| کد خبر: 178636 |

◄ به‌زودی اجلاس کمیته پیگیری توافقنامه چابهار برگزار می‌شود

اجلاس کمیته پیگیری «توافقنامه چابهار» در دی‌ماه سال‌جاری برگزار می‌شود. محمد راستاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام این خبر افزود: در این نشست نمایندگان سه کشور ایران، افغانستان و هندوستان رکت خواهند داشت.

تین نیوز

اجلاس کمیته پیگیری «توافقنامه چابهار» در دی‌ماه سال‌جاری برگزار می‌شود. محمد راستاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام این خبر افزود: در این نشست نمایندگان سه کشور ایران، افغانستان و هندوستان شرکت خواهند داشت.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از مهر، راستاد عصر امروز در جلسه شورای اداری اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در بندر چابهار اظهار داشت: ۱۲ آذر سال گذشته فاز اول طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار با حضور ریاست محترم جمهوری و وزیر راه‌وشهرسازی به بهره‌برداری رسید.

او با اشاره به اینکه بندر چابهار قلب توسعه سواحل مکران و استان سیستان و بلوچستان است، افزود: به همان میزان که توسعه بندر شهید بهشتی چابهار برای ما اهمیت دارد توسعه پس‌کرانه آن‌هم برای ما دارای اهمیت است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به سرمایه‌گذاری ۸۵ میلیون دلاری هندوستان در بندر چابهار افزود: این موضوع می‌تواند نقطه عطفی برای بندر چابهار باشد.

راستاد با اشاره به امضای توافقنامه سه‌جانبه بندر ترانزیتی چابهار بین سه کشور افغانستان، ایران و هند گفت: در راستای اجرای این توافقنامه اولین جلسه شورای هماهنگی این توافقنامه حدود یک و ماه و نیم پیش در تهران برگزار شد.

معاون وزیر راه‌وشهرسازی تصریح کرد: در این جلسه مقرر شد که براساس این موافقت‌نامه کمیته پیگیری ظرف مدت دو ماه در بندر چابهار تشکیل شود که خوشبختانه با توجه به رایزنی‌های انجام‌شده در دی‌ماه سال او با اشاره به اینکه توانمند ساختن بندر «شهید بهشتی» در تخلیه و بارگیری و انتقال کالاهای ترانزیتی در این بندر استراتژیک برای هر سه کشور دارای اهمیت است، ادامه داد: بدیهی است که هر سه کشور از این همکاری‌ها بهره‌مند خواهند شد.

راستاد با اشاره به سرمایه‌گذاری ۸۵ میلیون دلاری هندی‌ها در بندر شهید بهشتی چابهار گفت: همچنین براساس توافقنامه دولت ایران و هندوستان و بانک مرکزی جمهوری اسلامی با بانک مرکزی هندوستان قرار است یک خط اعتباری ١٥٠ میلیون دلاری میان دو کشور برقرار شود.

او بابیان اینکه قرارداد با طرف هندی شامل سرمایه‌گذاری در تجهیزات، اپراتوری و تعمیر و نگهداری محدوده ترمینال برای انجام دادن خدمات بندری است، افزود: با توجه به موضوع توسعه حمل‌ونقل در همه زمینه‌ها ما این آمادگی را داریم که بخشی از این خط اعتباری ۱۵۰ میلیون دلاری برای توسعه راه‌آهن استفاده شود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اقدامات انجام‌شده برای توسعه دسترسی پس‌کرانه‌ای بندر چابهار ادامه داد: ایجاد زیرساخت ریلی بندر و اتصال آن به ایستگاه راه‌آهن چابهار و ایجاد جاده دسترسی در داخل بندر چابهار ازجمله موارد در دست اقدام است.

او با اشاره به اینکه این موارد ازجمله تعهدات ما است، گفت: ما باید به گونه این راه اختصاصی بندر چابهار را توسعه بدهیم که متناسب با حجم کالایی باشد که وارد این بندر ترانزیتی می‌شود.

معاون وزیر راه‌وشهرسازی بیان داشت: یکی دیگر از ظرفیت‌های بندر چابهار موضوع «کران بری» است که با هماهنگی‌های انجام‌شده با وزارت جهاد کشاورزی می‌توانیم غلات را بین بنادر در خود کشور جابه‌جا کنیم.

او گفت: از همین رو بخشی از ظرفیت بندر چابهار علاوه‌بر موضوع ترانزیت، واردات و صادرات می‌تواند به حمل کابوتاژ غلات مخصوصاً گندم اختصاص پیدا کند.

راستاد با اشاره به اینکه انتقال حجم زیاد گندم از طریق جاده و خطوط ریلی هزینه‌بر است، افزود: از همین رو می‌توان با استفاده از ظرفیت بنادر بخشی از این وظیفه را برعهده گرفت که قطعاً کمک زیادی به اقتصاد حمل‌ونقل کشور می‌شود.

او با اشاره به اینکه چابهار دارای ظرفیت‌های تجاری و اقتصادی و ترانزیتی بالایی است، ادامه داد: زیرساخت‌های کنونی و پس‌کرانه‌ای درحال‌توسعه چابهار می‌تواند نگاه کشورهای منطقه و جهان را برای رسیدن به بازارهای کشورهای (CIS) و افغانستان معطوف به این بندر کند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به ساخت پایانه تمام مکانیزه مواد معدنی در بندر چابهار که با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی انجام می‌شود، بیان داشت: با تکمیل این پروژه زیرساختی شرایطی فراهم می‌شود که هم صادرات مواد معدنی خودمان و هم کشور افغانستان از این طریق انجام  شود.

با توجه به معافیت بندر چابهار از تحریم‌های آمریکا، این بندر درحال‌حاضر یکی از مهم‌ترین نقاط قوت اقتصادی ایران در منطقه است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.