴۰ رام قطار کم دارد

مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران از ورود اولین رام «قطارملی» به شبکه متروی تهران تا اواخر مرداد ماه خبر داد.

تین نیوز

مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه با بیان اینکه به طور میانگین روزانه بین ۱۳۵ تا ۱۴۰ رام قطار در خطوط مترو در حال سرویس دهی هستند، گفت: برای سرویس دهی مطلوب باید تعداد قطارهای در ناوگان مترو دوبرابر شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از همشهری آنلاین، مسعود درستی با بیان این مطلب افزود: دو نسل ناوگان در مترو داریم، ناوگان نسل اول DC  و نسل دوم AC نام دارد، اگرچه ناوگان مترو در بازه های زمانی مختلف تجهیز شده اما ۴۲ رام قطار DC یا همان قطارهای نسل اول امروز به لحاظ در دسترس بودن و راندمان، مطلوب نیستند و جور اصلی جابه جایی مسافر را قطارهای AC می کشند. در خطوط فعلی مترو نواقصی داریم. اگر بخواهیم سرویس دهی مطلوبی ارائه کنیم معادل ناوگان موجود باید قطار اضافه شود تا سرویس دهی مناسب تری ارائه دهیم.

او تاکید کرد: با تکمیل خطوط جذابیت و مطلوبیت مترو برای شهروندان بیشتر می شود همان طور که با بهره برداری از بخش میانی خط شش مطلوبیت این خط چندبرابر شده است. اگر خطوط ۶، ۷، ۴، ۲ و ۳ را توسعه دهیم ناوگان فعلی ما جوابگوی سرویس دهی نخواهد بود و لازم است برای ۴ خط باقیمانده نیز برنامه ریزی مضاعفی برای تأمین ناوگان اختصاصی آنها در آینده وجود داشته باشد.

آخرین خبر از خرید ۶۳۰ واگن جدید

این مدیر ارشد شهری پایتخت در ادامه به دو مسیری که برای تأمین کسری ناوگان دنبال می شود اشاره کرد و گفت: قرارداد ۶۳۰ واگن که توسط وزارت کشور در ۵ سال گذشته منعقد شده بود مسیر کندی را طی کرده؛ اما با پیگیری های شهردار تهران در چند ماه گذشته بسیاری از موانع برطرف شده است و امیدواریم در کمتر از ۲ ما آینده پیش پرداخت آن داده شود.

مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه افزود: در چند سال گذشته در حوزه حمل ونقل شهری بحث تولید قطار ملی نیز دنبال و برای نخستین بار یک رام قطار به صورت پایلوت ساخته شده و و مراحل تست آن در حال انجام است. همچنین برای ۱۱۳ رام قطار در قالب قطار ملی قراردادی را امضا کردیم. اگر این کارها در ۱۸ تا ۳۶ ماه آینده انجام شود کمک بسیاری به ناوگان می کند و این مشکل مهم به مرور برطرف می شود.

تست موفق قطار ملی

درستی با بیان اینکه یک رام قطار ملی با مشارکت شرکت های دانش بنیان ساخته شده است، تصریح کرد: واقعیت این است که بسیار سخت گیرانه مسائل مرتبط باکیفیت و تست های این قطار را پیگیری می کنیم و همه تست های رایج و استاندارد روز دنیا را از این قطار می گیریم. در سه شب گذشته تست های نهایی این قطار در خط های اصلی ما انجام شد و تمام آن ها را با موفقیت پاس کرد. طبق پیش بینی های انجام شده تا اواخر مرداد این قطار آماده خدمت رسانی به مردم خواهد بود و باید بگویم اگر این قدر سخت گیری نمی کردیم تا امروز قطار ملی وارد چرخه بهره برداری شده بود؛ اما قصد ما این است که با یک اطمینان خاطر کامل این قطار تأیید و وارد خط شود.

درستی در خصوص اورهال قطارها گفت: در سه ماه ابتدای سال و طبق برنامه زمان بندی، با حساسیت خاصی اورهال قطارها را در دستور کار قرار دادیم و طبق برنامه تا یک سال آینده ۲۹ رام قطار را باید اورهال کنیم. در کنار اورهال و نوسازی، ارتقای قطارهای DC که مشکلات اصلی در ساختار قدیمی خود دارند را هم انجام می دهیم.

وی به ارتقای قطارهای DC در پروژه DC پلاس اشاره کرد و افزود: در این پروژه با شناسایی نقاط ضعف، در کنار اورهال و تعمیرات، ارتقای کیفی و بهسازی ۵ مورد از پارامترهایی که نیاز مبرمی برای ارتقای کیفیت داشتند نیز انجام شد. در واقع امروز ۴۱ رام قطار DC داریم و یک رام قطار DC پلاس که امیدواریم با اتمام این پروژه تا خردادماه سال آینده یک سوم قطارهای DC  ارتقا یابند.

مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه با اشاره به اینکه قیمت جهانی یک واگن از حدود یک میلیون یورو تا ۱.۲ میلیون یورو است، گفت: قطارهای نسل اول مترو اگرچه قدیمی هستند؛ اما با توجه به مشکلات تأمین منابع، نگاه ما این است سرمایه هایمان را حفظ کنیم و این قطارها را سرمایه مردم می دانیم و می توانیم با حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد قیمت یک رام قطار، تکنولوژی آنها را ارتقا دهیم در واقع ارتقای قطارهای DC سرمایه گذاری است که با جدیت پیگیری می کنیم.

اورهال۴۵۰ قطار تا آخر سال

او در خصوص ظرفیت های موجود برای اورهال قطارها گفت: برای اورهال، ظرفیت و زیرساخت یک مسئله است و بحث دیگر حوزه عملیات است که امکان در اختیار قراردادن واگن های زیاد برای اورهال را نداریم.

درستی افزود: در نشست خبری اخیر، سوء برداشتی از صحبت های شهردار شده در واقع برنامه یک سال آینده ما برای اورهال ۲۰۳ واگن است و منظور شهردار تهران از اورهال ۴۵۰ واگن تا پایان سال آینده است که عدد قابل توجهی است و به جز ظرفیت واگن سازی اگر شرایط در پایانه های شهید کلاهدوز و اکباتان فراهم شود می توان ظرفیت زیرساختی اورهال را ۴۰ تا ۵۰ درصد ارتقا داد؛ اما این نکته مهم است که برای اورهال حوزه زیرساخت و عملیات را با هم ببینیم.

مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه گفت: فصل تابستان با توجه به کاهش مسافر فرصت بسیار مناسبی برای اورهال است تا در مهرماه و بازگشایی مراکز آموزشی با توجه به افزایش مسافر با قطارهای اورهال شده بهترین سرویس دهی را داشته باشیم. امسال نیز برنامه ریزی کردیم تا از این فرصت طلایی حداکثر استفاده را داشته باشیم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.