| کد خبر: 256974 |

◄ مترو 160 ساله شد

دقیقاً 160 سال پیش یعنی ماه ژوئن سال 1863 میلادی، راه آهن نیمه زیرزمینی متروپولیتن در لندن به عنوان یک سامانه ریلی افتتاح شد

تین نیوز

با نگاهی به تاریخچه احداث خطوط راه آهن ریلی زیرزمینی در سطح شهرهای جهان، به این نتیجه می رسیم که از زمان ابداع و به کارگیری شبکه مترو در کلانشهرهای پرجمعیت، مساله حمل و نقل درون شهری مسافران به شکل محسوسی سامان یافته و امروزه این سیستم حمل و نقلی پاک، سریع و ایمن به انتخاب اول بسیاری از مردم دنیا برای تردد روزانه در سطح شهرها تبدیل شده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو)، نخستین تلاش ها برای بهره مندی از یک سیستم حمل و نقل عمومی که درگیر ترافیک جاری معابر درون شهری نشده و در عین حال از انرژی پاک برای تامین نیروی رانش آن استفاده شود، در انگلستان صورت پذیرفت. به این ترتیب دقیقاً 160 سال پیش یعنی ماه ژوئن سال 1863 میلادی، راه آهن نیمه زیرزمینی متروپولیتن در لندن به عنوان یک سامانه ریلی افتتاح شد. 5 سال بعد، خط ناحیه ای لندن به بهره برداری رسید و در سال 1890 میلادی، خط شمالی لندن راه اندازی شد.

آمریکایی ها با دو خط سبز و آبی شهر شیکاگو، در سالهای 1892 و 1895 از این سیستم حمل و نقلی منتفع شدند. بعد نوبت به بوداپست مجارستان رسید که در سال 1896 صاحب یک خط مترو شود. خط مترو گلاسکو در سال 1896 به بهره برداری رسید و در ادامه فرانسوی ها سال 1900 میلادی در شهر پاریس از سیستم مترو بهره مند شدند.

جالب است بدانید که طی دوران جنگ جهانی اول، شهرهای لندن، شیکاگو،آتن، برلین، بوستون، بوئنوس آیرس، بوداپست، گلاسکو، هامبورگ، لیورپول، نیویورک، پاریس و فیلادلفیا دارای خط مترو با قطار برقی بودند.

در کشور ما نیز اولین تلاش ها برای تاسیس شرکت مترو به سال 1354 خورشیدی باز می گردد اما نقطه شروع جدی احداث این شبکه به اواخر دوران جنگ تحمیلی 8 ساله باز می گردد. بهره برداری از اولین ایستگاه های مترو تهران از سال 1377 آغاز شد که نخستین ایستگاه آن، صادقیه بود. برآوردهای حاصل از شبیه سازی های ترافیکی نشان می دهد که در صورت ساخته نشدن مترو در پایتخت، روزانه حدود 30 کیلومتر به طول صف ترافیک خودروها در بزرگراه ها و معابر حمل و نقلی افزوده می شد. در اوج ترافیک ، بیش از دو و نیم میلیون سفر روزانه در تهران توسط شبکه خطوط هفت گانه مترو انجام می شود. غیر از تهران، کلانشهرهای اصفهان، شیراز، تبریز و مشهد نیز از سیستم راه آهن ریلی زیرزمینی (مترو) بهره مند هستند.

در حال حاضر شبکه مترو تهران با حدود 270 کیلومتر طول و 150 ایستگاه، یکی از 20 مترو شاخص دنیا به لحاظ طول خطوط، تعداد ایستگاه ها، کیفیت ساخت و نگهداری به شمار می آید.

رتبه نخست این رده بندی به چینی ها تعلق دارد که طول خطوط مترو شهرهای مختلف آن در مجموع به حدود 4600 کیلومتر رسیده و در دهه گذشته پیشرفت شگرفی را در این زمینه تجربه کرده اند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.