| کد خبر: 176509 |

◄ چالش تحریم‌های آمریکا با بندر چابهار

دولت آمریکا در مورد بندر چابهار به یک دوگانگی رسیده و به‌نوعی قادر به تصمیم‌گیری در این باره نیست.

تین نیوز

دولت آمریکا در مورد بندر چابهار به یک دوگانگی رسیده و به‌نوعی قادر به تصمیم‌گیری در این باره نیست. از طرفی توسعه بندر چابهار به‌تنهایی بخش زیادی از تحریم‌های آمریکا را بی اثر می‌کند و از سوی دیگر تحریم این بندر استراتژیک با برنامه آمریکا برای توانمندسازی هند و افغانستان در تضاد است.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از دنیای اقتصاد، چابهار که در موقعیتی استراتژیک قرار دارد، جزو دسته‌بندی توسعه اقتصادی ایران به‌شمار می‌آید که دولت ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا قصد دارد با اجرای تحریم‌هایش آن را متوقف کند. در صورت تکمیل پروژه چابهار که بخشی از آن در دسامبر آغاز شد این اتفاق می‌تواند به روابط اقتصادی ایران با جنوب و مرکز آسیا کمک بسزایی کند و راهی برای صادرات نفت این کشور به آن سوی خلیج‌فارس ایجاد و به‌عنوان یک دارایی نظامی استراتژیک عمل کند.

به نوشته روزنامه آمریکایی وال‌استریت‌ژورنال این پروژه به‌طور هم‌زمان برای افغانستان نیز به لحاظ اقتصادی یک شاهراه محسوب می‌شود. کشوری که آمریکا سال‌ها است برای تقویت دولت آن و در نتیجه بازگشت نیروهایش به خانه تلاش می‌کند.

این بندر به علاوه برای هند که درحال تبدیل‌شدن به متحدی نزدیک برای آمریکا در آسیا است، یک موهبت تلقی می‌شود. هند خواهان مستثنی شدن فعالیت‌های مرتبط با بندر چابهار از تحریم‌هاست. اغلب شرکت‌های هندی درحال اجرا و فعالیت در پروژه چابهار هستند.

اگر این بندر تکمیل شود انتظار می‌رود آنها در میان بزرگ‌ترین کاربران این بندر باشند و به بازسازی افغانستان کمک کنند، چیزی که دولت ترامپ از هند خواسته‌ است تا بیش از پیش در آن مشارکت داشته و حضور اقتصادی قوی‌تری در آسیای مرکزی داشته باشند. به نوشته وال‌استریت‌ژورنال، قانون تحریم‌ها به رئیس‌جمهور آمریکا اجازه می‌دهد تا پروژه‌هایی را که به تقویت و بازسازی افغانستان کمک می‌کند از تحریم‌ها معاف کند و این راهی است برای ادامه پروژه توسعه بندر چابهار.

دولت ترامپ تاکنون تصمیمی درباره معافیت این پروژه نگرفته است، اما اعلام کرده که تمایلی برای تنبیه هند یا افغانستان برای (عدم همکاری با) این تحریم‌ها ندارد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.