| کد خبر: 142745 |

دبیر اولین همایش رویکردهای میان رشته‌ای در ارتباطات هوانوردی:

◄ «سوء مکالمات» بیشترین نقش را در سوانح هوایی دارد

دبیر اولین همایش رویکردهای میان رشته‌ای در ارتباطات هوانوردی با بیان اینکه «سوء مکالمات» در صنعت هوانوردی بیشترین نقش را در سوانح هوایی داشته است، گفت: یکی از اهداف اصلی ما در این همایش تحقیقات مشترک بین دانشگاه های کشور و صنعت هوانوردی در این بخش و در راستای کاهش سوانح و حوادث هوایی ناشی از خطاهای انسانی است.

تین نیوز

دبیر اولین همایش رویکردهای میان رشته‌ای در ارتباطات هوانوردی با بیان اینکه «سوء مکالمات» در صنعت هوانوردی بیشترین نقش را در سوانح هوایی داشته است، گفت: یکی از اهداف اصلی ما در این همایش تحقیقات مشترک بین دانشگاه های کشور و صنعت هوانوردی در این بخش و در راستای کاهش سوانح و حوادث  هوایی ناشی از خطاهای انسانی است.

علیرضا حضرتی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس هوایی تین‌نیوز  با بیان اینکه طبق اعلام ایکائو امروزه از هر 4 سانحه هوایی 3 سانحه به علت خطاهای انسانی رخ می‌دهد که بیشتر این خطاهای انسانی مربوط به سوء ارتباطات است، عنوان کرد: بر اساس اعلام ایکائو از سال 1976 تا 2000  بیش از 1100 نفر به خاطر سوء مکالمات جان خود را در سوانح هوایی از دست داده‌اند.

وی در ادامه توضیح داد: بر اساس اعلام سیستم گزارش دهی ناسا ASRS نیز «سوء مکالمات» بیشترین نقش را بر روی سوانح هوایی داشته است که همین موضوع باعث شد تا ایکائو یکسری الزاماتی را در این باره پیش‌بینی کند.

حضرتی در توضیح سوء مکالمات در  صنعت هوانوردی، گفت: در صنعت هوانوردی به این‌گونه است که کسانی که هوانورد هستند (کنترلر  و خلبان‌ها) عمدتاً دانش و نکات ظریف مربوط به زبان‌شناسی و زبان انگلیسی را نمی‌دانند و کسانی که تخصص دانش زبان انگلیسی دارند در مباحث خلبانی و کنترل پرواز تبحری ندارند.

وی افزود: حتی برخی از خلبان‌ها و کنترلرهایی که  گواهینامه مکالمات رادیویی را اخذ کرده‌اند همچنان در مکالمات با یکدیگر مشکل‌ دارند.

 

photo_2017-08-15_14-26-18

دبیر  این همایش با اظهار اینکه میلیون‌ها کتاب انگلیسی در سطح دنیا وجود دارد اما کمتر از 10 کتاب مربوط به مکالمات هوانوردی در جهان داریم، تصریح کرد: این موضوع نشان می‌دهد که گپ‌های بسیاری در این مسئله وجود دارد که بعضاً  هم ایکائو  به آنها  توجه جدی نکرده و یا روش و چگونگی اجرای آنها را به وضوح اعلام نکرده و این مسائل منجر به آن شده تا سوانح و حوادث هوایی ناشی از خطای انسانی در بخش مکالمات همچنان تکرار شود.

حضرتی گفت: دانشکده صنعت هوانوردی با همراهی شرکت هواپیمایی قشم‌ سعی بر آن دارد تا با دعوت از اساتید برجسته در حوزه زبان انگلیسی، خلبان‌ها، کنترلرها، روانشناسی، متخصصین فرهنگ با بررسی نقاط پنهان مکالمات هوانوردی در راستای کاهش سوانح هوایی ناشی از خطاهای انسانی اقدام جدیدی را آغاز کند.

وی با بیان اینکه مدیر گروه زبان‌شناسی و زبان‌های خارجه استان تهران در دانشگاه پیام نور، ، اساتید زبان انگلیسی دانشگاه پیام نور، مدیر گروه زبان انگلیسی دانشگاه علوم پزشکی زنجان،  دانشجویان مقطع دکتری دانشگاه تهران،  اساتید رشته هوافضا، اساتید مطالعات فرهنگی و زبان، مدیران و خلبان‌های ایرلاین‌ها، اساتید تراز اول خلبانی و کنترل ترافیک هوایی، متخصصین بررسی سوانح هوایی و ... در این همایش حضور خواهند داشت، بیان کرد: علاقمندان می‌توانند تا 25 مردادماه اقدام به ثبت نام کنند که امکان تمدید ثبت نام وجود دارد.

حضرتی با بیان اینکه اساتید و محققان زبان انگلیسی، اساتید روانشناسی، متخصصان بررسی سوانح، محققین مطالعات فرهنگی و زبان می‌توانند در این همایش شرکت کنند، ابراز داشت: دکتر تقوی از کنترلر‌های به نام ترافیک هوایی، کاپیتان کاویان پور جز اساتید برجسته خلبانی و CRM  و دکتر رحیمی استاد شناخته شده بین‌المللی در این همایش سخنرانی خواهند داشت.

 اولین همایش ملی رویکردهای میان‌رشته‌ای در ارتباطات هوانوردی در 31 مردادماه جاری در دانشکده صنعت هواپیمایی برگزار خواهد شد و علاقه‌مندان می‌توانند برای ثبت‌نام به نشانی WWW.CATC.AC.IR  مراجعه کنند.

علیرضا حضرتی

وبلاگ‌نویس

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.