| کد خبر: 261113 |

برای تردد کشتی های کوچک از ظرفیت سایر بنادر استفاده شود

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان با اعلام کاهش مدت زمان انتظار نوبت کشتی های استاندارد و بزرگ در بندر شهیدرجایی، گفت: صف نوبت کشتی های سایز بزرگ با صف کشتی های کوچک در بندر شهید رجایی جداسازی شده است.

تین نیوز

حسین عباس نژاد مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان با اشاره به اینکه طی چند سال گذشته ورود کشتی های کوچک و غیر استاندارد کانتینری به بزرگترین بندر تجاری و کانتینری کشور یعنی بندر شهیدرجایی افزایش چشمگیر و غیرمترقبه ای داشته است، اظهار کرد: آمار تردد این دسته از شناورها دو برابر افزایش پیدا کرده، در حالی که طراحی، ساختار و همچنین تجهیزات موجود در این بندر متناسب و مخصوص کشتی های استاندارد و بزرگ کانتینری است.

به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان ادامه داد: در نتیجه حضور گسترده شناورهای کوچک و غیر استاندارد مشکلات عدیده ای از جمله افزایش ریسک های عملیاتی و کاهش ضریب ایمنی به لحاظ ساختار غیر استاندارد این شناورها در تطابق با شناورهای استاندارد کانتینری که عامل افزایش حوادث تلقی می شود را به دنبال داشته است.

عباس نژاد با بیان اینکه کاهش نرم های عملیاتی و در نتیجه کاهش بهره وری عملیات تخلیه و بارگیری کشتی ها از دیگر مشکلات به وجود آمده است، عنوان کرد: استهلاک شدید تجهیزات تخلیه و بارگیری و اعلام نارضایتی مستمر اپراتورهای این تجهیزات مبنی بر شرایط سخت و غیر ایمن انجام عملیات روی این شناورها از دیگر موارد قابل اشاره است.

وی افزود: براساس منابع حاصل از بررسی حادثه کشتی SL Star که ۲۸ اسفند ماه سال ۹۷ حادث و منجر به غرق شناور شد، عوامل پیش گفته و عدم امکان رعایت اصول ایمنی در تخلیه و بارگیری این گونه شناورها منجر به بروز حادثه شد.

عباس نژاد ادامه داد: افزایش انتظار نوبت کشتی های بزرگ و گاها لاینری به دلیل صف طولانی ایجاد شده توسط شناورهای کوچک که مرتبا و در فاصله های زمانی کوتاه به بندر وارد می شوند و بعضا نسبت به تخلیه یا بارگیری ده ها کانتینر اقدام می کنند، دیگر مشکل به وجود آمده ناشی حضور گسترده شناورهای کوچک و غیر استاندارد است.

وی با بیان اینکه بررسی های به عمل آمده بیانگر آن است که یکی از دلایل افزایش حضور شناورهای کوچک به دلایل اقتصادی و پایین بودن هزینه های استفاده از این شناورها به جای استفاده از شناورهای بزرگ است، اعلام کرد: عموما شناورهای بزرگ متردد به بندر با ظرفیتی به مراتب پایین تر از ظرفیت اسمی خود در حال جابجایی کانتینر در همان مسیر تردد شناورهای کوچک هستند و بعضا چند روز معطل دریافت کانتینر برای تکمیل ظرفیت خود در لنگرگاه می شوند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان افزود: با توجه به مشکلات حادث شده و در راستای رفع چالش های موجود به منظور افزایش ایمنی عملیات و همچنین کاهش انتظار نوبت کشتی های بزرگ، اقدامات مهمی از جمله افزایش ظرفیت عملیات یدک کشی از طریق خرید یا اجاره یدک کش های جدید و همچنین کاهش زمان خارج از سرویسی تجهیزات بندری تخلیه و بارگیری کانتینرها در دستور کار سازمان بنادر و دریانوردی و بندر شهیدرجایی قرار گرفت.

عباس نژاد ادامه داد: از دیگر اقدامات انجام شده می توان به انجام تعمیرات و راه اندازی تجهیزات مستقر در ترمینال قدیم کانتینری و در نتیجه افزایش ظرفیت عملیات تخلیه و بارگیری کانتینر به میزان ۵۰۰ هزار TEU کانتینر در سال و تخصیص اسکله های یاد شده برای عملیات شناورهای کوچک اشاره کرد.

وی با بیان اینکه جداسازی صف نوبت کشتی های سایز بزرگ با صف کشتی های کوچک مدنظر قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: این اقدام به نحوی صورت گرفته که ترمینال یک کانتینری برای پلودهی شناورهای کوچک و ترمینال دو کانتینری برای ارائه خدمات به کشتی های بزرگ اختصاص یافته است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان افزود: اطلاع رسانی به انجمن ها و شرکت های کشتیرانی در خصوص اجرای رویه جدید پهلودهی شناورها و توصیه به استفاده از ظرفیت سایر بنادر برای تردد کشتی های کوچک دیگر اقدام مهم صورت گرفته است.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، عباس نژاد با اشاره به اینکه پس از تمهیدات انجام شده شاهد کاهش انتظار نوبت کشتی های استاندارد و بزرگ به بندر شهیدرجایی بوده ایم، بیان کرد: انتظار نوبت کشتی های بزرگ و استاندارد از متوسط ۵۶ ساعت در فروردین سال جاری به متوسط ۴۸ ساعت در شهریور امسال کاهش پیدا کرده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.