| کد خبر: 254097 |

تحمیل هزینه هنگفت تصادفات جاده ای؛ اصلاح راه ها اعتبارات نجومی می طلبد

سالانه صدها فقره تصادفات منجر به جرح و فوت در جاده های استان سمنان صورت می گیرد سوانحی که علاوه بر خسارات جانی خسارات هنگفت مالی نیز بر جای می گذارد.

تین نیوز

سالانه صدها فقره تصادفات منجر به جرح و فوت در جاده های استان سمنان صورت می گیرد سوانحی که علاوه بر خسارات جانی خسارات هنگفت مالی نیز بر جای می گذارد.

به گزارش تین نیوز به نقل از بازار، استان سمنان به دلیل قرارگیری در چهار راه شمال شرق کشور و همچنین همسایه ای با هشت استان از جمله تهران، خراسان رضوی، مازندران، گلستان و اصفهان و غیره سالانه میزبان جمع عظیمی از خودروهای عبوری و مسافران است.

آمار ارائه شده از سوی مسئولان نشان می دهد که سالانه نزدیک به ۲۰ میلیون نفر تنها به قصد زیارت مشهد مقدس از محورهای مواصلاتی استان سمنان عبور می کند. تردد این حجم از مسافر علاوه بر ظرفیت ها و پتانسیل هایی که دارد مخاطراتی را نیز به دنبال خود می آورد که وقوع تصادفات و سوانح رانندگی و همچنین تحمیل حجم هنگفتی از خسارات مالی و جانی در زمره آنها است.

سالانه صدها تصادف منجر به خسارات جانی و مالی در محورهای مواصلاتی استان سمنان می دهد که بعضاً هزاران میلیارد تومان خسارت به مردم، دولت ها و شرکت های بیمه ای وارد می سازند و در نتیجه جلوگیری از وقوع آنها می تواند به کاهش خسارات منجر شود.

تردد ۶ میلیون نفر در یک هفته

استاندار سمنان  ضمن بیان اینکه از ابتدای طرح نوروزی استان تا پنجم فروردین ماه شش میلیون نفر از استان عبور کرده و یا در آن اسکان یافتند، گفت: بعد از سال های کرونایی شاهد افزایش چشم گیر تردد خودروها در استان بودیم.

سید محمد رضا هاشمی با بیان اینکه از ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ تا دوم فروردین ماه ۱۴۰۲ تنها ۶۴۰ هزار خودرو از طریق محورهای مواصلاتی وارد استان سمنان شده که نسبت به سال قبل ۱۴ درصد بیشتر است، بیان کرد: مسافران حرم مطهر امام رضا (ع) می بایست حداقل ۸ ساعت از طول مسیر خود را از جاده های استان سمنان عبور کنند چرا که ۶۴۰ کیلومتر از هزار کیلومتر مسیر تهران - مشهد در این استان قرار دارد.

وی با بیان اینکه خستگی مهمترین عامل تصادفات و به خصوص واژگونی خودروها در استان سمنان است، بیان کرد: ۱۶۷ مدرسه در کنار زیرساخت های گردشگر پذیر استان برای اسکان مسافران و استراحت شان آماده شده است از سوی دیگر ۲۱ نوروزگاه در ورودی ۲۱ شهر استان سمنان ایجاد شده تا مسافران استراحت کنند و شاهد کاهش تصادفات باشیم.

بروز خسارات هنگفت

یک کارشناس حوزه حمل و نقل ضمن بیان اینکه یکی از مهمترین مسائلی که در تصادفات جاده باید به آن اشاره کرد خسارت هنگفت مالی به مردم است، گفت: با شرایط اقتصادی کنونی وقوع ساده ترین تصادف میلیونها تومان هزینه به دنبال خواهد داشت که بعضاً از توان پرداخت یک خانواده بیرون است.

محمدرضا ابراهیمی با بیان اینکه در بسیاری موارد شاهد هستیم که تصادفات حتی به قیمت از دست دادن خودرو خانواده تمام می شود، بیان کرد: این موضوع ناراحتی بزرگی را برای مردم پدید می آورد چرا که بعضاً هزینه تعمیر یک خودرو آنقدر بالا می رود که از توان خانواده خارج است و لذا مجبور به فروش خودرو به همان شکل می شوند.

وی با بیان اینکه بررسی ها نشان می دهد که هزینه لوازم یدکی و بدنه خودروهای ایرانی و همچنین دستمزد تعمیرات و صافکاری در دو سال اخیر به صورت میانگین پنج برابر شده است، افزود: از سوی دیگر خسارات حتی در کوچکترین آنها می تواند هزینه هنگفتی را به خانواده تحمیل کنند مشکل اما اینجا است که در کنار پنج برابر شدن هزینه خدمات پس از تصادفات رانندگی حقوق و دریافتی کارگران و کارمندان حتی دوبرابر هم نشده و این یک نوع عدم توازن را پدید آورده است.

خسارات مالی و دشواری های اقتصادی

این کارشناس و صاحب نظر حوزه مل و نقل بیان کرد: کوچکترین آسیبی به خودرو می تواند تا یک ماه حقوق یک کارمند را ضایع نماید و این تنها خساراتی است که به خانواده ها وارد می شود درباره خسارت که به دولت و بیمه ها و زیرساخت ها وارد می شود نیز باید گفت بعضاً تصادفات جاده ای می توانند بسیار مخرب باشند تا جایی که آسیب به ابنیه جاده ها و زیرساخت ها خودروها پرداخت های بیمه هزینه های درمانی و غیره در طول سال و در استان سمنان رقمی نجومی می شود.

بهترین و ساده ترین راهکار اما پیشگیری از تصادفات جاده ای است برای آنکه بتوانیم تصادفات و متعاقب آن خسارات ناشی از آنها را کاهش دهیم ابتدا باید عوامل آن را در استان سمنان بشناسیم تا با کار بر روی علل عوامل ، تصادفات و در نتیجه هزینه های گزاف را کاهش دهیم.

خودروهایی که مقصر هستند

یک کارشناس حوزه حمل و نقل با بیان اینکه خودروهای غیر استاندارد ایرانی یکی از مهمترین عوامل تصادفات و در نتیجه بروز خسارات به مردم و دولت در استان سمنان است، گفت: کیفیت پایین خودرو ها سبب تشدید بروز خسارات مالی و جانی می شود.

اسماعیل شریعتی با بیان اینکه ایمنی خودروهای ایرانی به نسبت خودروهای خارجی به مراتب در سطحی پایین تر قرار دارد، بیان کرد: خودرو های ایرانی به راحتی واژگون شده و در صورت واژگانی نیز خسارات هنگفتی به خودرو و سرنشینان وارد می شود در صورتی که ارتقای ایمنی خودروها می تواند در کاهش بروز خسارات موثر باشد.

وی با بیان اینکه راه ها دومین عامل تصادفات استان سمنان هستند بیان داشت: در بسیاری از تصادفات به وقوع پیوسته استان سمنان راه نیز مقصر است یا دست کم قصور بخشی از تصادف به راه ها باز می گردد از سوی دیگر یکی از موضوعاتی که که سبب دخیل بودن راهها در تصادفات می شود شیب شیروانی جاده و همچنین شانه خاکی است موضوعی که سال ها است در کشورهای توسعه یافته حل شده و ما هنوز درگیر آن هستیم.

آشکار سازی نقاط حادثه خیز

محمد حمیدی معاون عمرانی استاندار سمنان اما قبل از ایام نوروز در گفتگویی با بازار اعلام کرده بود که چراغ های گردان در نقاط حادثه خیز استان سمنان نصب می شود که البته این امر صورت گرفته است. تحقیقات خبرنگار بازار نشان می دهد که نه تنها چراغ های گردون در محدوده های پرخطر بلکه در ورودی ۴۰ روستای گردشگری همجوار با کریدور اصلی تهران- مشهد نیز در ساعاتی این چراغ ها توسط خودروهای امداد رسان، روشن هستند.

حمیدی با بیان اینکه دهیاری هایی که در مسیر اصلی جاده قرار دارند از ظرفیت تولیدات روستایی، صنایع دستی، تهیه غذا و ...با هدف افزایش ماندگاری مسافر بهره می گیرند، بیان کرد: ایجاد ۳۰ کمپ اقامتی برای مسافران در ایام سفرهای نوروزی در دستور کار قرار داشت که حتی تعدادشان را در ایام تعطیلات افزایش نیز دادیم تا مسافران استراحت کرده و با خیال راحت تری ادامه مسیر دهند.

هزینه های هزاران میلیاردی برای راه ها

یکی از مهمترین علتی که تاکنون نتوانسته ایم مشکلات جاده های مان را در استان سمنان حل کنیم بحث اعتبارات است اگر بخواهیم تمام جاده های استان سمنان را ایمن سازی کنیم اولاً با شرایط کنونی بیش از یک دهه زمان در وهله دوم هزاران میلیارد تومان بودجه نیاز است که از عهده هیچ دولتی بر نمی آید اما دست کم می توان اقدامات محدود تری شامل آشکارسازی نقاط حادثه خیز و همچنین تلاش برای ارتقای روشنایی جاده ها انجام داد که در کاهش تصادفات جاده ای موثر است.

بررسی ها نشان می دهد در دولت سیزدهم و یک سال پایانی دولت دوازدهم اقدامات شایانی در استان سمنان صورت گرفته و اما باید صبر کرد تا تعطیلات نوروزی تمام شود و در نهایت آمار تصادفات گواه میزان موفقیت مسئولان در کاهش تصادفات رانندگی شود هر چند تردد شش میلیون نفر فقط در هفت روز به واقع شرایط را نیز برای مسئولان استان دشوار می کند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.