◄ دلیل انتشار آمار نادرست تخلیه و بارگیری کالا در بنادر کشور چیست؟
بر گزارش های ماهیانه موجود در وب سایت سازمان بنادر و دریانوردی مشخص می شود از ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم یعنی ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ تا پایان آبان ۱۴۰۲ یعنی ۲۶ ماه این عدد ۳۵۳ میلیون تن بوده و نه ۵۰۱ میلیون تن !!
کارشناس صنایع دریایی گفت: چرا در حوزه صنعت حمل و نقل دریایی ایران، اظهارات مسئولان این صنعت به ویژه در بخش ارائه آمارهای عملکردی مورد راستی آزمایی قرار نمی گیرند !؟
به گزارش تین نیوز، رضا محمد علی بیگی افزود: اینکه اظهارات مسئولی را بی کم و کاست و بدون واکاوی و راستی آزمایی به منظور پر نمودن صفحه های روزنامه یا صفحه های وب سایت خبری، کپی پیست و سپس منتشر نمایند نشان دهنده چیست !؟
وی به خبرنگار ما گفت: به عنوان مثال، در روز ۲۱ آذر ۱۴۰۲ خبری از قول معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی در رسانه های دیجیتال و سپس مکتوب منتشر شد با این مضمون که با ظرفیت های ایجاد شده و موجود در بنادر، مجموع عملکرد تخلیه و بارگیری کالاهای نفتی و غیرنفتی طی ۲ سال فعالیت دولت سیزدهم معادل ۵۰۱ میلیون تن (نفتی معادل ۲۳۸ میلیون تن و غیر نفتی معادل ۲۶۲ میلیون تن) بوده است.
این کارشناس دریایی تاکید کرد : این در حالی است که با کمی تحقیق و مطالعه بر گزارش های ماهیانه موجود در وب سایت سازمان بنادر و دریانوردی و جمع کردن اعداد برای ۲۴ ماه گذشته، کاملا مشخص می شود که این میزان تخلیه و بارگیری طی مدت زمان ۲۴ ماه یا ۲ سال (از ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ تا ۱۲ مرداد ۱۴۰۲) ۳۰۲ میلیون تن بوده و از ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم یعنی ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ تا پایان آبان ۱۴۰۲ یعنی ۲۶ ماه این عدد ۳۵۳ میلیون تن بوده و نه ۵۰۱ میلیون تن !!
او ادامه داد: البته باید دید که آیا معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی، میزان بارگیری نفت خام و میعانات گازی جهت صادرات از پایانه های نفتی زیر مجموعه شرکت پایانه های نفتی ایران را نیز در محاسبات خود لحاظ نموده است؟
بیگی اظهار کرد: البته با توجه به اینکه شرکت پایانه های نفتی ایران زیر مجموعه وزارت راه و شهرسازی نمی باشد و نیز هر یک از دو مجموعه سازمان بنادر و شرکت پایانه های نفتی، ساختار سازمانی، وظایف، سیاست ها و بودجه های خودشان را دارند، بعید است عدد ۵۰۱ میلیون تن در بر گیرنده عملکرد تخلیه و بارگیری کالا توسط شرکت پایانه های نفتی ایران نیز باشد.
به گفته بیگی البته این گونه آمارهای متناقض در دولت های یازدهم و دوازدهم هم از قول مسئولان وقت سازمان بنادر و دریانوردی ارائه می شد.
وی افزود: به راستی دلیل این کار چیست؟ آیا تدوین کنندگان خبر مقصر هستند ؟ یا به مسئول مربوطه اطلاعات اشتباه داده می شود ؟ و یا مسئول مربوطه عمدا آمار را طوری بیان می کند تا توسعه زیرساخت های فیزیکی در بنادر بازرگانی زیر مجموعه سازمان بنادر و دریانوردی (سرمایه گذاری های بیش از ظرفیت مورد نیاز) را برای بالادستی ها توجیه نمایند !؟ چون همانطور که در بالا ذکر شد، عملکرد تخلیه و بارگیری بنادر یا اسکله های زیر مجموعه شرکت پایانه های نفتی ایران هیچ ربطی به عملکرد تخلیه و بارگیری بنادر زیرمجموعه سازمان بنادر و دریانوردی ندارد.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.