| کد خبر: 157391 |

گردهمایی انجمن های صنفی رانندگان و کامیون داران سراسر کشور:

◄ شرایط اقتصادی کامیون‌داران به صفر رسیده است/نظارتی بر شرکت‌های حمل‌ونقلی نیست

گردهمایی انجمن‌های صنفی رانندگان و کامیون داران سراسر کشور در حالی شب گذشته در مرکز همایش‌های صداوسیما برگزار شد که خبری از حضور مسئولان وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نبود. موضوعی که صدای اعتراض رانندگان و کامیون داران را بلند کرد.

تین نیوز

رئیس انجمن صنفی کارگری رانندگان ناوگان یخچالدار بین المللی شهر تهران از دریافت بیش از 50 درصدی کمیسیون از بارنامه رانندگان توسط شرکت‌های حمل‌ونقل کالا و هم چنین نحوه مدیریت رئیس کانون انجمن های صنفی رانندگان جاده ای کشور و عدم بازنشستگی وی گلایه کرد.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز گردهمایی انجمن‌های صنفی رانندگان و کامیون‌داران سراسر کشور در حالی شب گذشته در مرکز همایش‌های صداوسیما برگزار شد که خبری از حضور مسئولان وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نبود. موضوعی که صدای اعتراض رانندگان و کامیون‌داران را بلند کرد.

این رانندگان که از 22 استان کشور دورهم جمع شده از دریافت بیش از 50 درصدی کمیسیون از بارنامه رانندگان توسط شرکت‌های حمل‌ونقل کالا اظهار نارضایتی کردند و درعین‌حال اعتراضاتی به نحوه مدیریت رئیس کانون انجمن های صنفی رانندگان جاده ای کشور و عدم بازنشستگی وی داشتند.

عباس خاک‌بازان رئیس انجمن صنفی کارگری رانندگان ناوگان یخچالدار بین المللی شهر تهران در حاشیه این گردهمایی که به مناسبت 26 آذر روز حمل‌ونقل برگزار شد در جمع خبرنگاران گفت: درحالی‌که کمیسیون بار رانندگان 13 درصد است، برخی از شرکت‌های حمل‌ونقل از رانندگان برای صدور بارنامه بیش از 50 درصد کمیسیون مطالبه می‌کنند.

وی افزود: رانندگان حمل‌ونقل جاده‌ای کالا در کشور از طرف هیچ نهادی حمایت نمی‌شوند و همین امر این باعث شده است، حمل‌ونقل بار در کشور با مشکلات زیادی مواجه و به فروپاشی نزدیک شود.

خاک‌بازان با توضیح اینکه وضع درامد و اقتصادی کامیون داران به صفر رسیده است و فعالیت‌های کامیون‌داران توجیه اقتصادی ندارد، گفت: متأسفانه ما دچار نوعی رهاشدگی هستیم و هیچ نظارتی روی ظلمی که به ما می‌شود وجود ندارد.

به گفته خاک‌بازان یکی از مشکلات کامیون داران این است که در مقابل بی‌عدالتی بی‌نظمی و تخصیص ناعادلانه بار هیچ نوع دفاعی صورت نمی‌گیرد.

خاک‌بازان با اشاره به افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل برای رانندگان و کامیون داران گفت: افزایش قیمت قطعات یدکی و اجحاف شرکت‌های حمل‌ونقل بدون هیچ کنترلی سبب شده رانندگی در کشور توجیه اقتصادی نداشته باشد.

به گفته وی، حتی دیده‌شده که شرکت‌های حمل‌ونقل از برخی بارنامه‌ها 70 تا 80 درصد از رانندگان عوارض دریافت می‌کنند و ماحصل زحمت انحا را شرکت‌های حمل‌ونقل به نفع خود تصاحب می‌کنند.

خاک‌بازان در خصوص تأثیر افزایش قیمت سوخت بر روی زندگی و کار کامیون داران نیز گفت: این اتفاق اثر مستقیمی در دخل‌وخرج ما دارد و می‌دانیم که بدون افزایش کرایه‌ها تنها اوضاع دلالی و گرانی قطعات بیشتر خواهد شد.

وی هم‌چنین در جریان سخنرانی در جمع کامیون دارانی از 22 استان با اشاره به سالروز اجرای فرمان تاریخی حضرت امام خمینی (ره) در تخلیه بنادر کشور در سال 62، خواستار رسیدگی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به مشکلات رانندگان شد و گفت: ساختار حمل‌ونقل بعد از انقلاب با عقب‌گرد شدیدی مواجه شد و ما از همسایه تُرک خود عقب ماندیم که یکی از دلایل آن عدم خروج از ناوگان کهنه باری است.

وی با شکایت از طرح نوسازی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در خصوص اینکه چرا تاکنون از این طرح استقبال نشده است گفت: کامیون‌ها پس از 40 سال از رده خارج نشده‌اند، زیرا رانندگان پول کافی برای این کار ندارند درحالی‌که دولت برای حمایت از این قشر زحمتکش می‌تواند به انحاء مختلف اجازه دهد برای خود یک دستگاه کامیون بدون پرداخت عوارض گمرکی وارد کنند.

وی دراین‌باره توضیح داد: کامیون‌داری که 40 سال عوارض داده است و برای این کشور کار کرده است باید اجازه ورود یک کامیون نو بدون گمرکی را داشته باشد.

مجید نصیرزاده رئیس انجمن صنفی رانندگان استان لرستان و یکی از رانندگان حمل‌ونقل جاده‌ای نیز در این مراسم با اشاره به تلاش رانندگان در اجرای فرمان حضرت امام خمینی (ره) در جهاد تخلیه بنادر کشور گفت: رانندگان بدون هیچ چشم‌داشتی با حمل کالا و آذوقه مردم از بنادر به داخل کشور، حماسه دیگری را در سال 62 در این روز رقم زدند.

وی افزود: با وقوع زلزله استان کرمانشاه از هر استانی 30 تا 40 دستگاه کامیون، کمک‌های هم‌وطنان را به این استان منتقل کردند و حتی در زمان اربعین حسینی رانندگان درراه خدا  کالاهای موردنیاز زائران حسینی را به کربلا و سایر نقاط عراق حمل می‌کنند اما هیچ نوع حمایتی از این قشر وجود ندارد و ما در محاصره قوانین دست و پاگیر هستیم.

داریوش نعمتی یکی از رانندگان استان آذربایجان شرقی نیز در این گردهمایی گفت: متأسفانه افرادی که در صنف ما هیچ جایگاهی ندارند، بدون توجه به خواسته‌های ما، برای رانندگان حمل‌ونقل جاده‌ای تصمیم‌گیری می‌کنند.

وی، افزایش قیمت قطعات یدکی، عوارض جاده‌ها، بیمه شخص ثالث و صدور و تمدید کارت هوشمند رانندگان را از مهم‌ترین مشکلات حمل‌ونقل جاده‌ای اعلام کرد و گفت: نبود هیچ نظارتی بر عملکرد شرکت‌های حمل‌ونقل سبب شده، تمام زحمات رانندگان در حمل کالا در کشور هدر رود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.