| کد خبر: 193804 |

◄ سورنا ستاری: خرید تکنولوژی شبیه یک شوخی است

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری عنوان کرد: ما در تمام قراردادهای خرید تکنولوژی که بعد از انقلاب بسته‌ایم هیچ‌کدام به نتیجه نرسیده است؛ تکنولوژی خریدنی نیست؛ بلکه یادگرفتنی است و باید پای آن هزینه داد.

تین نیوز

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری عنوان کرد: ما در تمام قراردادهای خرید تکنولوژی که بعد از انقلاب بسته‌ایم هیچ‌کدام به نتیجه نرسیده است؛ تکنولوژی خریدنی نیست؛ بلکه یادگرفتنی است و باید پای آن هزینه داد.

به گزارش خبرنگار تین نیوز، سورنا ستاری امروز در رویداد معرفی نیازهای فناورانه تعمیر و نگهداری هواپیما در سخنرانی O,N عنوان کرد: به اعتقاد بنده صنعت هوایی کشور به شدت مدیون نیروی هوایی است؛ اتفاقی که قبل از انقلاب بین سال‌های 47 تا 54 رخ داد باعث شد حتی در تاریخ هوایی دنیا از آن یاد شود؛ نیرویی که چند فروند هواپیما بیشتر نداشت به یکبار به روزترین هواپیماهای دنیا را در اختیار گرفت. 

وی در ادامه افزود: ما بعد از آلمان غربی آن دوره، بزرگ‌ترین اسکادران شناسایی و بهترین پایگاه‌های نظامی را داشتیم.

ستاری با بیان اینکه ما در آن دوران تنها دارنده هواپیماهای 747 سوخت‌گیری بودیم، گفت: اما زمانی که آمریکایی‌ها از ایران رفتند ما متوجه شدیم هیچ‌چیز از خودمان نداریم؛ مانند کشورهای عربی اطرافمان که بروزترین تجهیزات دنیا را خریداری می‌کنند اما در نهایت هیچ دانشی از خود ندارند.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه زمانی که دانش پشت تکنولوژی نباشد عملاً چیزی در اختیار نخواهیم داشت، ابراز کرد: ما کشورهای ثروتمندتر از کشورهای عربی نداریم، اما امروز می‌بینم که زیر هزینه‌های جنگ یمن مانده‌اند. یک هواپیما و بمب که می‌زنند مشخص نیست چه صورت‌حسابی برایشان می‌آید.

او افزود: قبل از انقلاب پتانسیل دانشی و فنی در حوزه هوافضا وجود نداشت اما امروز بیش از 30 سال است که این حوزه در دانشگاه‌های ما تدریس می‌شود.

ستاری ابراز کرد: ما برای دانشی که امروز در حوزه هوا و فضا به دست آورده‌ایم خون دادیم؛ ما هیچ‌گاه نمی‌توانیم تکنولوژی را از خارجی‌ها بگیریم.

وی با بیان اینکه خرید تکنولوژی به شوخی شبیه است، تصریح کرد: ما در تمام قراردادهای خرید تکنولوژی که بعد از انقلاب بسته‌ایم هیچ‌کدام به نتیجه نرسیده است؛ تکنولوژی خریدنی نیست؛ بلکه یادگرفتنی است و باید پای آن هزینه داد.

او تصریح کرد: اگر کشوری می‌خواست با پول به تکنولوژی برسد اکنون بیشتر کشورها مهد تکنولوژی و نوآوری بودند.

ستاری اظهار کرد:  امروزه باید یاد بگیریم که با چه استانداردهایی وارد حوزه هواپیماهای مسافربری شویم و این اقدام نیز در ستاد حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی در دستور کار قرار دارد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    سورنا ستاری نان پدرش را میخورد چون شایسته سالاری در ایران مطرح نیست پدر اوحداقل سه سال از نظر درجه ازبرادر عیال بنده در همدان عقب تر بود

  • سعید 0 0

    خدارا شکر که بعد از چهل سال یک نفر در این کشور متوجه شد که خرید تکنولوژی به شوخی شبیه است و تکنولوژی خریدنی نیست؛ بلکه یاد گرفتنی است و باید پای آن هزینه داد. و تا زمانی که دانش پشت تکنولوژی نباشد عملاً چیزی در اختیار نداریم.همان خبطی که در خودرو سازی کردیم و نهایتا تبدیل شدیم به سالن مونتاژ نهایی خودرو سازان اروپایی و اخیرا چینی.بدون جذب ذره ای از دانش طراحی خودرو.
    اما از این گوینده تعجب میکنم که از بین این همه تکنولوژی و دانشی که به آن مجهز نیستیم ایشان روی هوا فضا زوم کرده اند .یکی از پیچیده ترین دانش ها. بهتر نیست ابتدا از خلق تکنولوژی های ساده تر شروع کنیم . پله های خلق تکنولوژی را باید پله به پله طی کرد.

  • سعید قصابیان 0 0

    ادامه
    اجازه بدهید مثالی بزنم. هم اکنون بسته بندی نامرغوب یکی از نقاط ضعف بزرگ صادرات غیر نفتی کشور است. آیا پیگیری خلق دانش طراحی سیستم های بسته بندی مکانیزه برای کشور نان آور تر و دست یافتنی تر است یا تکنولوژی ساخت هواپیمای مسافری 72 نفره؟
    با یاد آوری اینکه هنوز بعد از حدود ده سال کسی جوابگوی بودجه هایی که برای ساخت هواپیمای پهن پیکر به هدر رفت نیست.

  • ناشناس 0 0

    ولی همین مقدارش هم غنیمت هست. از مونتاژ شروع کنیم بهتر از این هست که اصلا شروع نکنیم.