| کد خبر: 265962 |

◄ دلیل انتشار آمار نادرست تخلیه و بارگیری کالا در بنادر کشور چیست؟

بر گزارش های ماهیانه موجود در وب سایت سازمان بنادر و دریانوردی مشخص می شود از ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم یعنی ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ تا پایان آبان ۱۴۰۲ یعنی ۲۶ ماه این عدد ۳۵۳ میلیون تن بوده و نه ۵۰۱ میلیون تن !!

تین نیوز

کارشناس صنایع دریایی گفت: چرا در حوزه صنعت حمل و نقل دریایی ایران، اظهارات مسئولان این صنعت به ویژه در بخش ارائه آمارهای عملکردی مورد راستی آزمایی قرار نمی گیرند !؟

به گزارش تین نیوز، رضا محمد علی بیگی افزود: اینکه اظهارات مسئولی را بی کم و کاست و بدون واکاوی و راستی آزمایی به منظور پر نمودن صفحه های روزنامه یا صفحه های وب سایت خبری، کپی پیست و سپس منتشر نمایند نشان دهنده چیست !؟ 

وی به خبرنگار ما گفت: به عنوان مثال، در روز ۲۱ آذر ۱۴۰۲ خبری از قول معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی در رسانه های دیجیتال و سپس مکتوب منتشر شد با این مضمون که با ظرفیت­ های ایجاد شده و موجود در بنادر، مجموع عملکرد تخلیه و بارگیری کالاهای نفتی و غیرنفتی طی ۲ سال فعالیت دولت سیزدهم معادل ۵۰۱ میلیون تن (نفتی معادل ۲۳۸ میلیون تن و غیر نفتی معادل ۲۶۲ میلیون تن) بوده است.

این کارشناس دریایی تاکید کرد : این در حالی است که با کمی تحقیق و مطالعه بر گزارش های ماهیانه موجود در وب سایت سازمان بنادر و دریانوردی و جمع کردن اعداد برای ۲۴ ماه گذشته، کاملا مشخص می شود که این میزان تخلیه و بارگیری طی مدت زمان ۲۴ ماه یا ۲ سال (از ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ تا ۱۲ مرداد ۱۴۰۲) ۳۰۲ میلیون تن بوده و از ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم یعنی ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ تا پایان آبان ۱۴۰۲ یعنی ۲۶ ماه این عدد ۳۵۳ میلیون تن بوده و نه ۵۰۱ میلیون تن !!

او ادامه داد: البته باید دید که آیا معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی، میزان بارگیری نفت خام و میعانات گازی جهت صادرات از پایانه های نفتی زیر مجموعه شرکت پایانه های نفتی ایران را نیز در محاسبات خود لحاظ نموده است؟

بیگی اظهار کرد: البته با توجه به اینکه شرکت پایانه های نفتی ایران زیر مجموعه وزارت راه و شهرسازی نمی باشد و نیز هر یک از دو مجموعه سازمان بنادر و شرکت پایانه های نفتی، ساختار سازمانی، وظایف، سیاست ها و بودجه های خودشان را دارند، بعید است عدد ۵۰۱ میلیون تن در بر گیرنده عملکرد تخلیه و بارگیری کالا توسط شرکت پایانه های نفتی ایران نیز باشد. 

به گفته بیگی البته این گونه آمارهای متناقض در دولت های یازدهم و دوازدهم هم از قول مسئولان وقت سازمان بنادر و دریانوردی ارائه می شد.

وی افزود: به راستی دلیل این کار چیست؟  آیا تدوین کنندگان خبر مقصر هستند ؟ یا به مسئول مربوطه اطلاعات اشتباه داده می شود ؟ و یا مسئول مربوطه عمدا آمار را طوری بیان می کند تا توسعه زیرساخت های فیزیکی در بنادر بازرگانی زیر مجموعه سازمان بنادر و دریانوردی (سرمایه گذاری های بیش از ظرفیت مورد نیاز) را برای بالادستی ها توجیه نمایند !؟  چون همانطور که در بالا ذکر شد، عملکرد تخلیه و بارگیری بنادر یا اسکله های زیر مجموعه شرکت پایانه های نفتی ایران هیچ ربطی به عملکرد تخلیه و بارگیری بنادر زیرمجموعه سازمان بنادر و دریانوردی ندارد.  

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.