| کد خبر: 268422 |

آخرین وضعیت تامین سوخت کم‌ گوگرد برای شناورهای ایرانی

از ابتدای ژانویه سال ۲۰۲۰ (۱۱ دی ماه ۱۳۹۸)، بر اساس ضمیمه شش کنوانسیون مارپل، کشتی ها موظف به استفاده از سوخت با میزان گوگرد نیم درصد در سفرهای بین المللی شده اند.

تین نیوز

مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی آخرین وضعیت تامین سوخت کم گوگرد برای شناورهای ایرانی را تشریح کرد و گفت: پیش نویس «آیین نامه اجرایی سوخت رسانی دریایی» در جهت تسهیل تامین سوخت کم گوگرد در دست تدوین است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، نادر پسنده اظهار کرد: با اجرای الزام جهانی استفاده از سوخت کم گوگرد (IMO ۲۰۲۰) از ابتدای ژانویه سال ۲۰۲۰ (۱۱ دی ماه ۱۳۹۸)، بر اساس ضمیمه شش کنوانسیون مارپل، کشتی ها موظف به استفاده از سوخت با میزان گوگرد نیم درصد در سفرهای بین المللی شده اند.

وضعیت سوخت ناوگان دریایی ایران در سفرهای خارجی

وی افزود: در این زمینه ناوگان دریایی کشور از ابتدای ژانویه ۲۰۲۰ در سفرهای خارجی از سوخت نیم درصد گوگرد استفاده می کند که بخشی از این سوخت توسط پالایشگاه شازند اراک تولید و بخش دیگر نیز تامین می شود.

مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه ظرفیت تولید سوخت کم گوگرد در کشور باید افزایش یابد و تولید سوخت تنها متکی به یک پالایشگاه نباشد، گفت: در مقوله سوخت، وزارت نفت متولی تامین تولید و پخش سوخت در کشور است و این وزارتخانه عنوان کرده که طبق برنامه، تعداد پالایشگاه هایی را که سوخت با گوگرد نیم درصد تولید می کنند، افزایش خواهد داد.

پسنده با بیان اینکه اعطای معافیت از سوی سازمان بنادر و دریانوردی به کشتی های ایرانی که صرفا در آب های داخلی کشور تردد می کنند، توضیح داد: امیدواریم تولید سوخت کم گوگرد در داخل کشور به حدی برسد که این کشتی ها نیز بتوانند از سوخت کم گوگرد استفاده کنند. از سوی دیگر بخش اعظمی از قاره اروپا و آمریکا از سال ۲۰۱۵ الزامات سخت گیرانه تری برای سوخت کشتی ها اعمال کرده است و از سوخت با گوگرد یک دهم درصد استفاده می کنند.

ضرورت افزایش میزان تولید سوخت کم گوگرد در کشور

وی با بیان اینکه تا سال ۲۰۲۵ نیز کشتیرانی در دریای مدیترانه (کشورهای پایین قاره اروپا و برخی از کشورهای آفریقایی) ملزم به استفاده از سوخت با گوگرد یک دهم درصد می شوند، عنوان کرد: بنابراین تردد کشتی های ایرانی در آب های مناطق یادشده قاره اروپا و آمریکا و برخی از کشورهای آفریقایی) مشروط به استفاده از سوخت با گوگرد یک دهم درصد است.

مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی افزود: از این رو وزارت نفت در برنامه های توسعه ای خود باید به دنبال افزایش تعداد پالایشگاه ها با توان تولید سوخت یک دهم درصد گوگرد باشد، چرا که دنیا در حال حرکت به سمت استفاده از سوخت با گوگرد یک دهم درصد است و حتی کشورهایی مانند ژاپن، سنگاپور، مالزی، مکزیک و برخی بنادر چین اعلام کرده اند تا سال ۲۰۲۷ میزان گوگرد سوخت کشتی ها را به یک دهم درصد کاهش خواهند داد.

برنامه تسهیل تامین سوخت کم گوگرد در کشور

این مقام مسئول در سازمان بنادر و دریانوردی درخصوص تسهیل در تامین مقوله سوخت کم گوگرد در کشور نیز خاطرنشان کرد: پیش نویس «آیین نامه اجرایی سوخت رسانی دریایی» با همکاری نمایندگان سازمان بنادر و دریانوردی، وزارت نفت، هیات دولت و سایر دستگاه های ذی ربط در دست اقدام است و آیین نامه مذکور با توجه به چشم انداز آینده سوخت در صنعت کشتیرانی، برنامه هفتم توسعه و در جهت توسعه صنعت بانکرینگ کشور، تدوین می شود.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.