| کد خبر: 243826 |

◄ قطع سامانه‌های شهرداری و سرگردانی مسافران مترو

حفره‌های امنیتی سایبری موجب نفوذ خرابکاران به سامانه‌های شهرداری تهران شدند و با گذشت ۵ روز از حملات سایبری هنوز سامانه‌های شهرداری در دسترس قرار نگرفته اند.

تین نیوز

چند روزی است که شارژ کارت بلیط مسافران مترو و اتوبوس امکان پذیر نیست و مردم در ایستگاه‌ها سرگردان هستند. علت آن هم قطعی سامانه‌های شهرداری تهران به خاطر حملات سایبری روز پنجشنبه است. امروز هم که توده‌های گسترده‌ای از گرد و خاک وارد تهران شدند و شهروندان می‌خواستند از وضعیت آلایندگی هوای تهران مطلع شوند.

به گزارش تین نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، حفره‌های امنیتی سایبری موجب نفوذ خرابکاران به سامانه‌های شهرداری تهران شدند و با گذشت ۵ روز از حملات سایبری هنوز سامانه‌های شهرداری در دسترس قرار نگرفته اند.

سامانه کنترل کیفیت هوای تهران هم که متعلق به شهرداری تهران است، قطع بود.

پیش از ظهر روز پنجشنبه ۱۲ خردادماه، ورود به سایت تهران من و سایت شهرداری تهران غیر ممکن شد. دقایقی بعد اخباری مبنی بر اخلال در سیستم اتوماسیون داخلی شهرداری و دسترسی خارجی به دوربین‌های نظارت شهری هم منتشر شد. برخی کارکنان شهرداری هم تصاویری از مانیتور‌های هک شده خود منتشر کردند که برای دقایقی تصویر سرکرده منافقیم را نمایشض داده بود.

لحظاتی بعد هم یک گروه هکری مدعی شد که کنترل سامانه‌های شهرداری تهران را به دست گرفته است.

بعد از همه این اتفاقات روابط عمومی سازمان فاوا شهرداری طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: اختلال عمدی در صفحه داخلی سامانه داخلی شهرداری تهران برای دقایقی این سامانه را با انتشار تصویری موهن از دسترس همکاران خارج کرد.

با وجود این ادعا تا امروز هنوز سامانه‌های شهرداری از دسترس خارج هستند. طی دیروز و امروز هم به همه کارکنان ابلاغ شد از روشن کردن سیستم‌های خود خودداری کنند.

سازمان فاوا شهرداری تهران در اطلاعیه اولیه خود خبر از دسترس ناپذیری سامانه داخلی شهرداری برای همکاران خود، آن هم تنها برای دقایقی داده بود.

حالا با گذشت ساعت‌ها و روز‌ها هنوز این اخلال و قطعی رفع نشده است و به گفته صادقی عضو شورای شهر تهران کارکنان سازمان فاوا شهرداری در تلاش شبانه روزی برای حل این مشکل هستند.

به گفته هادی محضرنیا، رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران، اتفاقی که روی داد، از نوع ساده‌ترین حملاتی بود که در فضای امنیتی سایبری صورت می‌گیرد. برعکس آن چیزی که در فضای مجازی منتشر شده، هیچ اتفاق مهمی در سطح خدمات‌رسانی به شهروندان صورت نگرفته و دوربین‌هایی که ادعا شده بود از کار افتاده‌اند، در حال نظارت و کنترل ترافیک شهر هستند و خدمات مختلف از جمله در مترو و اتوبوس به شهروندان داده می‌شود. همکاران من برای آنکه سطح امنیتی خدمات را ارتقا دهند و برای آنکه بررسی کنند آیا چیزی که ادعا شده واقعیت دارد یا خیر، ممکن است دقایقی از روز برخی خدمات را تعمدا قطع کرده باشند، ولی معنای آن این نیست که اخلال یا اختلالی در سطح خدمت‌رسانی به مردم صورت گرفته است.

 

ردپای موساد و منافقین

با گذشت ۵ روز، امروز چمران رئیس شورای شهر تهران سکوت خود درباره این حادثه را شکست و گفت: هک شدن سیستم‌ها و چنین حمله سایبری با برنامه موساد و منافقین و تمام ضد انقلاب‌ها صورت گرفته شده است.

به گفته رئیس شورای شهر تهران از امروز فعالیت شهرداری مجدد از سرگرفته می‌شود.

 

امنیت حلقه مفقوده شهر هوشمند

توسعه شهر هوشمند نیاز ضروری امروز شهر‌های دنیاست و در بسیاری از شهر‌های دنیا با هوشمند سازی خدمات مختلف اعم از حمل و نقل و جمع آوری پسماند و آبیاری فضای سبز سرعت و حجم خدمات افزایش و هزینه‌ها کاهش یافته است.

شهر تهران هم با توجه به گستردگی خود و نیاز شهروندان تلاش کرد سرعت خدمات دهی را افزایش دهد و در نهایت به ابزار هوشمند سازی خدمات در حوزه‌های مختلف اعم از حمل و نقل عمومی، صدور اتواع مجوز‌ها (طرح ترافیک، پرواننه ساخت و ...) و پرداخت عوارض روی آورد.

در این نوع خدمات دهی اگر زیرساخت‌های امنیتی به درستی رعایت نشده باشد، نتیجه همین می‌شود که ۵ روز است بر سر تهران آمده و سامانه‌های شهرداری هنوز غیر فعال هستند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: سايت خبری باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.