| کد خبر: 236683 |

◄ ایران از لیست کشورهای ورود ممنوع به هند خارج شد

در حال حاضر ایران را از لیست کشورهایی که ورود کالا از مبدا آنها به بندر موندرا ممنوع اعلام شده، خارج کرده‌اند و مشکل برطرف شد.

تین نیوز

 مدیرکل بنادر ودریانوردی استان سیستان وبلوچستان اظهار داشت: مجموعه آدانی برای جلوگیری از ورود کالای قاچاق به بندر موندرا سختگیری‌هایی را در نظر گرفته اما در حال حاضر ایران را از لیست کشورهایی که ورود کالا از مبدا آنها به بندر موندرا ممنوع اعلام شده، خارج کرده‌اند و مشکل برطرف شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا،  فعالترین بندر کانتینری هند چند هفته پیش اعلام کرد به دلیل ورود کالاهای غیرمجاز که گویا مواد مخدر بوده، محمولات کانتینری از مبادی ایران، افغانستان و پاکستان را از تاریخ ۱۵ نوامبر ۲۰۲۱ ( ۲۴ آبان ماه ۱۴۰۰) نخواهد پذیرفت و این اطلاعیه شرکت آدانی که اپراتوری  بندر موندرای هند را بر عهده دارد، باعث نگرانی شرکت‌های کشتیرانی، فورواردرها، صاحبان کالا و تجار فعال ایرانی شد.

اخبار منتشره در رسانه‌های هندی‌ گویای آن است که اخیرا محمولات مواد مخدر از مبادی افغانستان و پاکستان با عبور از مسیر بنادر ایران وارد بندر موندرا و ترمینال کانتینری «آدانی» شده‌اند که باعث شد هجمه زیادی به مجموعه آدانی و DP WORLD (شریک اماراتی آدانی)  -مبنی بر اینکه موندرا در اختیار قاچاقچیان قرار گرفته است- وارد شد.         

از این رو مجموعه آدانی تصمیم بر اعمال شرایط سختگیرانه برای محمولات کانتینری گرفت که مبدا آنها کشورهای افغانستان، ایران و پاکستان باشد و قرار بود از ۱۵ نوامبر به اجرا درآید.

البته طبق گفته کارشناسان و فعالان اقتصادی حوزه هند، بندر موندرا با توجه به اینکه یک مشارکت بین المللی (آدانی هند و دی پی ورلد امارات) اپراتوری آنرا بر عهده دارد، پیش از این هم کشتی‌های ایرانی را با پرچم کشورمان نمی‌پرفت و کشتی‌های کشتیرانی جمهوری اسلامی ناچار به استفاده از ظرفیت بندر کاندلا (در چند کیلومتری بندر موندرا بودند) اما این بار علت اعمال این محدودیت برای پذیرش محمولات کانتیری از مبدا ایران را جلوگیری از حمل مواد غیر مجاز اعلام کرده اند.

هر چند مقامات مسئول در ایران از رفع این محدودیت خبر می‌دهند اما هنوز مجموعه آدانی اطلاعیه‌ای مبنی بر رفع این مشکل منتشر نکرده‌است.

بهروز آقایی، مدیرکل بنادر ودریانوردی استان سیستان وبلوچستان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره آخرین وضعیت پذیرش کشتی‌ و کالا از مبدا ایران در بندر موندرای هند اظهار داشت: مجموعه آدانی برای جلوگیری از ورود کالای قاچاق به بندر موندرا سختگیری‌هایی را در نظر گرفته اما در حال حاضر ایران را از لیست کشورهایی که ورود کالا از مبدا آنها به بندر موندرا ممنوع اعلام شده، خارج کرده‌اند و مشکل برطرف شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا فقط دلیل این سختگیری حمل کالای غیرمجاز بوده یا اینکه تحریم هم در این تصمیمات اثرگذار بوده‌ است، گفت: برای تبادل کالا بین هند و افغانستان، مساله تحریم مطرح نیست و مجوز مکتوب از آمریکا دارند که در ارتباطات با ایران مشممول تحریم‌ها نباشند.   

مدیرکل بنادر و دریانوردی افزود: در بنادر هند هر اپراتوری با هر ملیتی باید این استثنائات درباره ایران را رعایت کند و در حال حاضر هم محدودیتی برای هیچ کشتی ایرانی در بنادر هند در رابطه با تحریم‌ها وجود ندارد و در رابطه با تبادلات تجاری بین ایران و هند تحریم‌ها مانعی ایجاد نکرده‌است.

همچنین مسعود پلمه، دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته در گفت وگو با خبرنگار ایلنا درباره موضع بنادر هند در قبال پذیرش کشتی‌های ایرانی اظهار داشت: در کشور هند فعالیت و تردد کشتی‌های ایرانی جه در شرایطی که با پرچم کشورمان در تردد باشند یا اینکه با پرچم خارجی وارد این بنادر شوند اما با تملک و مالکیت ایرانی، هیچ گونه محدودیتی اعمال نشده است.  

وی ادامه داد: مواضع کشور هند برای پذیرش کشتی‌های ایرانی خارج از استثنائات تحریمی از سوی آمریکا است بلکه اساسا هند تحریم‌های اعلام شده برای همکاری با ایران و کشتی‌های ایرای را رعایت نمی‌کند.      

دبیر کل انجمن کشتیرانی درباره مشکل پیش آمده در بندر موندرای هند گفت: با پیگیری‌های سفارت جمهوری اسلامی ایران در هندوستان به ویژه آقای چگینی – سفیر ایران در هند – و همچنین با همکاری‌ شرکت‌های ایرانی فعال در این کشور، مشکل سختگیری‌ها نسبت به پذیرش کالا از مبدا ایران در بندر موندرا حل شده است و از نظر ما محدودیتی برای تردد به سمت این بنادر وجود ندارد.  

پلمه تاکید کرد: هر چند سفارت اعلام کرده مشکل برطرف شده اما احتمال دارد هماهنگی‌ برای برخی از اقدامات اجرایی از سوی اپراتور آن بندر هنوز انجام نشده باشد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.