| کد خبر: 58297 |

◄ اخبار دریایی ایران در هفته گذشته / از مفاد توافق ایران و ۱ + ۵ در صنعت دریانوردی تا اشتباه در تعریف حق پرچم

تین نیوز | مفاد توافق ایران و ۱+۵ در صنعت دریانوردی، ورود مستقیم لاینرها به بنادر ایران بعد از لغو تحریم‌ها، آماده خدمات رسانی به کشتی های بزرگ خارجی هستیم، تعریف حق پرچم، در کشور اشتباه است، فاینانس ۱۰۷ میلیون یورویی روی میز بانک مرکزی، از جمله مهم ترین اخبار دریایی در هفته گذشته محسوب می شوند.

به گزارش تین نیوز، کشتی کانتینربر یخچالی اتحادیه اروپایی و ایالات متحده، تعهد کرده‌اند کلیه تحریم‌های اقتصادی و مالی که به بهانه برنامه هسته‌ای ایران وضع شده‌اند، همزمان با اقدامات ایران در حوزه هسته‌ای لغو کنند که رفع تحریم‌های بخش کشتیرانی، کشتی سازی و حمل و نقل دریایی بخشی از تحریم‌های بند اقتصادی و مالی است.

بر اساس توافق برنامه جامع اقدام مشترک ایران و ۱+۵، محدودیت‌های یکجانبه آمریکا و اتحادیه اروپا در بخش دریایی و بندری از شمول تحریم‌ها خارج می‌شود.

اتحادیه اروپا طبق توافق برنامه جامع اقدام مشترک همه مفاد مقررات خود را درباره کلیه تحریم‌های اقتصادی و مالی مرتبط با برنامه‌ هسته‌ای ایران لغو می‌کند.

ورود مستقیم لاینرها به بنادر ایران بعد از لغو تحریم‌ها
مشاور سازمان بنادر و دریانوردی به ورود مستقیم لاینرها به بنادر ایران بعد از لغو تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: حوزه ترانزیت کشور رونق و هزینه حمل و نقل دریایی کالاها کاهش می‌یابد.

هادی حق شناس با اشاره به تحلیل وضعیت صنعت دریایی و بندری ایران بعد از توافق جامع هسته‌ای گفت: اگر به سال های قبل از تحریم برگردیم و به نوع تردد کشتی‌ها در بنادر ایران نگاه کنیم روشن است که حجم ورود کالا و تردد لاینرهای مختلف جهان به بنادر ایران مخصوصا بندر شهید رجایی پس از تحریم به حداقل رسید.

وی با بیان اینکه قبل از تحریم بیش از ۲۰ لاینر به طور مستقیم وارد بندر شهید رجایی می‌شد گفت: این میزان پس از تحریم به تعداد انگشتان دست هم نرسید.

آماده خدمات رسانی به کشتی های بزرگ خارجی هستیم
با توجه به توافق صورت گرفته بین ایران و 5+1 و لغو تحریم های اعمال شده کالاها بدون واسطه و به طور مستقیم وارد کشور خواهد شد و در این ارتباط بنادر ایران آمادگی ارائه سرویس به کشتی های بزرگ را دارند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ضمن تبریک توافق هسته ای گفت: من هم مانند همه مردم ایران خوشحالم که پس از سال ها مجاهدت و هدایتی که در موضوع هسته ای انجام گرفت موضوع هسته ای در شرایط بسیار خوبی پایان پذیرفت و مردم و کشور به نتایج خوبی رسیدند.

محمد سعید نژاد افزود: با تلاش دولت، وزارت امورخارجه و با هدایت مقام معظم رهبری این کار به نحو مناسبی به نتیجه رسید که به سهم خودم از همه دست اندرکاران این کار تشکر می کنم.

تعریف حق پرچم، در کشور اشتباه است
کارشناس کمیسیون حمل و نقل اتاق تهران با تاکید بر اینکه هیچ قانونی به نام حق پرچم در ایران وجود ندارد، گفت: آن چیزی که در ایران با عنوان قانون وجود دارد این است که اگر صاحب کالا به جای استفاده از ناوگان ایرانی از ناوگان خارجی استفاده کند، 10 درصد هزینه حمل از وی دریافت و این قانون، متفاوت از قانون حق پرچم است.

غلامحسین امیری با تاکید بر اینکه هیچ قانونی به نام حق پرچم در ایران وجود ندارد، گفت: نباید از عبارت حق پرچم استفاده شود زیرا بار منفی در مجامع بین المللی ایجاد و تبعات زیادی در پی خواهد داشت.

وی درباره تعریف حق پرچم گفت: حق پرچم عبارت است از اینکه بابت ورود وسیله نقلیه یا ناوگان خارجی به قلمرو کشور، مبلغی به عنوان حق پرچم اخذ شود که به هیچ عنوان چنین قانونی در ایران وجود ندارد.

فاینانس ۱۰۷ میلیون یورویی روی میز بانک مرکزی
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر تاثیرات مثبت توافق هسته‌ای در تجارت بین‌المللی ایران گفت: فاینانس ۱۰۷ میلیون یورویی چینی برای تامین تجهیزات فاز ۲ بندر شهیدرجایی توسط بانک مرکزی و بانک‌های چینی در حال پیگیری است.

محمد سعیدنژاد اظهار کرد: امیدواریم با توافق ایران و گروه 1+5 بتوانیم سرمایه‌گذاری‌های مناسبی در بنادر شمالی و جنوبی کشور جذب کنیم.

وی با بیان این‌که توافق هسته‌ای تاثیر مثبتی در تجارت ایران و ورود مستقیم خطوط کشتیرانی‌‌های بین‌المللی به بنادر کشور دارد، تصریح کرد: موضوع تامین فاینانس 107 میلیون یورویی برای خرید تجهیزات فاز 2 بندر شهید رجایی در مرحله اقدام از سوی بانک مرکزی، بانک‌های عامل و بانک‌های چینی قرار دارد.

تاریخ پانزدهمین جلسه اتاق فکر سازمان بنادر
پانزدهمین جلسه اتاق فکر سازمان بنادر و دریانوردی، روز 27 مرداد برگزار خواهد شد.

محسن صادقی فر، دبیر جلسات اتاق فکر سازمان بنادر و دریانوردی، برنامه پانزدهمین جلسه اتاق را به شرح زیر اعلام کرد:

- ارائه گزارش توسط ابراهیم ایدنی از عملکرد اتاق فکر اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان

- ارائه گزارش توسط علی نعیمی از عملکرد اتاق فکر اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان

- انتخاب رئیس جدید جهت کارگروه امور دریایی و آموزش با توجه به استعفای غیر رسمی حسن رضا صفری (کاندیدا ریاست کاپیتان حسن تیمورتاش نایب رئیس کارگروه)

موافقتنامه کشتیرانی بین ایران و غنا تصویب شد
لوایح موافقتنامه کشتیرانی بین ایران و غنا و الحاق ایران به کنوانسیون ورشو و اصلاحیه آن تصویب شد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی، لایحه موافقتنامه کشتیرانی تجاری دریایی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت غنا و پروتکل اصلاحی آن و همچنین لایحه الحاق ایران به کنوانسیون ورشو و اصلاحی آن را تصویب کردند.

بر اساس این گزارش نمایندگان در ادامه جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس به بررسی لایحه موافقتنامه کشتیرانی تجاری دریایی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت غنا و پروتکل اصلاحی آن پرداختند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.