| کد خبر: 212807 |

آغاز «طرح ارتقای کیفیت راهداری» در 400 شهرستان‌

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: در نامه‌نگاری به روسای ادارت راهداری 400 شهرستان، مقرر شد در قالب 5 محور با کاری جهادی و مستمر، «طرح ارتقاء کیفیت راهداری» آغاز شود.

تین نیوز

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: در نامه‌نگاری به روسای ادارت راهداری 400 شهرستان، مقرر شد در قالب 5 محور با کاری جهادی و مستمر، «طرح ارتقاء کیفیت راهداری» آغاز شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از فارس، رضا اکبری امروز در نشست خبری اظهار داشت: عملیات راهداری جاده‌ها در دو بخش اجرا می‌شود که بخش اول پروژه‌های پیمانکاری است که عملیات مطالعات،‌ مناقصه، انتخاب پیمانکار، اجرا و افتتاح آن به صورت روتین انجام می‌شود. 

وی ادامه داد: بخش دیگری که در حوزه راهداری باید مورد توجه باشد و از قلم افتاده است، «خدمات راهداری» است، یعنی آنچه که مردم در جاده‌ها می‌بینند، خدماتی که لمس می‌کنند و برای آنها ملموس است که در این باره می‌توان به رفع چاله جاده‌ها، بازسازی تابلوها، بهسازی حفاظ‌های بتونی، حذف نخاله‌های کنار جاده و بهسازی منظر راه اشاره  کرد. 

* «طرح ارتقاء کیفیت راهداری» کلید خورد

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ادامه داد: مردم، جاده بدون چاله، راهدار مرتب، فعال و منظم و در کل جاده آراسته می‌خواهند، در این راستا در معاونت راهداری سازمان راهداری و  حمل و نقل جاده ای طرح جدید «ارتقاء کیفیت راهداری» تدوین و به «شهرستان‌ها» برای اولین‌بار ابلاغ شد.

اکبری افزود: به 400 شهرستان نامه نوشتیم و توجیه‌مان برای نامه‌نگاری با‌ ادارت شهرستان به جای ادارات کل استانی، این بود که این کار متولی خاصی در ستاد استانی و ادارات کل ندارد، بنابراین می‌‌خواستیم به صورت مستقیم با رئیس ادارات شهرستان‌ها در این حوزه در تعامل باشیم. 

*  راهداری باید از نظام کارگری خارج و به نظام حرفه‌ای تبدیل شود

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای افزود: طرح ارتقاء کیفیت راهداری به دنبال این است که راهداری را از یک نظام کارگری دربیاورد و به نظام حرفه‌ای تبدیل کند، نباید این نگاه وجود داشته باشد که کارگرِ راهدار در جاده‌ها داریم، مردم باید متوجه شوند که کیفیت کار راهداری ارتقاء یافته است، پیش از این مردم‌ به راهداران به عنوان کارگرانی که بی‌هدف در جاده‌ها می‌چرخند نگاه می‌کردند که باید این نگاه عوض شود. 

اکبری اضافه کرد: هدف ما این است که ظاهر راهدار در جاده‌ها اصلاح شود، راهدار با برنامه در جاده حاضر شود، راهدار در جاده مشغول کار مشخص باشد و ابزار اولیه و مناسب برای کار خود داشته باشد. 

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای افزود: راهدار باید آموزش ببیند، توجیه شود و در کار خود متخصص باشد و با ظاهری آراسته امور راهداری را انجام دهد که در این باره نقش ادارات شهرستان مهم است. 

* راهدار بی‌هدف و بی‌برنامه نمی‌خواهیم

وی افزود: ما گشت راهداری داریم که بی‌هدف و بی‌برنامه در جاده‌ها پرسه می‌زنند، نباید خودرو راهداری برای‌ تشریفات یا جابه‌جایی‌های رئیس ادارات اختصاص یابد،‌ بلکه باید براساس برنامه ابلاغیِ گشت راهداری، گزارش تهیه کنند و چارچوب گزارش به آنها ابلاغ شود.

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای افزود: در این حوزه دومین بحث مورد نظر ما این است که گشت راهداری وظیفه خود را به درستی انجام دهد و طبق وظیفه کار خود را انجام دهد. 

* تدقیق طرح واکنش سریع راهداری در دستور کار

اکبری اضافه کرد: در سومین هدف مورد نظر ما، تدقیق طرح واکنش سریع راهداری مدنظر است که به محض اطلاع از چند موضوع، راهدار باید به سرعت عمل کند. 

وی توضیح داد: مصداق‌های طرح واکنش سریع یکی وجود چاله در جاده‌های شریانی است که باید یک ساعت پس از گزارش رفع شود.

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای افزود: دومین موضوع، اصلاح گاردریل، حفاظ و تابلوی آسیب‌دیده و خطرات ناشی از آن یک ساعت پس از گزارش است؛ مردم می‌توانند مشکلات جاده‌ها را به 141 اطلاع‌رسانی می‌ کنند،  سیستم پاسخگوی تلفنی آن استان بلافاصله پیام‌ها را ثبت و تا یک ساعت بعد باید مشکل جاده رفع شود. 

وی ادامه داد: سومین گزینه از طرح واکنش سریع، پاکسازی سطح راه در یک ساعت است و چهارمین موضوع آن، حضور راهداری است بر سر صحنه حادثه یک ساعت پس از بروز آن حادثه است. 

* آراستگی ظاهر جاده و رفع مؤلفه‌های ناموزون جاده‌ای

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای افزود: چهارمین مدلی که در طرح «ارتقای کیفیت‌ راهداری» مدنظر داریم آراستگی ظاهر جاده است، ضرورت دارد المان‌های ناموزون و زائد در جاده‌ها حذف شود، بهسازی حفاظ‌ها و تابلوها، دفع نخاله‌های حاشیه راه، منظم‌سازی حفاظ بتونی و ارتقای کیفیت منظر راه در این حوزه می‌گنجد.

*  بازرسی پل‌ها و آبروها در زمان مناسب‌

اکبری افزود: پنجمین مدلی که در این حوزه به آن توجه داریم، بازرسی پل‌ها و آبروها در زمان مناسب است، یکی از مشکلات بزرگ ما در جاده‌ها، فراموشی پل‌های کوچک و آبروها در زمان سیل است. 

* ارزیابی نحوه اجرای طرح ارتقای کیفیت راهداری

وی افزود: نحوه اجرای طرح ارتقای کیفیت راهداری که به شهرستان‌ها ابلاغ شده است ارزیابی می‌شود ما به 400 شهرستان در این باره نامه داده‌ایم و 50 درصد آنها هم اگر دقیق این طرح را پیاده کنند، یعنی 50 درصد راهداری کشور یک پله رشد کرده است. 

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تأکید کرد: این کار جهادی است و یک سال ممارست می‌طلبد، باید کارگر راهداری، آراسته، وظیفه‌پذیر و متخصص باشد و ما هم در این حوزه همه وقت خود را به این طرح اختصاص می‌دهیم. 

وی گفت: البته درصد بالایی از کارگران راهداری، کارگران دائمی هستند و پیمانکار به گونه‌ای انتخاب می‌شود که امکان تغییر نیروها را نداشته باشد. 

* «طرح توانمندسازی راهداری» مکمل «طرح ارتقای کیفیت راهداری»

اکبری اضافه کرد: در تکمیل طرح ارتقای کیفیت راهداری، «طرح توانمندسازی راهداری» در گام بعد در دستور کار است که شناسایی نیروهای آموزش‌دهنده و شناسایی نیروهای متخصص که در اتاق فکر به ما کمک کنند، در این حوزه می‌گنجد.

‌وی اضافه کرد: سازمان راهداری سازمانی خدماتی است و باید مردم این خدمات را لمس کنند، این کار بودجه کلان نمی‌خواهد، ولی به ابزار اولیه و ارتقای این ابزارها نیاز داریم. 

* ‌تلاش می‌کنیم به راهداری شخصیت بدهیم

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: ما تلاش می‌کنیم به راهداری شخصیت بدهیم و از حالت کارگری صرف خارج شود. 

* ساخت پل 60 متری روی رودخانه چگین در جاده بشاگرد-سردشت-درانگ‌مدو-بنت

وی با اشاره به اینکه سازمان راهداری ساخت یک پل در منطقه بشاگرد را در دستورکار قرار داد، اضافه کرد: بشاگرد یکی از نقاط محروم ایران در شمال‌شرقی هرمزگان است که برخورداری راه روستایی آنجا زیر 10 درصد است، در حالی که میانگین کشوری 50 درصد است. 

اکبری افزود: این منطقه روستاهای زیادی دارد که حتی راه خاکی ندارند و ما در حال بازگشایی و راهسازی به میزان 200 کیلومتر در این منطقه هستیم. 

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ادامه داد: یکی از نقاط پرجمعیت این شهرستان، منطقه گافر و پارامون است که درانگ‌مدو مرکزیت آنجاست و تعداد زیادی روستا اطراف آن است، 48 روستا و 6 هزار نفر جمعیت در آنجا هستند و ‌جاده‌ای مهم دارند که ‌هرمزگان را به سیستان و بلوچستان متصل می‌کند و از شهرستان بشاگرد، سردشت به درانگ‌مدو و بنت متصل می‌شود، در این مسیر رودخانه عریض چگین وجود دارد که در طول بارندگی سالانه، اغلب پرآب می‌شود در حالی که جاده هم از کف رودخانه عبور می‌کند، رودخانه عرض زیادی دارد و هرازگاهی تا دو هفته پس از بارندگی‌ها در آن آب وجود دارد که همین امر مردم منطقه را با مشکل مواجه کرده بود. 

اکبری اضافه کرد: وزیر راه و شهرسازی دی‌ماه 98 بازدیدی از این منطقه داشت و دستور ساخت پل روی این رودخانه را داد که بلافاصله ابتدا یک دستگاه پل لوله‌ای روی رودخانه ساختیم و سپس با تأمین تجهیزات ابتدا در دو طرف رودخانه دو کوله بتونی و سپس پل 60 متری خرپایی ساخته شد که پنج‌شنبه 15 خرداد‌ افتتاح شد. 

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه برای این پروژه 3 میلیارد تومان هزینه انجام شد، گفت:‌وزیر راه پس از افتتاح این پروژه ‌اعلام کرد: «کاری جهادی و انقلابی پس از چهل سال انجام شد».

اکبری گفت: این پل، ماشین‌رو و نفررو است و ارتباط روستای درنگ‌مدو با 100 خانوار و 48 روستای بعد از آن، با مرکز شهرستان بشاگرد برقرار شد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.