| کد خبر: 172955 |

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی:

◄ بیش از یک‌میلیون و ۶۰۰‌هزار نفر در دنیا بر روی کشتی کار می‌کنند

​ تحصیل کرده‌های دریانوردی بلافاصله جذب بازار کار می شوند

تین نیوز

معاون امور دریایی سازمان بنادرودریانوردی گفت: حضور دبیر‌کل سازمان بین‌المللی دریانوردی (آیمو) در ایران به مناسبت روز جهانی دریانوردی، نشانگر اهمیت بخش دریایی کشور است.

به گزارش تین‌نیوز و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان بنادرودریانوردی، هادی حق‌شناس افزود: برای اولین‌بار است که دبیرکل سازمان بین‌المللی دریانوردی در مراسم روز جهانی دریانوردی و به‌مناسبت هفتادمین سالگرد تاسیس سازمان بین‌المللی دریانوردی در ایران حضور پیدا می‌کند، هرچند که ۱۰ سال قبل نیز دبیرکل وقت آیمو به منظور بازدید از بنادر کشورمان به ایران آمد.

وی در مورد اهمیت برگزاری مراسم روز جهانی دریانوردی و حضور دبیرکل سازمان بین‌المللی آیمو در این مراسم، گفت: حضور مقامات بین‌المللی در مراسم کشورهای مختلف هم از لحاظ فنی و هم از لحاظ سیاسی پیامدهای مثبتی دارد. حضور دبیر‌کل آیمو در ایران نشانگر اهمیت بخش دریایی کشورمان در سازمان بین‌المللی دریانوردی است.

حق شناس هم‌چنین به حضور دبیرکل سازمان بین‌المللی دریانوردی در ایران اشاره کرد و افزود: دبیرکل آیمو به مدت سه روز در ایران به سر می‌برد و مراسم روز جهانی دریانوردی نیز از ساعت ۹ تا ۱۲ در سالن همایش‌های بین‌المللی سازمان صدا و سیما برگزار می‌شود. مهمان ویژه این مراسم دبیرکل است و علاوه بر وی مقامات کشوری و دریانوردان نمونه نیز حضور دارند.

وی ادامه داد: سازمان بین‌المللی دریانوردی زیر نظر سازمان ملل فعالیت می‌کند و وظیفه عمده آن قانون‌گذاری در حوزه صنعت دریانوردی در بخش بازرگانی است و سه مقوله ایمنی، امنیت و حفاظت از محیط زیست دریایی را در اولویت کاری خود قرار داده است.

معاون امور دریایی سازمان بنادرودریانوردی با اشاره به این‌که سازمان بین‌المللی دریانوردی از ۷۰‌سال قبل کار خود را آغاز کرده است و ۱۷۴ کشور در جهان عضو آن هستند، گفت: نکته قابل توجه این است که برخی کشورها که دسترسی به دریا نداشته اما از صنعت دریایی برخوردارند عضو سازمان بین‌المللی دریانوردی هستند که این مسئله نشان دهنده اهمیت سازمان مذکور است.

به گفته حق شناس، سازمان بین‌المللی دریانوردی ۵۰ کنوانسیون، پروتکل و آیین‌نامه داخلی تدوین کرده که برای ساخت شناورهای دریایی، دریانوردان و نیز نوع تجارت در دریا بسیار اثرگذار بوده است.

وی در خصوص ظرفیت اشتغال‌زایی حوزه دریانوردی، بیان کرد: بیش از یک‌میلیون و ۶۰۰‌هزار نفر در دنیا بر روی کشتی کار می‌کنند و در ایران نیز بیش از ۱۲۰‌هزار دریانورد فعالیت دارند و تقریبا هیچ لیسانسه دریانوردی بیکاری در کشور نداریم، بنابراین افرادی که تحصیل در رشته دریانوردی را انتخاب می‌کنند بلافاصله توسط خطوط کشتیرانی داخلی و خارجی جذب می‌شوند.

معاون امور دریایی سازمان بنادرودریانوردی، افزود: با کمبود دریانوردی مواجه هستیم و ۱۵درصد از پرسنل دو ناوگان ملی کشور خارجی هستند و به دلیل کمبود نیرو هم‌چنان خارجی‌ها روی کشتی‌های ما حضور دارند، بنابراین نگاه این است که دانشکده‌های دریایی خود را تقویت کنیم و شرکت‌های کشتیرانی نیز پای کار بیایند تا دانشکده‌های دریایی بتوانند دانشجویان دریانوردی را جذب کنند.

حق‌شناس با تاکید بر این‌که بازار کار حوزه دریایی، بین‌المللی است و بر اساس برآوردهای بین‌المللی طی ۱۰‌سال آینده  به وجود حداقل ۱۵۰‌هزار دریانورد نیاز است، اظهار کرد: افرادی که به این عرصه وارد می‌شوند، در ابتدای امر جذب ناوگان‌های ملی خواهند شد و اگر این اتفاق هم رخ ندهد برای آن ها بازار بین‌المللی برای آن‌ها فراهم است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.